Företag i fokus:

Populära vinterfesten är tillbaka – ”Känns väldigt roligt”

E3FD84D4-558D-462B-AF11-D40C9E00AA4C

Foto: Södertälje kommun / Södertälje City.

Is-skulpturer, eldshow, stämningsfull musik och en härlig julkänsla. Imorgon, lördag den 10 december, kommer den uppskattade vinterfesten äntligen tillbaka till Södertälje.

– Vinterfesten är en del av kommunens satsning för att locka fler besökare till våra stadskärnor och skapa bättre förutsättningar för näringsidkarna. Det har varit några tuffa år för det lokala näringslivet under pandemin särskilt inom besöksnäringen och stadskärnan. Vi hoppas att detta ska vara en del i en återstart efter pandemin, säger kommunens näringslivschef, Jonas Karlsson, till Telgenytt.

Vid tidigare tillfällen har vinterfesten arrangerats under februari månad, men efter två års uppehåll på grund av pandemin togs beslutet att hålla festen innan jul.

Dagen till ära har initiativtagaren, Jonas Karlsson, arrangerat en härligt tillställning i samarbete med centrumföreningen Södertälje City. Is-skulpturer, tåg, foodtrucks, eldshow, stämningsfull musik och ett besök av iskonstnären Lennart Landh är några av inslagen under lördagens arrangemang. Konstnären Landh kommer även att skapa ett stort iskonstverk som kommer att föreställa en viktig historisk Södertäljesymbol, men vad det blir avslöjas där och då.

Samtidigt får den nyfikne även chansen att testa sina kunskaperna i att skapa en egen is-skulptur mitt på Stora Torget i centrum där arrangemanget kommer att hållas.

Hur känns det att äntligen kunna arrangera evenemanget igen efter två års uppehåll?

– Fantastiskt! Efter en pandemi och andra oroligheter känns det väldigt roligt att kunna erbjuda vinterfesten i Södertälje. Visst är det kallt ute, men vintern i Södertälje är magiskt vacker. Vi hoppas många väljer att besöka vinterfesten och upplever Södertälje, säger Jonas Karlsson, näringslivschef på kommunen.

Den kostnadsfria vinterfesten inleds klockan 11:00 på lördagen och pågår fram till cirka 17:00

Lördagens program, den 10 december, Stora Torget.

Minitåg

Blå Tåget 11:00 – 17.00
Åk gratis mellan Stora Torget och Politikertorget (mitt på gågatan)
 

Politikertorget

Träffa Jultomten 11:00 – 17.00 (inkl. pauser)
 

Stora Torget

11:00 – 17.00
Isskulpturer – Foodtrucks – Minibilar
Basketkorgar – Ishockeybord – Testa Snowboard
 

11:30 – 12:30 
Sånger till Piano – Ett juligt program
Malin Wester Fröst/sång & Lars R Nyström/piano

13:30 – 16:20 (inkl. pauser)
Jazzig jultrio med Kajsa Larsson

16:30-16:50 Eldshow
Act of Emotion

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 december 2022 05:00
Senast uppdaterad: 9 december 2022 17:39

Befolkningen minskar för första gången sedan 2009

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Efter 14 år av ökande befolkning minskade antalet invånare i Södertälje under andra kvartalet 2023. Det visar SCB:s senaste statistik.

Södertälje tillhör de 140 kommuner i riket vars befolkning minskade under andra kvartalet. Bland de 26 kommunerna i Stockholms län minskade befolkningen i sex. Fler föddes än dog i Södertälje kommun under andra kvartalet 2023 – men fler flyttade från än till kommunen. Befolkningen minskade med 18 personer jämfört med kvartalet innan. Därmed har Södertälje 102.606 invånare.

Jämfört med för ett år sedan har befolkningen ökat med 544 personer. Södertälje har haft en positiv befolkningsutveckling under de flesta kvartal sedan millennieskiftet, men det är första gången befolkningen minskar sedan fjärde kvartalet 2009.

Under det andra kvartalet flyttade 1669 personer till Södertälje, medan 1838 personer flyttade ut. Kommunen hade med andra ord ett negativt flyttnetto. Det har oftast inte varit fallet historiskt sett. Det är det största negativa flyttnettot under ett kvartal på hela 2000-talet i Södertälje.

Av de 1669 som flyttade in kom de flesta från Stockholms län – 838 personer – medan 485 flyttade in från andra län i Sverige och 346 invandrade från andra länder. Av de 1838 som lämnade kommunen flyttade 1150 till övriga Stockholms län, 498 till andra län och 190 till utlandet.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 22:05

Nätverksledaren och tre andra ledare varnas i fängelset

Kriminalvården

Foto: Kriminalvården

Den utpekade ledarfiguren inom Södertäljenätverket varnas tillsammans med tre andra nätverksledare av Kriminalvården. Detta efter att de har vägrat att delta i sysselsättning på Saltviksanstalten.

Fyra ledande figurer från Västeråsnätverket, Flemingsberg, Göteborg och Södertälje varnas efter att ha vägrat brodera tavlor i fängelset. Enligt fängelselagen är en intagen skyldig att utföra eller delta i den sysselsättning som anvisas. En intagen som bryter mot föreskrifterna och villkoren som gäller tilldelas en varning.

Enligt Kriminalvårdens dokumentation har dessa män inte visat intresse för att brodera motiv till tavlor och har istället hänvisat till olika medicinska åkommor som skäl till sitt motstånd.

En framstående ledarfigur från Göteborg hävdar synfel som hindrar honom från att utföra uppgiften, medan en annan person med en ledande position inom ett nätverk begär en högre lön för att medverka.

Även en 31 årig man, som av polisen pekas ut som ledare för det splittrade Södertäljenätverket, tilldelas en varning på grund av upprepning av vägran. Enligt Kriminalvården har han inte deltagit i sysselsättningen utan giltigt skäl, och anstalten anser därför att han har brutit mot föreskrifterna och villkoren.

31-åringen har suttit frihetsberövad sedan 2020 och har dömts att avtjäna 9 år och två månader i fängelse.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 16:15
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 16:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors