Företag i fokus:

Så smugglas jugoslaviska vapen in i Södertälje

Ak47

Foto: Creative Commons.

FN samarbetar med myndigheter och polis i Sarajevo, Bosnien, för att samla in illegala vapen från forna Jugoslavien. Uppemot 750 000 vapen talas det om, som riskeras för att smugglas in till Sverige.

– Samma vapen som lämnat hål i Sarajevo används nu i ett gängkrig i Södertälje, berättar Aida Arslanovic i ett reportage för SVT.

Under 2022 nådde det dödliga skjutvapenvåldet i Sverige nya höjder, då den andra advent sköts det 60:e offret ihjäl. Veckorna innan andra advent hade polisen beslagtagit tre kalasjnikovs – gevär från det forna Jugoslavien.

Hemliga utrymmen i bilar och vapen som plockas isär för att transporteras separat för att sedan byggas ihop igen är olika sätt som vapen smugglas in i Sverige. Många av de vapen som används i mord och andra våldsbrott i Södertälje kan kopplas till det forna Jugoslavien. Vilket har bidragit till att Sverige är det land i Europa med de flesta dödskjutningar.

Gunnar Appelgren, gängexpert hos polisen. Foto: Shamash Oyal

För att motarbeta vapensmugglingen beslagtas vapen i Bosnien som sedan smälts ned. Hittills har 25 000 illegala vapen smälts ned och förhindrats till att smugglas vidare, till länder som exempelvis Sverige.

I andra länder, som exempelvis England, när man har motarbetat vapenvåldet så går det över till andra former än skjutvapen. Knivattacker och liknande former av brott ökades kraftigt efter 1996 då England införde lagar mot privat ägande av pistoler.

Men det får inte de fruktansvärda effekterna. En kniv kan aldrig skjuta bort en busskö men det kan en kalasjnikov, berättar Gunnar Appelgren, gängexpert hos polisen, för SVT.

Läs även: – Han knäckte gängen i Södertälje – Nu tar han nya tag

Text: Gustav Petterson

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2022 16:11
Senast uppdaterad: 20 december 2022 16:17

Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”

Scania

Foto: Scania

Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.

DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.

– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.

DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik.
Foto: Scania

Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.

– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.

(Annonslänk)

Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.

Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.

– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31

Klubbens ordförande utreds för grovt näringspenningtvätt

Nordic

Foto: Daniel Brace / Braceiller Productions.

Polisen genomförde en räd mot en bostad i Södertälje, där ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC greps och utreds för grov näringspenningtvätt. Detta rapporterar LT.

Ekobrottsmyndigheten har gripit ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC i ett tidigt tillslag vid 06-tiden på tisdagsmorgonen, rapporterar LT, som har fått det bekräftat av polisen. Enligt tidningen utreds mannen för grov näringspenningtvätt samt att gripandet och insatsen ska vara en del av den myndighetsgemensamma operationen Ragnhild

Dock är det ännu oklart vad klubbens ordförande är misstänkt för och om det rör fotbollsklubben eller något annat.

– Jag får inte kommentera det, utredningssekretessen förhindrar mig att uttala mig om det. Det enda jag kan säga är att han förnekar brott och kommer att samarbeta för att reda ut det här, säger mannens advokat, Fredrik Zettergren till LT.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 10:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors