Företag i fokus:

Prostitution i Södertälje kartlagd i ny rapport

2022_03_silhouette-3724707_960_720

Foto: PxHere.

I en ny kartläggning framgår det hur prostitution och människohandel i syfte att sälja sexuella tjänster ter sig i Södertälje kommun. En rapporten som bland annat visar att barn och unga är i en utsatthet tack vara den digitala utvecklingen. Annika Rådström, socialdirektör, menar att arbetet kräver en fördjupad samverkan mellan kommun, polis, privata aktörer och civilsamhället.

Södertälje är inte skonad från att vara en plattform där människohandel, prostitution och sexuell exploatering. I ett flertal arenor förekommer detta och en särskild utsatthet finns hos de individer som har ett skört skyddsnät och särskilda behov, men också hos barn och unga. Den nya rapporten visar på en saknad kunskap kring problematiken.

Socialkontoret har tagit fram rapporten Prositution och människohandel för sexuella ändamål med syfte att kartlägga omfattningen, vilka arenor det förekommer och på vilket sätt. Rapporten ska ge kunskaper om hur det förebyggande arbetet ska te sig för att motverka prostitution och människohandel i kommunen.

– Det har tidigare saknats en överblick av problematiken. Genom rapporten kan vi få kunskap om var och på vilka sätt det förekommer, och kan utveckla arbetssätt för hur vi förebygger och arbetar vidare framåt, säger Sandra Hallgren, samordnare mot prostitution och människohandel.

Rapporten visar att prostitution förekommer på flera håll, förmedlas på olika sätt och visar sig på olika sätt i Södertälje. I rapporten visas att både män och kvinnor säljer sex, och att det främst handlar om människor i en utsatt situation. Bakom prostitutionen finns diverse orsaker så som dålig ekonomi, intellektuell funktionsnedsättning, psykisk ohälsa, missbruk, neuropsykiatrisk diagnos och även tidigare trauma från tidigare utsatthet av sexuella övergrepp.

Kommunen har kartlagt prostitution och människohandel i en ny rapport.

De som köper sexuella tjänster har i rapporten endast visat sig vara män.

Inhämtning av information till rapporten har bland annat gjorts med polis, region och civilsamhälle i form av samtal, intervjuer och möten. Den sammantagna bilden av rapporten visar att EU-medborgare, barn och vuxna, som mest utsatta. Kvinnor med annat påbrå än europeisk förekommer också för människohandel och prostitution. Dessutom visar rapporten att dessa kvinnor som är utsatta sällan själva söker hjälp hos myndigheter.

– Det är ovanligt med den här typen av lokala kartläggningar. Förhoppningsvis kommer fler kommuner att följa efter med liknande insatser vilket skulle kunna ge jämförande lägesbilder kring frågan. I Södertälje finns det ett viktigt fortsatt arbete för att möta en väldigt utsatt målgrupp som inte alltid är lätt att identifiera. Men det tar sig många uttryck kan konstateras, något vi framför allt ser hos barn och unga, säger Sandra Hallgren.

På grund av sociala medier och andra digitala forum är utsätt bland annat barn och unga för en större risk enligt kartläggningen.

– Barn och ungas utsatthet är mycket komplex och det finns en utbredd risk för att bli utsatt för sexuell exploatering. Det handlar om allt ifrån nakenbilder, sexuell posering, grooming och även sex om ersättning. Den digitala utvecklingen flyttar fram gränserna och här är det viktigt att följa utvecklingen, säger Hallgren.

Alla aktörer som arbetar med barn och unga har uttryckt behovet om mer kunskap kring utsattheten på internet, vilket också visas i rapporten.

– En av mina slutsatser är att den generella kunskapsnivån behöver höjas för att vi ska kunna jobba proaktivt i dessa frågor. Fler utbildningsinsatser är väldigt viktigt, framför allt när det gäller barn och unga i den värld de möter i chattforum och i sociala medier. Det är ett komplext område där vuxna i större utsträckning behöver ta ansvar, säger Sandra Hallgren.

En viktig förutsättning för att lyckas nå de utsatta krävs en fördjupad samverkan mellan polis, kommun, kommersiella aktörer och civilsamhälle. De grupper man bör fokusera på är de utländska kvinnorna som är tillfälligt på besök i Sverige och de män som köper sexuella tjänster. För att komma åt dessa krävs ett uppsökande arbete.

– Rapporten är väldigt viktig för socialkontorets arbete framåt i dessa frågor. Projektet med att ta fram rapporten har pågått under hela 2022, vi har beslutat att förlänga projektet och kommer bland annat att fokusera på kunskapshöjande insatser och att ta fram interna strukturer och rutiner och förstärka samarbetet med våra lokala aktörer ytterligare, säger Annika Rådström, socialdirektör.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2022 15:50
Senast uppdaterad: 15 december 2022 15:50

Positiva siffror för Södertäljes företagsklimat i NKI-mätning

Pexels-foretag-reception

Foto: Pexels

Södertälje kommun når ett rekordhögt betyg i Nöjd Kund-Index, vilket är en betydande förbättring jämfört med tidigare år. Detta meddelar kommunen på sin hemsida.

Södertälje kommun har uppnått ett rekordhögt betyg på 75 i det senaste Nöjd Kund-Index (NKI), vilket är en förbättring från tidigare 72. Detta är kommunens bästa resultat sedan de började delta i mätningarna år 2012, då de fick ett betyg på 67. Därmed når kommunen nu upp till både regionala och nationella genomsnitt i ”Öppna jämförelser Företagsklimat”, som organiseras av Sveriges Kommuner och Regioner samt Stockholm Business Alliance (SBA).

– Resultatet är glädjande och mätningen ger bra och viktig vägledning kring vad företagen tycker, vad som fungerar och var vi behöver vässa oss. Jag tror att betygsökningen till stor del beror på vårt långsiktiga arbete för att förbättra företagsklimatet och servicen mot företagare. Vi jobbar till exempel mycket med att skapa ett närmare samarbete mellan näringslivsavdelningen och bygglov, och det har givit resultat, säger Jonas Karlsson, näringslivschef, Södertälje kommun.

(Annonslänk)

I år har 409 lokala företagare deltagit i enkäten, vilket är en ökning från förra årets 364. Företagen har bedömt kommunens tjänster inom flera områden inklusive brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. Inom dessa kategorier har serveringstillstånd fått högst betyg med 85, medan bygglov visar den största förbättringen från 58 till 65.

Maria Frithz Warg, ordförande i arbets- och näringslivsnämnden, uttrycker glädje över de förbättrade resultaten, vilka speglar en ökad satsning på att förbättra servicen till det lokala näringslivet.

– Det här känns som en god start på vår förändringsresa. Under 2023 har vi etablerat en ny nämnd, arbets- och näringslivsnämnden, som fokuserar på att stärka kommunens företagsklimat. Vi ser över kommunens relationer till företagen och har bland annat inrättat en företagslotsfunktion. Det här ger oss råg i ryggen inför det fortsatta arbetet, säger hon.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 25 april 2024 02:06

SBBKs Maria Jespersen utsedd till Årets Forward

PGU8902

SBBKs Maria Jespersen
Fotograf: Petra Gau

SBBKs damer tog hem sin första seger mot Luleå Basket i finalserien, samtidigt som Maria Jespersen från SBBK koras till Årets Forward efter en imponerande säsong.

I den första matchen av den bästa av fem finalserien i Svenska Basketligan Dam, säkrade SBBKs damer en viktig vinst mot Luleå Basket. Laget ser fram emot nästa match som spelas på bortaplan i Luleå imorgon, innan de återvänder hem för den tredje matchen i serien nu på söndag.

Parallellt med slutspelets upphetsning, firades individuella prestationer när årets basketutmärkelser delades ut. Stor uppmärksamhet riktades mot Maria Jespersen från SBBK som tog hem titeln Årets Forward. Jespersen, som har imponerat på både fans och experter, mottog utmärkelsen med en betydande marginal på 51,8 procentenheter mot närmaste konkurrent.

”Danmarks bästa basketspelare, Maria Jespersen, kom i år till den svenska ligan efter spel på college och i Europa. Här har hon visat en hög klass, inte minst i sitt attackspel och skytte, vilket gör henne till en tuff forward att möta.”, lyder motiveringen.

(Annonslänk)

Utmärkelserna i ligan röstas fram genom en kombination av röster från coacher, lagkaptener, mediarepresentanter och fans.

Fansens röster utgör 25% av det totala resultatet medan de professionella rösterna står för de återstående 75%. Jespersens prestation under säsongen har varit anmärkningsvärd, med ett snitt på 17,2 poäng och 8,0 returer per match, samt bidrag i form av 2,5 assist och 1,5 steals. Hennes skicklighet från trepoängslinjen och tvåpoängszonen har också varit avgörande för hennes framgångar.

Medan SBBKs damer fortsätter att kämpa om mästerskapstiteln, har Jespersens bidrag både på och utanför planen cementerat hennes position som en av ligan mest värdefulla spelare denna säsong.

Säkra din biljett till SM Final 3 av 5 i Täljehallen här.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 april 2024 15:20
Senast uppdaterad: 24 april 2024 15:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors