Företag i fokus:

Tröja nr 5 får oss att alltid minnas

Bitte

Bitte Andersson och Ann-Marie Wikner i Blombackahallen. Här efter 2:a SM-guldet 1978-79. Foto: Bitte Andersson

Till minne av Ann-Marie Wikner. 

Du kom till oss i SBBK säsongen 1976-77. Vi visste alla att värvningen av dig skulle betyda att vi blev ett topplag. Din längd och fysik gjorde att vi fick den sista pusselbiten på plats. Vår coach Håkan Wettersten tränade extra med dig efter varje träning, detta gjorde att du blev en av Sveriges absolut bästa spelare genom tiderna, du dominerade även stort i landslaget.

Åtta år i rad lyckades vi tillsammans med våra lagkamrater vinna åtta SM-guld, vilken prestation av oss alla. 

Du leder klubbens maratonliga överlägset. Din meritlista är helt otrolig. 

SBBK var ju som en familj för oss. Vi delade både glädje och sorg under karriärerna och det fortsatta livet. Men blev ännu starkare de sista åren. Förlusten av din son Fredrik blev så smärtsam. Men du var så stolt och glad över att du hade Alexander. Men tyvärr tog cancern över din kropp, det där lilla märket på ryggen som spred sig så snabbt. 

Jag saknar dig så mycket. Men jag tar med mig alla fina minnen vi hade tillsammans och med våra lagkamrater i SBBK och landslaget. Våra härliga matcher där vi sprang i från motståndarna, du tog returen, passade ut bollen snabbt och vi bara malde ner motståndarna med snabba uppspel. Samt den där matchen när du gjorde 60 poäng, helt magiskt. 

Din tröja nr 5 som hänger i Täljehallen kommer göra att vi vid varje match vet att du finns med oss. Tack älskade kompis för så många härliga år tillsammans. Vila i frid! 

Bitte Andersson

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2022 10:53
Senast uppdaterad: 18 december 2022 10:53

SSK J20 missade topp tio med minsta möjliga marginal

DSC_0019_1

Deppigt i J20 som snubblade på målsnöret Bild: Daniel Hansson

SSK J20 spelade idag en direkt avgörande match om att ta sig vidare till topp 10 serien. Man mötte Frölunda på bortaplan och förlorade med uddamålet.

Det skiljde en poäng mellan lagen när de skulle mötas i sista omgången av J20 – Nationell södra. Det hade räckt med 2 poäng för SSK då man innan matchen hade bättre målskillnad än Göteborgslaget. SSK ledde med 2-1 efter första perioden. Hemmalaget kvitterade med endast 40 sekunder av andra perioden.

2-2 stod sig tills det var 7 minuter kvar av tredje perioden då Frölunda kunde ta ledningen med 3-2, ett mål ytterligare för SSK hade givit laget en chans att ta en extra poäng i förlängningen som hade räckt till spel i topp 10.

Men 3-2 blev slutresultatet efter tre perioder och SSK missar därmed avancemang. Surt då SSK J20 legat över strecket som innebär att vara bland de fem första lagen i stort sätt hela serien. Nu missade man alltså den chansen med minsta möjliga marginal i sista omgången.

Laget får nu ladda om för spel i forsättningsserien där man får möta övriga lagen i södra som missade topp fem plus de lag som missade topp 5 i norra serien.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 december 2023 19:22
Senast uppdaterad: 10 december 2023 19:24

Ungas framtid i fokus vid konferens i Södertälje

Södertälje kommun - FOTO.Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa

Frågan om ungas välbefinnande och framtidstro står i centrum för Södertälje kommuns och Samordningsförbundets kommande konferens tillsammans med nationella samordnaren för Agenda 2030.

Sedan 2022 har Samordningsförbundet i Södertälje finansierat pilotprojektet ”Nu börjar vi med barnen, ett projekt om framtidstro!”, för att kartlägga ungas behov och önskemål. I samband med projektet sker en konferens i Södertälje stadshus i december som syftar till att sprida kunskap och inspiration kring hur samhällets olika aktörer gemensamt kan bidra till att unga mår bra och ser ljust på framtiden.

Under konferensen kommer projektledare som arbetat med pilotprojektet att dela med sig av sina erfarenheter och lärdomar. Bland annat kommer man att diskutera skillnaden mellan främjande och förebyggande insatser för ungas välmående.

Målet är att hitta sätt för samhällets alla sektorer – offentlig, privat och ideell – att gemensamt bidra till att skapa goda förutsättningar för alla barn och unga att må bra och se ljust på livet.

Konferensen äger rum klockan 08:30-10:30, imorgon, den 11 december, i stadshuset.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 december 2023 18:14
Senast uppdaterad: 10 december 2023 18:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors