Företag i fokus:

David Winerdal utesluts från Kristdemokraterna

Davdi Winerdal

Foto: Pressbild.

Kristdemokraternas partistyrelse i Region Stockholm har beslutat att utesluta David Winerdal från partiet. Det bekräftar KDs och Ebba Busch partisekreterare, Johan Ingerö.

– Hans beteende har skadat Kristdemokraternas förtroende och anseende, säger partisekreteraren Ingerö.

Den politiska vilden och tidigare gruppledaren för Kristdemokraterna i Södertälje har uteslutits från partiet och är numera helt partilös. Men beskedet var väntat enligt Winerdal själv.

– Jag har funderat på när beskedet ska komma. Jag får bara smälta beskedet så får man se vad som händer framöver, säger David Winerdal till Telgenytt.

Upprinnelsen till uteslutningen bottnar i Winerdals agerande att rösta emot sitt egna parti i kommunfullmäktige. Något som KD i på riksnivå ser allvarligt på och framför i ett mail till Telgenytt att de beslutat om att utesluta David Winerdal.

– Skälen är att hans beteende har skadat Kristdemokraternas förtroende och anseende. Han har också gått emot ett styrelsebeslut från partiavdelningen och stoppat en framförhandlad koalition från att tillträda i Södertälje. Slutligen har han brutit mot sin kandidatförsäkran. Den samlade bedömningen är att en uteslutning ur Kristdemokraterna är ofrånkomlig, säger KD partisekreterare, Johan Ingerö, till Telgenytt.

David Winerdal utesluts efter beslut från partiet på riksnivå.

I slutet på oktober presenterades Winerdal som medlem i den nya majoritet med Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet, Vänsterpartiet samt partikolegan Martin Ahlman(KD).

Kort därefter anmäldes han även av en kvinnligt medarbetare för sexuellt ofredande och ett ärende om uteslutning inleddes av partiets länsombudsman.

Drygt en månad senare fick Winerdal kalla handen när S, M och MP beslutade att skapa egen majoritet. Som resultat av samarbetet över blockgränserna har nu Centerpartiet, Vänsterpartist, politiska vilden Martin Ahlman (KD) och den uteslutne David Winerdal ingått ett samarbete.

– Det är ingen ideologi i det hela, utan det är bara en valtekniskt samverkan, säger Winerdal till Telgenytt

Lös även: – Polisanmäld för sexuellt ofredande – ”Väldigt ångerfull”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2022 11:43
Senast uppdaterad: 19 december 2022 18:26

De besöker Södertälje med sin musikaliska glädje

2

Foto: Privat

I över ett halvt sekel har Solistkvartetten spridit sin musikaliska glädje över hela Sverige. Nu besöker gruppen, som bildades på 1950-talet, Södertälje för att hålla konserten ”Att gå i Guds kärlek”.

Under många år har gruppen, bestående av begåvade sångare och en skicklig pianist, delat med sig av sin konst till förmån för Läkarmissionen. Sedan gruppen startades för cirka 70 år sedan har medlemskapet i gruppen varierat, men en gemensam nämnare för samtliga medlemmar genom tiden har varit deras kvalitet och passion för musik.

Idag består Solistkvartetten av Anders Andersson, Sten Bäckman, Arne Lundmark, Ove Gotting och pianisten Hans Carlén, som på söndag bjuder på en hjärtevärmande musikupplevelse hämtad från den kristna sångskatten.

Läkarmissionen grundades 1958 och har utvecklats till en internationell biståndsorganisation med fokus på långsiktiga hjälpinsatser för att bekämpa fattigdom, främja social och ekonomisk rättvisa, samt förbättra hälsa, utbildning, vatten och sanitet. Deras arbete sträcker sig från Afrika till Latinamerika och östra Europa och är regelbundet granskat av Svensk Insamlingskontroll för att säkerställa integriteten i deras insatser.

Konserten ”Att Gå I Guds Kärlek” med Solistkvartetten kommer att äga rum den 10 september klockan 16:00 i Equmeniakyrkan i Södertälje.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 6 september 2023 18:32

60-åring körde av vägen i en stulen bil

Polis

Arkivbild

En singelolycka inträffade tidigt på onsdagsmorgonen i Järna. När polis anlände till platsen upptäcktes att bilen, som kört av vägen, var stulen.

Det var vid klockan 05:19 som SOS Alarm fick samtal om en singelolycka på länsväg 525 nära Skiljetorp i Järna. Föraren, en man i 60-årsåldern, misstänks för att ha kört bilen utan giltigt körkort och för att ha stulit bilen.

En bärgningsbil anlände snart till platsen för att ta hand om bilen som polisen hade beslagtagit, med avsikt att återlämna den till dess rättmätiga ägare.

En anmälan om stöld av fordonet och för att ha kört det utan rätt behörighet har upprättats mot den 60-årige mannen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 20:30
Senast uppdaterad: 6 september 2023 20:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors