Företag i fokus:

Tandläkare får indraget tillstånd – ”Grov oskicklighet”

2022_05_Tandlakare

Foto: Pxhere

Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd har beslutat att dra in legitimationen för en tandläkare i Södertälje. Detta efter att ansvarsnämnden funnit omfattande brister på en rad områden.

I en stor utredningen har Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd påvisat allvarliga brister hos en tandläkare som utövat sitt yrke i många år. I utredningen undersöktes ett 10-tal patientfall där tandläkaren konstaterats brista i stor utsträckning.

I ett av fallen hade en patient drabbats av akutbesök, försenade tandbehandlingar och tandförlust. I ett annat patientfall fanns ingen kontrollröntgen som visade rotfyllningens kvalitet. Senare visade det sig att tandens rotfyllning infekteras och i ett akutbesök tvingades tanden att tas bort – utan att det noteras att patienten stod på tre olika blodförtunnande läkemedel. 

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, föreslog i första hand att ansvarsnämnden skulle återkalla tandläkarens legitimation. I andra hand yrkades en treårig prövotid på grund av de allvarliga bristerna.

Tandläkaren har erkänt bristfällig dokumentation, men hävdar att alla nödvändiga behandlingar har utförts. Två av de nio ledamöterna i ansvarsnämnden ansåg inte att oskickligheten varit grov och ville stanna vid en prövotid. Enligt tandläkaren sköts nu dokumentationen, men ansvarsnämndens majoritet anser inte att det inskickade materialet visar någon större förbättring.

Ansvarsnämnden beslutade därmed att dra in legitimationen med en omedelbar verkan.

”Med hänsyn till vad som redovisats finner ansvarsnämnden, vid en sammantagen bedömning, att de brister som framkommit är så omfattande att de måste betraktas som grov oskicklighet. Legitimationen som tandläkare ska därför återkallas.”, skriver Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd i beslutet.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 december 2022 11:40
Senast uppdaterad: 21 december 2022 11:40

Nu inleds rättegången mot guldbutiken i Lunagallerian

608E13D5-D92A-4F09-B38D-1A18288D2FA3

Bild: Pexels/Telge

Bolaget bakom guldbutiken, som har verkat i Lunagallerian i över 20 år, misstänks för flera grova brott. Nu har tingsrätten inlett rättegången mot de tre åtalade personerna.

Det var i januari 2020 som polisen slog till mot guldbutiken i centrala Södertälje, efter flera anmälningar om att butiken misstänktes ha stulit smycken som hade lämnats in.

Tre personer misstänktes för grovt bedrägeri, grov förskingring, grovt olovligt förfogande och häleri. Sammanlagt handlar det om 101 åtalspunkter som sträcker sig från 2016 till våren 2020, då bolaget försattes i konkurs.

En av personerna, en 45-årig man, hävdar att han enbart var anställd i bolaget, men åklagaren pekar ut honom som den verkliga ägaren. Vid polisens tillslag greps 45-åringen tillsammans med sin far i januari 2020 för bedrägerierna som misstänks ha pågått i flera år.

(Annonslänk)

Vid tiden för polisens tillslag mot guldbutiken fanns även ett tiotal anmälningar, inklusive bedrägerier mot försäkringsbolag och bokföringsbrott. Ägarna hade över 800 000 kronor i obetalda skulder till Kronofogden, och konkursförvaltaren noterade att 200 000 kronor saknades i kassamedel.

I början var 45-åringens far misstänkt för att ha medverkat, men efter en noggrannare utredning avskrevs misstankarna mot 80-åringen.

Däremot är en 50-åring och en 70-åring misstänkta för medverkan i bedrägeriet, där några av offren har förlorat smycken värda hundratusentals kronor. Misstankarna mot dessa två inkluderar deras påstådda delaktighet, bland annat genom att ha medverkat i att lämna in smycken som pant på pantbanker.

Nu har rättegången mot samtliga tre, som förnekar brott, inletts i tingsrätten där de står åtalade för 101 åtalspunkter.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2023 21:06
Senast uppdaterad: 11 september 2023 21:09

Lunagaraget stängs – Brister upptäckta efter bilbränderna

6E86B5BB-11C9-4B6F-B264-ED45D868B00B

Foto: Shamash Oyal

Lunagaraget drabbades av tre bränder på knappt en vecka. Nu stänger Telge Fastigheter stora delar av garaget på grund av stora brister i brandskyddet.

Lunagaraget har på kort tid drabbats av en rad serie bilbränder. Enligt uppgifter till Telgenytt misstänks en tonåring flicka ligga bakom samtliga bilbränder.

Enligt källor till TelgeNytt rör det sig om medvetet anlagda bränder, och misstankarna riktas mot en tonåring som har blivit stoppad av polisen vid samtliga tillfällen. En person som bor i närheten av Lunagaraget har berättat för TelgeNytt att tonåringen har setts vid samtliga tre bränder och även ska ha blivit stoppad av polisen i området.

I samband med bilbränderna har en noggrann inspektion genomförts, och det har konstaterats att garaget inte uppfyller kraven för brandskydd. Bland annat är belysningen i garaget bristfällig, och utrymningsvägarna fungerar inte som de ska där vissa dörrar sakande handtag. Som en omedelbar åtgärd har beslut fattats om att stänga delar av garaget.

Plan G och H är de enda områden som är tillgängliga för allmänheten. Båda planen har utrymningsvägar åt två olika riktningar och befinner sig på marknivå.

Läs även: – UPPGIFTER: Barn misstänks ligga bakom samtliga bilbränder – En person gripen

Foto: Shamash Oyal / Läsarbilder

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2023 14:28
Senast uppdaterad: 3 april 2024 12:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors