Företag i fokus:

Nytt beslut – Nya myndigheten hamnar inte i Södertälje

Södertälje kommun - FOTO.Alex Ataseven

Arkivbild.

Den nya utbetalningsmyndigheten var tänkt att placeras i Södertälje och skulle tillföra kommunen flera nya arbetstillfällen. Nu ser det dock ut som att myndigheten istället kommer att placeras i Stockholmsområdet och inte i Södertälje kommun.

Den tidigare regeringen ville placera utbetalningsmyndigheten i Södertälje kommun, men den nya regeringen har ändrat på dessa planer. Istället blir det Stockholm, men exakta detaljer återstår att fastställa.

Myndighetens huvuduppgifter kommer att vara att förebygga, upptäcka och förhindra välfärdsbrott, bland annat. LT, som var först med att rapportera nyheten, har talat med kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S), som uttrycker missnöje över regeringens beslut.

– Vi hade visat dem lokaler och haft möte i somras och våras och det kändes bra, sedan tvärvände det. De säger att det beror på lokaler och kompetens. Det är mycket förvånande att regeringen säger det till en kommun med 100 000 invånare och 53 000 arbetstillfällen, säger Boel Godner till tidningen.

Kommunen mister möjligheten på inkompetens
Den tidigare uppfattningen inom kommunen var att regeringen ville placera myndigheten i Södertälje, tack vare kommunens långvariga arbete mot fusk och välfärdsbrott i utbetalningssystemen. Enligt Boel Godner (S) var detta tydligen inte tillräckligt för att fatta beslutet.

Under en presskonferens uttryckte Mikael Damberg (S) en positiv inställning till att utbetalningsmyndigheten skulle placeras i Södertälje, vilket också skulle visa på förtroende. Detta var även med i propositionen för kommande mandatperiod.

Myndigheten, som skulle ha bidragit med cirka 70 till 80 nya arbetstillfällen i Södertälje kommun, kommer nu istället att placeras i Stockholms stad.

Exakt var myndigheten ska placeras kommer att redovisas senast den 31 december år 2023.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2022 20:00
Senast uppdaterad: 24 november 2023 14:01

Djurgården dominerade mot Nordic United i Svenska Cupen

IMG_9113

Tottenhams nya förvärv, Lucas Bergvall.
Skärmdump: TV4

I svenska cupens andra omgång visade Djurgården klass när de mötte Nordic United, med en lysande insats från Lucas Bergvall som bidrog till en övertygande seger.

Under söndagens match i svenska cupens andra gruppspelsomgång tog Djurgården emot Nordic United. Matchen, som hölls efter Nordic Uniteds snöpliga förlust mot IFK Göteborg för en vecka sedan, blev en uppvisning i fotbollskonst från Djurgårdens sida. Lucas Bergvall, nyligen klar för Tottenham, var matchens stora profil med ett solomål och inblandning i ytterligare fyra mål.

(Annonslänk)

Djurgården hade redan fått en bra start på cupäventyret med en vinst mot Skövde AIK, medan Nordic United var nära att överraska mot IFK Göteborg men föll på övertid. Mot Djurgården blev det dock en tuffare match för Nordic United som inte lyckades stå emot trycket.

Matchen började med ett mål av Rasmus Schüller redan i den fjärde minuten, efter ett imponerande förarbete av Bergvall. Inte långt efter, i den tionde minuten, utökade Bergvall själv Djurgårdens ledning till 2–0. I andra halvlek fortsatte Djurgården att dominera, med Bergvall som spelade fram Deniz Hümmet till 3–0 och sedan själv satte ett drömmål till 4–0 i den 69:e minuten. Matchen avslutades med ett självmål av Nordic United, vilket säkrade en komfortabel seger för Djurgården.

Med denna seger fortsätter Djurgården starkt i svenska cupen, medan Nordic United måste omgruppera och blicka framåt efter dagens förlust.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 februari 2024 18:33
Senast uppdaterad: 25 februari 2024 18:33

Södertäljebo vinner 1,6 miljoner på Lotto

LOTTO

Pressbild: Lotto

I veckan lyckades Flour från Södertälje skrapa fram en halv miljon i TV4:s Nyhetsmorgon. Under lördagen var det en annan Södertäljebo som kunde kamma hem en storvinst, denna gång på Lotto.

(Annonslänk)

Lördagens Lottodragning visade sig vara en framgångsrik kväll med tre nya miljonärer som gick till Svedala, Hässleholm och Södertälje

– Delad glädje är dubbel glädje, säger Emmy Altemyr, kommunikationsspecialist, Svenska Spel Tur.

Efter den första lottdragningen kunde två lyckliga vinnare, med sju rätt vardera på Lotto 1, var och en vinna 1,3 miljoner kronor. Dessutom säkrade en ensam vinnare från Södertälje 1,6 miljoner kronor på Lotto 2 genom att också där uppnå sju rätt.

På Lotto 2 kunde en person från Södertälje lyckas få sju rätt, vilket resulterade i en vinst på 1 639 211 kronor.

–  Det är alltid lika spännande att få prata med våra vinnare och få höra om vilka drömmar som de nu ska förverkliga med hjälp av vinsten. Jag ser fram emot att få börja ringa och gratulera, avslutar Emmy Altemyr, som även framför att vidare information kommer att meddelas när vinnarna är kontaktade.

Vinnande Lottorad som köptes i Södertälje
 1 ─ 3 ─ 11 ─ 17 ─ 27 ─ 28 ─ 30

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 februari 2024 11:30
Senast uppdaterad: 25 februari 2024 00:29

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors