Företag i fokus:

Populära vinterfesten är tillbaka – ”Känns väldigt roligt”

E3FD84D4-558D-462B-AF11-D40C9E00AA4C

Foto: Södertälje kommun / Södertälje City.

Is-skulpturer, eldshow, stämningsfull musik och en härlig julkänsla. Imorgon, lördag den 10 december, kommer den uppskattade vinterfesten äntligen tillbaka till Södertälje.

– Vinterfesten är en del av kommunens satsning för att locka fler besökare till våra stadskärnor och skapa bättre förutsättningar för näringsidkarna. Det har varit några tuffa år för det lokala näringslivet under pandemin särskilt inom besöksnäringen och stadskärnan. Vi hoppas att detta ska vara en del i en återstart efter pandemin, säger kommunens näringslivschef, Jonas Karlsson, till Telgenytt.

Vid tidigare tillfällen har vinterfesten arrangerats under februari månad, men efter två års uppehåll på grund av pandemin togs beslutet att hålla festen innan jul.

Dagen till ära har initiativtagaren, Jonas Karlsson, arrangerat en härligt tillställning i samarbete med centrumföreningen Södertälje City. Is-skulpturer, tåg, foodtrucks, eldshow, stämningsfull musik och ett besök av iskonstnären Lennart Landh är några av inslagen under lördagens arrangemang. Konstnären Landh kommer även att skapa ett stort iskonstverk som kommer att föreställa en viktig historisk Södertäljesymbol, men vad det blir avslöjas där och då.

Samtidigt får den nyfikne även chansen att testa sina kunskaperna i att skapa en egen is-skulptur mitt på Stora Torget i centrum där arrangemanget kommer att hållas.

Hur känns det att äntligen kunna arrangera evenemanget igen efter två års uppehåll?

– Fantastiskt! Efter en pandemi och andra oroligheter känns det väldigt roligt att kunna erbjuda vinterfesten i Södertälje. Visst är det kallt ute, men vintern i Södertälje är magiskt vacker. Vi hoppas många väljer att besöka vinterfesten och upplever Södertälje, säger Jonas Karlsson, näringslivschef på kommunen.

Den kostnadsfria vinterfesten inleds klockan 11:00 på lördagen och pågår fram till cirka 17:00

Lördagens program, den 10 december, Stora Torget.

Minitåg

Blå Tåget 11:00 – 17.00
Åk gratis mellan Stora Torget och Politikertorget (mitt på gågatan)
 

Politikertorget

Träffa Jultomten 11:00 – 17.00 (inkl. pauser)
 

Stora Torget

11:00 – 17.00
Isskulpturer – Foodtrucks – Minibilar
Basketkorgar – Ishockeybord – Testa Snowboard
 

11:30 – 12:30 
Sånger till Piano – Ett juligt program
Malin Wester Fröst/sång & Lars R Nyström/piano

13:30 – 16:20 (inkl. pauser)
Jazzig jultrio med Kajsa Larsson

16:30-16:50 Eldshow
Act of Emotion

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 december 2022 05:00
Senast uppdaterad: 9 december 2022 17:39

Centrumföreningen tar nytt digitalt steg

pexels kortterminal babs  kort

Foto: Pexels

Södertälje City tar steget in i den digitala handeln genom att introducera ett helt nytt digitalt presentkort. Med denna nyskapande plattform hoppas centrumföreningen främja och stödja den lokala handeln.

Det traditionella fysiska betalkortet kompletteras med en innovativ digital lösning från Cityplay, som inkluderar flera bonusfunktioner för att öka värdet av lokal shopping.

Presentkortet är tillgängligt för både privatpersoner och företag, och kan användas för ändamål som personalgåvor. Lanseringen äger rum i samband med Södertäljefestivalen, dock kommer endast ett begränsat antal verksamheter vara anslutna till lösningen från början.

– Samtidigt jobbar vi vidare med att ansluta allt fler Södertälje-verksamheter. Tillsammans stärker vi den lokala handeln och det blir ett roligt sätt att upptäcka stadens utbud, säger Erik Hanzon, marknadsansvarig, Södertälje City.

I samband med lanseringen genomförs tävlingen ”Kodjakten” på Lunagallerian, där deltagare använder Cityplay-appen för att skanna QR-koder som är placerade i butikerna. De som framgångsrikt slutför uppdraget har möjligheten att vinna ett digitalt presentkort med ett värde av 1 000 kr.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 14:47
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:52

Parkeringsplatsen vid centralen stängs av i flera veckor

Parkering

Foto: Alexander Isa

Parkeringsplatserna vid Södertälje station stängs av för att ge plats för tivolit under Södertäljefestivalen. Därefter kommer parkeringen att få ny beläggning och väntas pågår till mitten av september.

Under Södertäljefestivalen kommer det traditionsenliga tivolit som vanligt att ställas upp i staden. Jämfört med tidigare år kommer arrangören att lägga extra fokus på barnfamiljer genom ett FamiljeTivoli som kommer att vara beläget på Centralplans parkeringsplats.

Nu meddelar Södertälje kommun att platsen från och med den 23 augusti kommer att vara helt avstängd för parkering av bilar.

”Efter festivalen är parkeringen fortsatt stängd för arbete med att asfaltera och måla om linjer. Parkeringsplatserna kommer att målas så de blir snedställda, något som kommer göra parkeringsplatsen mer trafiksäker.”, skriver kommunen på sin hemsida.

På grund av Trafikverkets byggnation av den nya banvallen 2020 är det för närvarande trångt mellan parkeringsraderna, men antalet parkeringsplatser förblir oförändrat.

Under arbetets gång finns alternativa parkeringsplatser bakom polishuset vid ”Mörten” och även vid stadshuset. Parkeringen förväntas öppna igen den 15 september.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 10:59
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors