Företag i fokus:

Tandläkare får indraget tillstånd – ”Grov oskicklighet”

2022_05_Tandlakare

Foto: Pxhere

Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd har beslutat att dra in legitimationen för en tandläkare i Södertälje. Detta efter att ansvarsnämnden funnit omfattande brister på en rad områden.

I en stor utredningen har Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd påvisat allvarliga brister hos en tandläkare som utövat sitt yrke i många år. I utredningen undersöktes ett 10-tal patientfall där tandläkaren konstaterats brista i stor utsträckning.

I ett av fallen hade en patient drabbats av akutbesök, försenade tandbehandlingar och tandförlust. I ett annat patientfall fanns ingen kontrollröntgen som visade rotfyllningens kvalitet. Senare visade det sig att tandens rotfyllning infekteras och i ett akutbesök tvingades tanden att tas bort – utan att det noteras att patienten stod på tre olika blodförtunnande läkemedel. 

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, föreslog i första hand att ansvarsnämnden skulle återkalla tandläkarens legitimation. I andra hand yrkades en treårig prövotid på grund av de allvarliga bristerna.

Tandläkaren har erkänt bristfällig dokumentation, men hävdar att alla nödvändiga behandlingar har utförts. Två av de nio ledamöterna i ansvarsnämnden ansåg inte att oskickligheten varit grov och ville stanna vid en prövotid. Enligt tandläkaren sköts nu dokumentationen, men ansvarsnämndens majoritet anser inte att det inskickade materialet visar någon större förbättring.

Ansvarsnämnden beslutade därmed att dra in legitimationen med en omedelbar verkan.

”Med hänsyn till vad som redovisats finner ansvarsnämnden, vid en sammantagen bedömning, att de brister som framkommit är så omfattande att de måste betraktas som grov oskicklighet. Legitimationen som tandläkare ska därför återkallas.”, skriver Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd i beslutet.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 december 2022 11:40
Senast uppdaterad: 21 december 2022 11:40

Stora förseningar i pendeltågstrafiken

Tåg pendel Foto: Alex Isa

Foto: Alexander Isa

Pendeltågstrafiken har drabbats av ett omfattande stopp på grund av en nedriven kontaktledning. Trafikstörningen inträffade vid 14:30-tiden och väntas pågå fram ytterligare ett par timmar, enligt information från Trafikverket.

De stationer som påverkas av detta stopp är Tumba, Rönninge, Södertälje centrum, Flemingsberg, Södertälje hamn, Tullinge och Östertälje.

”Trafiken åter igång för Pendeltåg linje 40 och 41 efter tidigare stopp mellan Flemingsberg och Södertälje centrum på grund av nedriven kontaktledning. Tågen samsas om ett spår förbi stationen. Förseningar förekommer. Tåg kan ställas in eller köra förbi vissa stationer med kort varsel. Var uppmärksam på plattformsskyltar och utrop ombord på tågen.”, skriver Trafikverket.

Trafikstörningen beräknas vara aktiv fram till klockan 19:30. Trots detta går tågen som vanligt mellan Flemingsberg och Stockholm City. Resenärer som är påverkade uppmanas att hitta alternativa resvägar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 15:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 15:00

Irak begär att koranbrännaren Momika ska utlämnas

Momika Skärmdump TikTok

Skärmdump: TikTok

Södertäljebon och den irakiske medborgaren, Salwan Momika, har begärts utlämnad av Irak, det rapporerar TT under tisdagen.

Under sommaren genomförde Momika flera koranbränningar på olika platser. Nyligen tog han tillbaka sina ansökningar för framtida koranbränningar, vilket ledde till att den planerade aktionen i Södertälje och andra liknande händelser inte ägde rum.

Nu har Irak, som tidigare höjt ett varnignsfinger till Sverige, begärt att Momika ska utlämnas till deras land, enligt källor till TT. Momika själv informerade nyhetsbyrån att han fick kännedom om Iraks begäran i fredags och att han har blivit kallad för förhör av polisen i Södertälje på tisdagen.

(Annonslänk)

– Jag har asylskäl eftersom jag är emot irakiska regeringen. Det här är ett sätt för dem att få mig utlämnad och mördad. Sverige, Åklagarmyndigheten och rättssystemet har ett ansvar över mitt liv, säger Momika till TT.

TT har rapporterat att ärendet har överlämnats till Åklagarmyndigheten, men åklagaren har inte bekräftat eller förnekat att ärendet är under hans ansvar. Enligt dokument från justitiedepartementet, som TT har haft tillgång till, mottogs det första ärendet om Momikas utlämning redan den 18 juli.

Läs även: – Här attackeras Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 13:29
Senast uppdaterad: 12 september 2023 15:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors