Företag i fokus:

Fritidsgården behöver inte kosta 100 miljoner!

Fritidsgård Ronna

Illustration: Södertälje kommun.

Man kan tro att Skanska, som skall bygga fritidsgården för nära 100 miljoner kronor, har skrivit försvarstal och replikmanus till Marie Lindeberg, chef för kultur – och fritidskontoret, samt även till Krister Mellström, VD på Telge inköp och Maria Rydholm på Telge fastigheter.

För jag utgår ifrån att ingen av dessa personer ansvariga för att hantera denna affär har någon som helst erfarenhet inom byggnation och dess verkliga kostnader, utan man har helt utgått ifrån den verklighet som byggherren presentar och satt priserna därefter.

Vi hör fraser som: Vi har inte byggt fritidsgårdar på länge. Därför kommer hyran att bli så hög som ca 535 000 kr per månad, dvs 6 400 000 kr per år.

Ett annat svepande skäl som anges är ”Putinpriser” på byggmaterial, det skall förklara den höga byggkostnaden menar man på. 

Joakim Granberg, Realistpartiet.

För er som kan något om byggnation så vet ni att själva materialkostnaden i bygget av denna fritidsgård är ca 30 % av den totala kostnaden, de resterande 70% av pengarna som faktureras Telge fastigheter av Skanska kommer att vara för så kallad projektering (där lägger man sjukt högt pris), sedan är det timdebitering för arbetsledare, snickare, målare och övriga hantverkare för att montera ihop gården.

Så ja visst påverkar ökade materialkostnader totalkostnaden, men inte i den utsträckning man får det att låta som, den stora överdebiteringen ligger i skyhöga projektering och genomförande kostnader.

Att bygga en fritidsgård skall inte kosta ca 83 000 kr per kvm, det kostar en bostad i centrala Stockholm, inte en nyproduktion av en fritidsgård i Södertälje!

Problemet med dessa överpriser är i grunden skapat av Telge själva, det börjar redan vid upphandlingsförfarandet – 10 stora byggbolag offererade om att få bygga fritidsgården, men man utformar kravställningarna så rigorösa så att varken Peab eller NCC passerade nålsögat och kunskapsnivån för att kunna bygga en fritidsgård, Peab skall bygg klar kanalen för några miljarder, men att bygga en fritidsgård klarar den inte av anser Telge inköp, det var endast Skanska som var tillräcklig kunniga för att få jobbet.  Så redan i steg 1 så fanns det endast ett enda företag kvar i upphandlingsprocessen av de 10 som ansökt.

Fritidsgården i Ronna. Illustration: Södertälje kommun.

Skanska kunde nu i ensamt majestät förklara för dessa tjänstepersoner, upphandlare och övriga amatörer om varför man måste ha 10 miljoner för att planera jobbet (projektering) och sedan skall man ha 12 miljoner till för räntor på pengar som man inte fått ännu, Indexhöjningar, risker (Kan nån förklara detta för mig, vilken risk är det dem tar som får 100 millar för att bygga en gård?), inköp av en bio bod och konstnärlig utsmyckning…TOLV MILJONER! –  Så totalt ca 22 miljoner på löst hopplockade fraser som kanske låter bra, men jag vet att det inte behövs planeras för 10 miljoner för att bygga en fritidsgård, bara en sådan sak gör mig förbannad!

Sanningen är att om någon kunnig person planerat upphandlingen av denna fritidsgård så skulle den med de ökade materialkostnaderna ha hamnat på max 50–55,000 kr per kvm.

Enkel matematik säger att om Telge fastigheter betalar mindre för byggnationen av fritidsgården så blir ju hyran för densamma lägre för kultur och fritidskontoret.

Nu när moderaterna har satt sig i knät på Socialdemokraterna så hade jag ju hoppats på att M åtminstone skulle sätta stop för detta enorma penningslöseri inom våra inköp.

Gör om upphandlingen nu!

Joakim Granberg
Realistpartiet, 2e vice ordf. i Telge inköp ifrån januari 2023

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2022 12:51
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Södertäljebor betalar upp till 60 procent mer för bilförsäkring

Bil Car Pixnio Merce

Foto: Pixnio

Äger du en bil och bor i ett område som polisen beskriver som ett ”utsatt område” i Södertälje? Då är din bilförsäkring betydligt dyrare än i lyxkvarteren, rapporterar jämförelsetjänsten Zmarta.

Boende i särskilt utsatta områden i Södertälje, inklusive Ronna, Lina, Gena, Saltskog och Hovsjö, står inför avsevärt högre kostnader för bilförsäkringar än genomsnittet i Sverige, med priser som överstiger även de i exklusiva områden som Djursholm och Östermalm.

– Att människor som bor i områden med lägre inkomster måste betala mer för bilförsäkringen känns lite som upp- och nervända världen. Men när försäkringsbolagen sätter sina premier tittar de på risken för bilskador och den är högre i särskilt utsatta områden än i övriga delar av landet. Det är den stora orsaken till att priserna skiljer sig så mycket, säger Åsa Hauer, affärsområdeschef på Zmarta Försäkring.  

(Annonslänk)

En genomgång av över 15 000 bilförsäkringar av jämförelsetjänsten Zmarta avslöjar att helförsäkringen, som normalt kostar runt 5 900 kronor, kan uppgå till närmare 8 700 kronor i dessa utsatta områden – en ökning med 50 procent jämfört med resten av landet och till och med mer än i exklusivare områden. För halvförsäkringar är skillnaden ännu större, med en prisökning på över 64 procent, vilket pekar på en signifikant ekonomisk belastning för invånare i Sveriges mer utsatta områden.

Priset på bilförsäkringen beror inte enbart på var du bor. Faktorer som påverkar kostnaden inkluderar även ägarens ålder, bilens ålder, märke, körsträcka samt vilken typ av försäkring du väljer.

– Unga förare är generellt sett mer inblandade i trafikolyckor och vissa bilar kostar mer att laga. Det här vet försäkringsbolagen som sätter priserna därefter. För att hitta en så bra bilförsäkring som möjligt för dina behov behöver du därför vara aktiv och jämföra minst en gång om året, säger Åsa Hauer.

Faktorer som påverkar priset på bilförsäkringen. Fakta Zmarta.
Körsträcka 
Ålder 
Bilmärke 
Bostadsort 
Omfattning 
Självrisknivå 
Olyckshistorik 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 mars 2024 04:33
Senast uppdaterad: 19 mars 2024 09:33

Södertälje lär hamna i SHL – förr eller senare

185kBG7

SSK har varit utanför högstaligan ända sedan säsongen 2011/2012 och kämpat på i Hockey Allsvenskan, men kommer troligtvis ta sig tillbaka till finrummet förr eller senare. I den här artikeln lyfter vi fram några tunga argument som talar för det.

Anrika Södertälje – med sju SM-guld på meritlistan, varav det senaste 1985 – är långt ifrån någon sportslig storhetstid, men framtiden ser ändå mycket ljus ut för Sportklubben.

Det är mycket som talar för Södertälje långsiktigt. Inte minst den ovanligt gedigna hockeykulturen som finns i kommunen. Södertälje är en genuin hockeystad och SSK engagerar samt berör på bred front.

Sportklubben har en stor kärna av fans som går på matcherna, oavsett med- eller motgång, och det finns dessutom många supportrar utanför kommungränserna.

Faktumet att Södertälje har ett starkt näringsliv, där många företag sponsrar SSK, lägger också en bra grund. Gigantiska Scania är förstås dragloket i sammanhanget, men det finns även många medelstora och små företag som har en stor passion för kommunens hockeystolthet.

Lägg därtill att SSK har en bra organisation på många fronter. Inte minst i form av sportchefen Emil Georgsson, som har en enorm fingertoppskänsla och är skicklig på att bygga lag. Georgsson har bland annat hyllats på Sportbloggare.com och lyfts fram som en av Sveriges bästa sportchefer.

Scaniarinken är dessutom en härlig arena som utan tvivel håller SHL-klass och är en av de främsta i HockeyAllsvenskan.

Konkurrensen i Hockey Allsvenskan är emellertid oerhört hård och det finns många klubbar med goda resurser som konkurrerar om SHL-platsen. Det är ett tufft läge med endast en enda SHL-plats som står på spel varje säsong, men Södertälje kommer avancera i seriesystemet förr eller senare om klubbledningen sköter sina kort rätt och utnyttjar alla fördelar som klubben har.

Det är dessutom långt ifrån omöjligt att seriesystemet görs om på sikt och att SHL utökas med fler lag med allt vad det skulle kunna innebära för SSK:s möjligheter att ta nästa sportsliga steg.

Text:

INNEHÅLL FRÅN TREDJEPARTS

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 mars 2024 03:07
Senast uppdaterad: 19 mars 2024 15:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors