Företag i fokus:

Populära vinterfesten är tillbaka – ”Känns väldigt roligt”

E3FD84D4-558D-462B-AF11-D40C9E00AA4C

Foto: Södertälje kommun / Södertälje City.

Is-skulpturer, eldshow, stämningsfull musik och en härlig julkänsla. Imorgon, lördag den 10 december, kommer den uppskattade vinterfesten äntligen tillbaka till Södertälje.

– Vinterfesten är en del av kommunens satsning för att locka fler besökare till våra stadskärnor och skapa bättre förutsättningar för näringsidkarna. Det har varit några tuffa år för det lokala näringslivet under pandemin särskilt inom besöksnäringen och stadskärnan. Vi hoppas att detta ska vara en del i en återstart efter pandemin, säger kommunens näringslivschef, Jonas Karlsson, till Telgenytt.

Vid tidigare tillfällen har vinterfesten arrangerats under februari månad, men efter två års uppehåll på grund av pandemin togs beslutet att hålla festen innan jul.

Dagen till ära har initiativtagaren, Jonas Karlsson, arrangerat en härligt tillställning i samarbete med centrumföreningen Södertälje City. Is-skulpturer, tåg, foodtrucks, eldshow, stämningsfull musik och ett besök av iskonstnären Lennart Landh är några av inslagen under lördagens arrangemang. Konstnären Landh kommer även att skapa ett stort iskonstverk som kommer att föreställa en viktig historisk Södertäljesymbol, men vad det blir avslöjas där och då.

Samtidigt får den nyfikne även chansen att testa sina kunskaperna i att skapa en egen is-skulptur mitt på Stora Torget i centrum där arrangemanget kommer att hållas.

Hur känns det att äntligen kunna arrangera evenemanget igen efter två års uppehåll?

– Fantastiskt! Efter en pandemi och andra oroligheter känns det väldigt roligt att kunna erbjuda vinterfesten i Södertälje. Visst är det kallt ute, men vintern i Södertälje är magiskt vacker. Vi hoppas många väljer att besöka vinterfesten och upplever Södertälje, säger Jonas Karlsson, näringslivschef på kommunen.

Den kostnadsfria vinterfesten inleds klockan 11:00 på lördagen och pågår fram till cirka 17:00

Lördagens program, den 10 december, Stora Torget.

Minitåg

Blå Tåget 11:00 – 17.00
Åk gratis mellan Stora Torget och Politikertorget (mitt på gågatan)
 

Politikertorget

Träffa Jultomten 11:00 – 17.00 (inkl. pauser)
 

Stora Torget

11:00 – 17.00
Isskulpturer – Foodtrucks – Minibilar
Basketkorgar – Ishockeybord – Testa Snowboard
 

11:30 – 12:30 
Sånger till Piano – Ett juligt program
Malin Wester Fröst/sång & Lars R Nyström/piano

13:30 – 16:20 (inkl. pauser)
Jazzig jultrio med Kajsa Larsson

16:30-16:50 Eldshow
Act of Emotion

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 december 2022 05:00
Senast uppdaterad: 9 december 2022 17:39

Ungdomar från LSS-boende stal bil – kraschade i diket

nycklar bilnycklar

Foto: Alexander Isa

Två ungdomar från ett antroposofiskt LSS-boende i Järna tog stal nycklarna till en bil och körde runt i två timmar innan de kraschade i ett dike. Personalen upptäckte först händelsen när polisen kontaktade boendet efter vittnesmål från allmänheten.

Det var den 16 juli som två ungdomar från LSS-boendet i Järna stal en bil på en nattlig utflykt. Ungdomarna lyckades stjäla bilnycklar som fanns inom boendet och begav sig sedan ut på vägarna. Trots att de var borta i två timmar och körde ner i ett dike, märkte personalen på boendet inte deras frånvaro förrän polisen kontaktade dem. Händelsen har lett till en lex Sarah-anmälan till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.

Konstaterade brister på boendet sedan tidigare.
I en tidigare händelse i år, drogs tillståndet för huvudmannens närliggande LSS-boende för barn tillbaka på grund av bristande förmåga att garantera barnens säkerhet. Lex Sarah-utredningen avslöjade att ungdomarna lämnade boendet utan att bli upptäckta av personalen, vilket pekar på en brist i övervakning och säkerhetsåtgärder.

Incidenten i juni har resulterat i att de nu har implementerat säkerhetsåtgärder för att förebygga att liknande händelser inträffar.

Bilrutinen kommer att uppdateras av ledningsgruppen till hösten. Fram till dess har boendet vidtagit åtgärder såsom att förbjuda muntlig delning av nyckelskåpskoden i närvaro av ungdomar. Om en kollega behöver koden måste de hänvisas till rätt instans eller få den skriftligen. Dessutom får de vita plastskydden till alkometern absolut inte lämnas kvar i bilen.

Åtgärderna syftar till att öka boendets säkerhet och förebygga liknande händelser i framtiden. Ungdomarna ska inte ha kommit till skada i samband med kraschen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 20 augusti 2023 18:38

Kommunen och SL måste omgående agera i Glasberga

Buss Alex Ataseven

Arkivbild

Det är anmärkningsvärt att önskemålet om ökad turtäthet på linje 759 i Glasberga har ignorerats under så många år. Både SL och Södertälje kommun har uppenbarligen inte prioriterat detta ärende, vilket är frustrerande för oss som förlitar oss på kollektivtrafiken.

Boende i Glasberga har länge kämpat med att få gehör avseende busslinje 759, där det både har mailats och ringts till ansvariga, men där de flesta inte fått återkoppling eller i bästa fall fått standardsvar tillbaka; att trafikplanering är en ständig process som måste samverka för att genomföra en trafikförändring.

I dagens läge skapar den halvtimmesvisa busstrafiken under rusningstid problem för oss som resenärer. Överbefolkade bussar är en vanlig syn, och det är obekvämt att småbarnsföräldrar med barnvagnar inte alltid får plats.

”Situationen påverkar en bred grupp människor. Inte bara de som bor i Glasberga”

Med tre förskolor i området och en majoritet av Glasbergas ungefär 700 hushåll som barnfamiljer, är det tydligt att situationen påverkar en bred grupp människor. Inte bara de som bor i Glasberga, utan även de som måste transportera sina barn till förskolor och skolor utanför området.

Att införa 15-minuterstrafik under morgon- och kvällsrusningen (6:30-9:00 samt 16:00-18:00) skulle vara en nödvändig förbättring. Dessutom skulle detta steg inte bara lindra överbelastningen utan även ha positiva miljöeffekter. Om människor inte kan förlita sig på kollektivtrafiken kan det leda till ökad bilanvändning, vilket står i direkt motsats till SL:s uttalade klimatarbete.

Med tanke på att det skulle kräva endast nio extra bussturer för att genomföra detta, är det ett lågt pris att betala för den potentiella klimatvinsten. Vi uppmanar därför SL att ta dessa argument på allvar och överväga en omstrukturering av tidtabellen till 15-minuterstrafik. Det är hög tid att fokusera på passagerarnas behov och bidra till en mer hållbar och effektiv kollektivtrafik i Glasberga.

Vi är många som kräver omedelbar förändring med ökad turtäthet på linje 759.

Glasbergabo

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 augusti 2023 15:32
Senast uppdaterad: 20 augusti 2023 16:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors