Företag i fokus:

Nytt beslut – Nya myndigheten hamnar inte i Södertälje

Södertälje kommun - FOTO.Alex Ataseven

Arkivbild.

Den nya utbetalningsmyndigheten var tänkt att placeras i Södertälje och skulle tillföra kommunen flera nya arbetstillfällen. Nu ser det dock ut som att myndigheten istället kommer att placeras i Stockholmsområdet och inte i Södertälje kommun.

Den tidigare regeringen ville placera utbetalningsmyndigheten i Södertälje kommun, men den nya regeringen har ändrat på dessa planer. Istället blir det Stockholm, men exakta detaljer återstår att fastställa.

Myndighetens huvuduppgifter kommer att vara att förebygga, upptäcka och förhindra välfärdsbrott, bland annat. LT, som var först med att rapportera nyheten, har talat med kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S), som uttrycker missnöje över regeringens beslut.

– Vi hade visat dem lokaler och haft möte i somras och våras och det kändes bra, sedan tvärvände det. De säger att det beror på lokaler och kompetens. Det är mycket förvånande att regeringen säger det till en kommun med 100 000 invånare och 53 000 arbetstillfällen, säger Boel Godner till tidningen.

Kommunen mister möjligheten på inkompetens
Den tidigare uppfattningen inom kommunen var att regeringen ville placera myndigheten i Södertälje, tack vare kommunens långvariga arbete mot fusk och välfärdsbrott i utbetalningssystemen. Enligt Boel Godner (S) var detta tydligen inte tillräckligt för att fatta beslutet.

Under en presskonferens uttryckte Mikael Damberg (S) en positiv inställning till att utbetalningsmyndigheten skulle placeras i Södertälje, vilket också skulle visa på förtroende. Detta var även med i propositionen för kommande mandatperiod.

Myndigheten, som skulle ha bidragit med cirka 70 till 80 nya arbetstillfällen i Södertälje kommun, kommer nu istället att placeras i Stockholms stad.

Exakt var myndigheten ska placeras kommer att redovisas senast den 31 december år 2023.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2022 20:00
Senast uppdaterad: 24 november 2023 14:01

Makdessi byter fotbollsplan mot burgerrestaurang

2A28F9C8-4A2B-4BB3-9AD2-23776BF6ADC1

Foto: Alexander Isa

I en överraskande karriäromställning har den tidigare fotbollsspelaren George Makdessi, känd för sin tid i Assyriska FF och Syrianska FC, tagit ett nytt steg utanför fotbollsarenan och in i restaurangbranschen.

– Jag har varit skadad och borta från fotbollen, och det har jag mått dåligt över. Men jag gillar utmaningar, och nu vill jag testa något nytt, säger han till Telgenytt

Makdessi har öppnat hamburgerrestaurangen Dripp’n Burgers i de lokaler som tidigare hyste HamburgarePrinsen på plattan i Grusåsen. Detta markerar en ny och spännande början för Makdessi, som har sadlat om från professionell fotbollsspelare till restaurangägare.

Den nya restaurangägaren George Makdessi hade händerna fulla under smygpremiären.
Foto: Alexander Isa

George Makdessi gjorde sig först ett namn på fotbollsplanen, där han visade upp en imponerande skicklighet och dedikation till spelet. Hans tid hos Assyriska och Syrianska är väl ihågkommen av fans och spelare, men efter att ha lämnat fotbollsvärlden bakom sig, har Makdessi nu vänt blicken mot restaurangbranschen med ambitionen att skapa en ny mötesplats för matälskare.

Dripp’n Burgers lovar en meny som fokuserar på kvalitet och smak, med ett brett utbud av gourmetburgare som är utformade för att tillfredsställa alla smaker. Makdessi uttrycker en passion för matlagning och gästfrihet, och ser sin nya restaurang i Grusåsen som ett sätt att förena människor över en god måltid.

– Den här staden har många kebab- och hamburgerrestauranger, och jag vet att det är en nedgång just nu i hamburgartrenden, men det är en dipp just nu, och precis som med aktier så tror jag att det vänder, säger George Makdessi och fortsätter.

– Jag har alltid älskat hamburgare och kände att vi verkligen kunde göra något unikt. Våra kockar gör allt från grunden och använder enbart de bästa råvarorna.

Tryffelburgaren, en av dagens populära burgare.
Foto: Alexander Isa

Restaurangen, som tar över efter HamburgarePrinsen, har genomgått en omfattande renovering för att spegla Makdessis vision. Med en modern och välkomnande inredning hoppas han att Dripp’n Burgers ska bli en populär destination för såväl lokala invånare som besökare när han öppnar för allmänheten under fredagen. Men redan under torsdagen höll han en smygpremiär som exploderade med besökare efter att de sett hans virala video på TikTok.

– Jag förväntade mig inte att smygpremiären skulle vara så här bra. Jag har fått hundratals sms och samtal efter vår TikTok-video som hade stor effekt, säger han.

Dripp’n Burgers representerar en ny era för Makdessi, där han nu byter ut fotbollsstövlarna mot förklädet och lovar en kulinarisk upplevelse som är lika engagerande som hans tid på fotbollsplanen.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 03:56
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 03:57

Larm om bråk och hot på bensinstation i Nykvarn

Polis

Arkivbild

Polisen ryckte ut till en bensinstation i Nykvarn torsdagskvällen efter larm om ett bråk som uppstått till följd av en obetald vara.

Incidenten utspelade sig på torsdagskvällen klockan 20.46 på en bensinstation i Nykvarn, där en kund vägrade att betala för en vara. Enligt polisen eskalerade situationen och ledde till ett bråk mellan kunden och personalen på platsen.

Polisen kallades till platsen för att hantera situationen, där en person snabbt kunde identifieras. Enligt rapporter kommer en anmälan om ringa stöld samt olaga hot att upprättas mot den inblandade kunden som en följd av incidenten.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 00:12
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 00:12

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors