Företag i fokus:

Tandläkare får indraget tillstånd – ”Grov oskicklighet”

2022_05_Tandlakare

Foto: Pxhere

Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd har beslutat att dra in legitimationen för en tandläkare i Södertälje. Detta efter att ansvarsnämnden funnit omfattande brister på en rad områden.

I en stor utredningen har Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd påvisat allvarliga brister hos en tandläkare som utövat sitt yrke i många år. I utredningen undersöktes ett 10-tal patientfall där tandläkaren konstaterats brista i stor utsträckning.

I ett av fallen hade en patient drabbats av akutbesök, försenade tandbehandlingar och tandförlust. I ett annat patientfall fanns ingen kontrollröntgen som visade rotfyllningens kvalitet. Senare visade det sig att tandens rotfyllning infekteras och i ett akutbesök tvingades tanden att tas bort – utan att det noteras att patienten stod på tre olika blodförtunnande läkemedel. 

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, föreslog i första hand att ansvarsnämnden skulle återkalla tandläkarens legitimation. I andra hand yrkades en treårig prövotid på grund av de allvarliga bristerna.

Tandläkaren har erkänt bristfällig dokumentation, men hävdar att alla nödvändiga behandlingar har utförts. Två av de nio ledamöterna i ansvarsnämnden ansåg inte att oskickligheten varit grov och ville stanna vid en prövotid. Enligt tandläkaren sköts nu dokumentationen, men ansvarsnämndens majoritet anser inte att det inskickade materialet visar någon större förbättring.

Ansvarsnämnden beslutade därmed att dra in legitimationen med en omedelbar verkan.

”Med hänsyn till vad som redovisats finner ansvarsnämnden, vid en sammantagen bedömning, att de brister som framkommit är så omfattande att de måste betraktas som grov oskicklighet. Legitimationen som tandläkare ska därför återkallas.”, skriver Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd i beslutet.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 december 2022 11:40
Senast uppdaterad: 21 december 2022 11:40

Pionjärinsats för minskade utsläpp – ”Mycket glada”

Södertälje hamn Foto: Telge Energi.

Foto: Telge

Neste och ScanOcean går i spetsen för hållbarhet genom att introducera marina bränslen med lägre utsläpp av växthusgaser på den svenska marknaden. Lasten är nu tillgängligt via Södertälje terminal för fartyg som bunkrar i Stockholmsområdet eller är på väg till Mälaren.

– Vi är mycket glada för att vår långsiktiga samarbetspartner ScanOcean kommer distribuera vårt marina bränsle med lägre utsläpp till rederier som vill bunkra i Sverige, säger Sveta Ukkonen, Head of Marine Fuels & Services på Neste.

Bolagen tar ett gemensamt steg mot en mer hållbar framtid med introduktionen av marina bränslen med minskade utsläpp av växthusgaser. Den första lasten, bestående av närmare 600 000 liter (500 ton) bränsle, är nu tillgänglig via Södertälje-terminalen.

Detta banbrytande samarbete syftar till att hjälpa den marina sektorn att reducera sina utsläpp av växthusgaser.

Det nya bränslet, kallat Neste Marine 0.1 Co-processed, har skapats för att minska beroendet av fossila bränslen. Genom att använda förnybara råvaror i bränsleproduktionen kan en del av den traditionella råoljan ersättas. Denna innovativa metod bidrar till att främja en mer hållbar och miljövänlig framtid inom den marina industrin.

Med den första lasten via Södertälje hamn som redan finns tillgänglig, tar Neste och ScanOcean ett viktigt steg mot att minska den globala miljöpåverkan från sjöfarten.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 8 september 2023 23:31

Daniel Barsoum får ny topposition på designhotell

Daniel-Barsoum

Pressbild.

Daniel Barsoum från Södertälje tar nästa stora steg i karriären. Knappt ett år efter att ha tillträtt tjänsten som hotelldirektör på Scandic Portalen i Jönköping blir han nu General Manager på Petter Stordalens designhotell.

– Det känns otroligt kul att få bli en del av Nordic Hotels & Resorts familj av imponerande varumärken, säger Daniel Barsoum.

Barsoum rekryterades år 2022 från Scandic Skogshöjd i Södertälje till rollen som hotelldirektör för Scandic Portalen i Jönköping, och tillträdde tjänsten den 1 oktober 2022. Knappt ett år senare blir han nu rekryterad till Petter Stordalens designhotell, Vox Hotel, också beläget i Jönköping.

(Annonslänk)

– En stor del i detta är att skapa en mat- och dryckesupplevelse, men också en serviceupplevelse, som lockar både lokalbor och de som reser långväga. Tillsammans med det fantastiska teamet på hotellet ser jag fram emot att ta fram Vox 2.0, säger Daniel Barsoum.

Designhotell är beläget direkt vid Vätterns strand. Med sina 143 rum, inklusive sviter med fantastisk sjöutsikt och smidiga dubbelrum, erbjuder hotellet en mängd olika boendemöjligheter.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 september 2023 15:00
Senast uppdaterad: 8 september 2023 15:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors