Företag i fokus:

Södertäljeborna mindre bra på att ansöka om bidrag

Södertälje kommun

Arkivbild

Vi alla har hört hur rika kommuner blir rikare, såsom rika människor blir rikare. Inget konstigt med det egentligen. Inte om den rika vet hur hen ska förvalta pengarna. Är det verkligen så?

Men det slår mig som en käftsmäll att Södertälje är den kommun som ligger under snittet och bland de sämsta i landet för att få bidrag för bl.a. laddstolpar. Laddstödet har som syfte att hjälpa de människor som vill satsa på att köra bränslefritt och med el. Värna om miljön i klimatfrågan men också för att värna om plånboken. Däremot vet jag inte om detta gäller idag med elpriser som rånar en. Suck.

Enligt statistik så har Danderyd kommun nyttjat laddstödet i större utsträckning, och fått nästan fyra gånger så mycket som hushållen i Södertälje. Vart är den rättvisa jämnfördelningen som Sverige så snyggt representerar i jantelagen. Vad handlar det om egentligen? Att Danderyd har förmågan att nästla sig in i systemet och kringgå det finstilta, eller beror det på något systematiskt? Oavsett är det oerhört trist läsning, att få veta det man i stort sett misstänker, men får det bekräftat. Svart på vitt.  

Det är oviktigt vad som försiggår i denna kommun i denna fråga såklart, visst finns det ett utvecklat våldsutövande i området, skjutvapenvåld och sju har dött i skottlossningar. En viktig poäng att ha i åtanke är att rika kommuner också har mycket problematik trots sin höga genomsnittliga inkomst som Newsworthy visar på.  

Laddstöd går till rika kommuner – Södertälje ligger under snittet. Foto: Santeri Viinamäki, WC

Södertälje som ligger under snittet är i en ändå bättre rang än grannkommunen Botkyrka. Botkyrka är enligt medierapportering också en drabbad kommun, med en hel del kriminalitet osv. Är det inte ”fattigare” kommuner ur Newsworthy aspekten, dvs. inkomstatistiken som faktiskt behöver laddstödet. I detta fall tänker man rika ska bli rikare, kunna spara och kunna planera framåt. Så himla skevt. Hur sker satsningarna och prioriteringarna blir min största fundering i detta.

Om det handlade om att Södertäljebor inte ansökte om laddstödet, så är det väl tråkigt att de inte varit mer engagerade i frågan. Om det handlar om att de inte ansökte. Varför inte?

Även om Södertälje varit sämre på att ansöka om laddstöd, så är det ändå mycket tråkigt att verksamheter som jobbar med miljöfrågor varit mer aktiva i frågan och inspirerat södertäljeborna till att vilja satsa på sig själva, sin framtid, sin ekonomi och en början med laddstolpar för att kunna ha eldrivna bilar.  

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2022 15:01
Senast uppdaterad: 20 december 2022 15:01

”Oacceptabelt att ledande politiker bidrar till att stigmatisera grupper”

Södertälje kommun

Arkivbild

Signaturen ”Trötter” har uppenbarligen mycket dåliga erfarenheter av hur kommunen hanterar människor som vill starta företag i Södertälje.
I insändaren beskrivs detta och kopplas till hur en viss grupp stigmatiserats och att detta inte bara är ett mediadrev utan faktiskt understöds av företrädare för kommunen liksom av bankerna.

Tyvärr är det väl bara att konstatera att Trötter har rätt. Just i Södertälje är det påtagligt att en specifik grupp drabbas men det återspeglar ett samhälle som i stor utsträckning från politiskt håll stigmatiserar alla med ursprung (som ju kan vara generationer bort) i Mellanöstern eller har en något mörkare hudfärg. Här drabbar det kristna grupper men än värre är det för de med annan tro.

”Behovet att publikt visa upp”

Tyvärr bidrar ju den stora religiositet, behovet att publikt visa upp, som många har till att öka synligheten av specifika grupper vilket tidigare inte varit vanligt. Icke desto mindre är det faktiskt helt oacceptabelt att ledande politiker i vår kommun bidrar till att stigmatisera grupper – vår mångfald av människor med olika bakgrund är vad som gör Södertälje stort.

Det måste ses som den fantastiska tillgång det faktiskt är!

Peter Karlberg

Läs även: – Forskaren om upplevd rasism: ”Kommunen utmålar gruppen”

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:23

Stark tillväxt och rekordresultat i första kvartalet

Scania Fotograf. Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa

Scania rapporterar en imponerande prestation med rekordhöga resultat och ökade marknadsandelar, drivet av framgångarna med deras nya Scania Super-serie.

Scania har inlett 2024 med betydande framgångar enligt deras senaste delårsrapport för januari till mars. Företagets nettoomsättning steg med 20 procent till 55,1 miljarder kronor, och det justerade rörelseresultatet ökade till 8,0 miljarder kronor, vilket motsvarar en förbättrad rörelsemarginal på 14,5 procent. Dessa siffror markerar en period av stark tillväxt och effektivitetsförbättringar.

– Scanias försäljning var stark och vi levererar vårt bästa rörelseresultat någonsin under ett kvartal. Denna framgång beror på höga produktionsvolymer med leveranser som ökat med 17 procent jämfört med förra året. Dessutom har utrullningen av vår bränsleeffektiva Scania Super ökad våra marknadsandelar, kommenterar VD Christian Levin.

(Annonslänk)

Antalet fordon som levererades under perioden ökade med 17 procent till 26 496, trots en minskning i antalet nollutsläppsfordon jämfört med föregående år. Trots detta visar en ökning av orderingången på nollutsläppsfordon till 133 att intresset för miljövänligare alternativ fortsätter att växa.

Den robusta efterfrågan på lastbilar stöds av globala trender som ersättning av äldre fordon och stark ekonomisk aktivitet, särskilt i Latinamerika där en återhämtning, driven av jordbruk och gruvindustri i Brasilien, har noterats. Denna återhämtning balanserar en normaliserande efterfrågan i Europa.

Scanias arbete med att effektivisera sin produktionskedja har resulterat i ökade volymer och kortare ledtider, vilket förbättrar både leveransprecision och lönsamhet. Företagets fokus på att stärka sin leveranskedja och kapacitetsutnyttjande understryker dess anpassningsförmåga i en snabbföränderlig marknad.

Sammanfattningsvis står Scania starkt rustat för 2024 med en solid bas för fortsatt tillväxt och innovation, vilket är särskilt tydligt i deras satsningar på nollutsläppsfordon och den globala expansionsstrategin.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 27 april 2024 18:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors