Företag i fokus:

Södertäljeborna mindre bra på att ansöka om bidrag

Södertälje kommun

Arkivbild

Vi alla har hört hur rika kommuner blir rikare, såsom rika människor blir rikare. Inget konstigt med det egentligen. Inte om den rika vet hur hen ska förvalta pengarna. Är det verkligen så?

Men det slår mig som en käftsmäll att Södertälje är den kommun som ligger under snittet och bland de sämsta i landet för att få bidrag för bl.a. laddstolpar. Laddstödet har som syfte att hjälpa de människor som vill satsa på att köra bränslefritt och med el. Värna om miljön i klimatfrågan men också för att värna om plånboken. Däremot vet jag inte om detta gäller idag med elpriser som rånar en. Suck.

Enligt statistik så har Danderyd kommun nyttjat laddstödet i större utsträckning, och fått nästan fyra gånger så mycket som hushållen i Södertälje. Vart är den rättvisa jämnfördelningen som Sverige så snyggt representerar i jantelagen. Vad handlar det om egentligen? Att Danderyd har förmågan att nästla sig in i systemet och kringgå det finstilta, eller beror det på något systematiskt? Oavsett är det oerhört trist läsning, att få veta det man i stort sett misstänker, men får det bekräftat. Svart på vitt.  

Det är oviktigt vad som försiggår i denna kommun i denna fråga såklart, visst finns det ett utvecklat våldsutövande i området, skjutvapenvåld och sju har dött i skottlossningar. En viktig poäng att ha i åtanke är att rika kommuner också har mycket problematik trots sin höga genomsnittliga inkomst som Newsworthy visar på.  

Laddstöd går till rika kommuner – Södertälje ligger under snittet. Foto: Santeri Viinamäki, WC

Södertälje som ligger under snittet är i en ändå bättre rang än grannkommunen Botkyrka. Botkyrka är enligt medierapportering också en drabbad kommun, med en hel del kriminalitet osv. Är det inte ”fattigare” kommuner ur Newsworthy aspekten, dvs. inkomstatistiken som faktiskt behöver laddstödet. I detta fall tänker man rika ska bli rikare, kunna spara och kunna planera framåt. Så himla skevt. Hur sker satsningarna och prioriteringarna blir min största fundering i detta.

Om det handlade om att Södertäljebor inte ansökte om laddstödet, så är det väl tråkigt att de inte varit mer engagerade i frågan. Om det handlar om att de inte ansökte. Varför inte?

Även om Södertälje varit sämre på att ansöka om laddstöd, så är det ändå mycket tråkigt att verksamheter som jobbar med miljöfrågor varit mer aktiva i frågan och inspirerat södertäljeborna till att vilja satsa på sig själva, sin framtid, sin ekonomi och en början med laddstolpar för att kunna ha eldrivna bilar.  

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2022 15:01
Senast uppdaterad: 20 december 2022 15:01

Ny förbindelse mellan Gdynia och Södertälje

Södertälje hamn Foto: Telge Energi.

Foto: Telge

Företaget Lakeway Link startade en banbrytande RoRo-tjänst som förenklar transport mellan Polen och Sverige

Den 21 maj tar svensk sjöfart ett stort steg framåt när Lakeway Link inviger sin nya RoRo-förbindelse mellan Gdynia i Polen och Södertälje i Sverige. Med tre avgångar per vecka i vardera riktningen, markerar denna tjänst en viktig utveckling för effektiva och miljövänliga godstransporter över Östersjön.

– Nu tar vi första steget i vår introduktion av en ny, innovativ lösning för sjötransporter direkt till centrala Sverige och Mälarenregionen, säger Fredrik Hermansson, vd för Lakeway Link i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Lakeway Link är ensamma om att erbjuda en schemalagd RoRo-trafik för tunga och omfångsrika laster mellan dessa två destinationer. Förbindelsen är tänkt att lätta på de överbelastade väg- och järnvägsnäten i Europa och bidra till minskad trafikstockning och miljöpåverkan. Noterbart är att transporten genomförs utan att lastbilschaufförerna behöver vara med ombord.

– Det är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ till traditionella vägtransporter med jämförelsevis låg miljöpåverkan. Eftersom lastbilsförarna inte behöver följa med ombord utan kan lämna sina trailers vid kaj, frigör vi också kapacitet för åkerierna, som ofta har brist på förare, säger Fredrik Hermansson.

För denna nya linje används M/S Lakeway Express, ett RoRo-fartyg(roll on roll off) under svensk flagg med hemmahamn i Västerås, där även Lakeway Links huvudkontor ligger. Fartyget, som kan lasta 1625 körfältsmeter motsvarande ungefär 108 trailers, är också anpassat för speciella projektlast och andra tunga transporter. Resan mellan OT Port Gdynia och Södertälje tar ungefär 22 timmar, och det finns planer på att utöka trafiken till Västerås via Mälaren efter 2026, i samband med ombyggnationen av Södertälje sluss.

Denna nya tjänst förbättrar inte bara transportmöjligheterna till och från Mälarregionen, utan underlättar även transporter till ytterligare destinationer i Sverige och Norge. Gdynia fungerar samtidigt som en vital knutpunkt för både europeisk och interkontinental sjötrafik, vilket stärker dess roll som en central omlastningshamn.

Lakeway Link inviger sin nya RoRo-förbindelse mellan Gdynia i Polen och Södertälje den 21 maj.
Pressbild, Lakeway Link

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 maj 2024 08:00
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 00:02

Efter guldcoachens besked – nu lämnar även Brugué

SBBK

Herrarnas coach, Sergi Brugué
Bild: SBBK

Under måndagen meddelade SBBK att damernas coach, Bernat Canut, lämnar. Nu går även herrarnas coach, Sergi Brugué, skilda vägar. – Efter fem otroliga år är det dags för mig att säga adjö till SBBK, säger Brugué.

Efter fem säsonger avslutar Sergi Brugué sitt samarbete med SBBK. Sergi, som anlände till Södertälje från Barcelona, har under sin tid i klubben framgångsrikt lett herrlaget i Svenska Basketligan, SBL Herr.

(Annonslänk)

– Dessa år har varit fyllda med oförglömliga minnen, vänskaper och utveckling både på och utanför planen. Jag är tacksam för varje ögonblick och alla som har varit en del av denna resa. Även om jag lämnar kvarstår minnena och lärdomarna hos mig för alltid. Södertälje kommer alltid att ha en stor plats i mitt hjärta! Jag önskar klubben allt det bästa i framtiden, säger han.

Ludde Degernäs, sportchef för SBBK, uttrycker sin uppskattning för tiden tillsammans med coach Sergi.

– Det har varit kul att få följa med coach Sergis resa. Han kom hit som ungdomstränare i klubben och har jobbat hela vägen upp till seniorlagen. Sergi har alltid jobbat med ett leende på läpparna och spridit bra energi i klubben och hjälpt många av våra ungdomar att utvecklas under många år. Lycka till i framtiden på din fortsatta resa, vi ser fram emot att följa dig, säger Ludde Degernäs, sportchef SBBK.

Samtidigt lämnar guldcoachen Bernat Canut klubben efter att ha förärat damlaget med dubbla guld i både Svenska Cupen och SM.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 00:01

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors