Företag i fokus:

Så ligger Södertäljes kanalombyggnation till

sluss kanal Bild/Illustration: Sweco

Foto: Bild/Illustration: Sweco

Hösten 2016 började Sjöfartsverket att bygga om Södertälje sluss och kanal; uppdraget har sedan dess förts över till Trafikverket. Ytterligare har klaffbron nått sin tekniska livslängd och behöver därför bytas ut. Trafikverkets arbete påbörjades i januari 2022 med kanalombyggnationen och det fullständiga arbetet beräknas vara klart 2026.

Den 17 november 2022 skrev Trafikverket i ett pressmeddelande att deras spontningsarbete har nått Fågelviksgränd och gästhamnen. Det här utgjorde att nästan hälften av alla spont- och grundläggningsarbeten var klara.

– Arbetena fortlöper och vi har god framdrift. I nuläget är nästan hälften av alla spont- och grundläggningsarbeten utförda, säger projektledare Tobias Kednert.

En spont är en stödvägg som borras eller vibreras ned i marken, för att hindra att jordmassor rasar ut i kanalen. För att kunna göra arbetet på ett säkert sätt krävs spontningarna. Oljudet som kommer från kanalombyggnationen kommer i stor mån från spontningsarbetet.

Så ska slussen se ut när den står klart. Bild/Illustration: Sweco

Arbetet har fortsatt vidare och i början av december påbörjades rivningen av kajen intill Södertälje slussen. En del av arbetet handlar om att bygga ut slussen för att bygga en längre och bredare slusskammare.

– Rivningen av betongdäcket är ett viktigt första steg i utbyggnaden av slussen som kommer att bli fem meter bredare, säger Kednert i ett tidigare uttalande.

Efter årsskiftet påbörjas betong- och markarbetet, samt att då kommer vissa områden vara färdigställda.

Arbetet är indelat i tre områden; norr och söder om slussen, samt runt om slussen. Under första halvåret av 2023 kommer arbetet norr om slussen att påbörja med betong- och markarbetet, samt arbetet med spont. Söder om slussen fortsätter spontsarbetet.

Runt slussområdet fortsätter spontarbetet för att kunna påbörja betongarbetet för grundläggningen för den nya klaffbron. Arbetet med spontar fortsätter vidare i området runt slussen. Kullen i mitten på Slussholmen kommer dessutom att schaktas ned för att marknivån ska vara i höjd med den intilliggande nivån.

Text: Gustav Pettersson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 december 2022 12:02
Senast uppdaterad: 23 december 2022 12:02

Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”

Scania

Foto: Scania

Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.

DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.

– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.

DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik.
Foto: Scania

Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.

– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.

(Annonslänk)

Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.

Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.

– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31

Klubbens ordförande utreds för grovt näringspenningtvätt

Nordic

Foto: Daniel Brace / Braceiller Productions.

Polisen genomförde en räd mot en bostad i Södertälje, där ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC greps och utreds för grov näringspenningtvätt. Detta rapporterar LT.

Ekobrottsmyndigheten har gripit ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC i ett tidigt tillslag vid 06-tiden på tisdagsmorgonen, rapporterar LT, som har fått det bekräftat av polisen. Enligt tidningen utreds mannen för grov näringspenningtvätt samt att gripandet och insatsen ska vara en del av den myndighetsgemensamma operationen Ragnhild

Dock är det ännu oklart vad klubbens ordförande är misstänkt för och om det rör fotbollsklubben eller något annat.

– Jag får inte kommentera det, utredningssekretessen förhindrar mig att uttala mig om det. Det enda jag kan säga är att han förnekar brott och kommer att samarbeta för att reda ut det här, säger mannens advokat, Fredrik Zettergren till LT.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 10:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors