Företag i fokus:

Populära vinterfesten är tillbaka – ”Känns väldigt roligt”

E3FD84D4-558D-462B-AF11-D40C9E00AA4C

Foto: Södertälje kommun / Södertälje City.

Is-skulpturer, eldshow, stämningsfull musik och en härlig julkänsla. Imorgon, lördag den 10 december, kommer den uppskattade vinterfesten äntligen tillbaka till Södertälje.

– Vinterfesten är en del av kommunens satsning för att locka fler besökare till våra stadskärnor och skapa bättre förutsättningar för näringsidkarna. Det har varit några tuffa år för det lokala näringslivet under pandemin särskilt inom besöksnäringen och stadskärnan. Vi hoppas att detta ska vara en del i en återstart efter pandemin, säger kommunens näringslivschef, Jonas Karlsson, till Telgenytt.

Vid tidigare tillfällen har vinterfesten arrangerats under februari månad, men efter två års uppehåll på grund av pandemin togs beslutet att hålla festen innan jul.

Dagen till ära har initiativtagaren, Jonas Karlsson, arrangerat en härligt tillställning i samarbete med centrumföreningen Södertälje City. Is-skulpturer, tåg, foodtrucks, eldshow, stämningsfull musik och ett besök av iskonstnären Lennart Landh är några av inslagen under lördagens arrangemang. Konstnären Landh kommer även att skapa ett stort iskonstverk som kommer att föreställa en viktig historisk Södertäljesymbol, men vad det blir avslöjas där och då.

Samtidigt får den nyfikne även chansen att testa sina kunskaperna i att skapa en egen is-skulptur mitt på Stora Torget i centrum där arrangemanget kommer att hållas.

Hur känns det att äntligen kunna arrangera evenemanget igen efter två års uppehåll?

– Fantastiskt! Efter en pandemi och andra oroligheter känns det väldigt roligt att kunna erbjuda vinterfesten i Södertälje. Visst är det kallt ute, men vintern i Södertälje är magiskt vacker. Vi hoppas många väljer att besöka vinterfesten och upplever Södertälje, säger Jonas Karlsson, näringslivschef på kommunen.

Den kostnadsfria vinterfesten inleds klockan 11:00 på lördagen och pågår fram till cirka 17:00

Lördagens program, den 10 december, Stora Torget.

Minitåg

Blå Tåget 11:00 – 17.00
Åk gratis mellan Stora Torget och Politikertorget (mitt på gågatan)
 

Politikertorget

Träffa Jultomten 11:00 – 17.00 (inkl. pauser)
 

Stora Torget

11:00 – 17.00
Isskulpturer – Foodtrucks – Minibilar
Basketkorgar – Ishockeybord – Testa Snowboard
 

11:30 – 12:30 
Sånger till Piano – Ett juligt program
Malin Wester Fröst/sång & Lars R Nyström/piano

13:30 – 16:20 (inkl. pauser)
Jazzig jultrio med Kajsa Larsson

16:30-16:50 Eldshow
Act of Emotion

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 december 2022 05:00
Senast uppdaterad: 9 december 2022 17:39

Här attackeras koranbrännaren Momika i centrala Södertälje

367906353_814360020388003_7931697093306761500_n

Foto: Alexander Isa

Salwan Momika, mannen som vid flera tillfällen bränt en Koran attackerades i centrala Södertälje under måndagen av en man med boxningshandskar. Både ambulans och polis kallades till platsen för att hantera situationen.

Det var strax efter lunchtid, vid klockan 14, blev Momika påhoppad av en okänd gärningsperson. Vittnesuppgifter pekar på att angriparen bar boxningshandskar och gick till attack med både sparkar och slag.

– Kom så leker vi. Du och jag. Så, slå då, varför är du rädd, sa gärningsmannen i boxhandskar på arabiska till Salwan Momika som upprepande gånger säger att inte komma närmare.

Polisen och ambulansen anlände snabbt till platsen efter att larmet hade gått. Momika, som drabbades av attacken, behandlades på plats av ambulanspersonal innan han fördes till sjukhus för ytterligare vård och undersökning. Polisen har inlett en utredning angående händelsen och söker aktivt efter den misstänkta gärningspersonen.

Salwan Momika har tidigare varit föremål för kontrovers och debatt på grund av sin handling att bränna en Koran. Händelsen ledde till starka reaktioner både nationellt och internationellt.

Polisen har inlett en förundersökning gällande misshandel, men det är i nuläget okänt om gärningsmannen gripits av polis.

Läs även: – Kvinna med brandsläckare ingrep mot koranbrännaren

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 augusti 2023 18:09
Senast uppdaterad: 21 augusti 2023 18:09

Brand i Lunas parkeringsgarage

2D091724-B229-4022-B69A-F7A1B616188D

Foto: Paula Kass Elias

En fordonsbrand har inträffat i centrala Södertälje. För närvarande befinner sig polisen på plats tillsammans med flera räddningsenheter.

Lunagaraget i centrala Södertälje drabbades på måndagseftermiddagen återigen av en brand. Klockan 17:38 inkom samtal till SOS Alarm om att en brand hade brutit ut i parkeringshuset. Räddningstjänsten och brandkåren anlände snabbt till platsen för att bekämpa elden.

Vid ankomsten konstaterades det att ett fordon stod i lågor i garaget. Räddningspersonalen arbetar just nu på platsen skadorna och har stoppat spridning av elden till andra delar av byggnaden. Det däremot för närvarande oklart om andra bilar har skadats i samband med branden.

– Vi har varit på Lunagaraget då motorhuven på en bil började brinna, vi var snabbt på plats och släckte branden, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Andra gången på kort tid.
Även under lördagen ryckte flera enheter ut till Lunagaraget
efter kraftiga smällar hördes från garaget. Då var det däck som exploderade, men bilbranden resulterade i en våldsam eldsvåda som skadade flera fordon.

Polisen och räddningstjänsten fortsätter att utreda händelserna och söker klarhet i orsakerna bakom de återkommande brandincidenterna. Om de två bränderna har en koppling är i nuläget oklart.

Foto: Paula Kass Elias

Foto: Paula Kass Elias

Foto: Paula Kass Elias

Foto: Paula Kass Elias

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 augusti 2023 16:14
Senast uppdaterad: 21 augusti 2023 16:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors