Företag i fokus:

Så ligger Södertäljes kanalombyggnation till

sluss kanal Bild/Illustration: Sweco

Foto: Bild/Illustration: Sweco

Hösten 2016 började Sjöfartsverket att bygga om Södertälje sluss och kanal; uppdraget har sedan dess förts över till Trafikverket. Ytterligare har klaffbron nått sin tekniska livslängd och behöver därför bytas ut. Trafikverkets arbete påbörjades i januari 2022 med kanalombyggnationen och det fullständiga arbetet beräknas vara klart 2026.

Den 17 november 2022 skrev Trafikverket i ett pressmeddelande att deras spontningsarbete har nått Fågelviksgränd och gästhamnen. Det här utgjorde att nästan hälften av alla spont- och grundläggningsarbeten var klara.

– Arbetena fortlöper och vi har god framdrift. I nuläget är nästan hälften av alla spont- och grundläggningsarbeten utförda, säger projektledare Tobias Kednert.

En spont är en stödvägg som borras eller vibreras ned i marken, för att hindra att jordmassor rasar ut i kanalen. För att kunna göra arbetet på ett säkert sätt krävs spontningarna. Oljudet som kommer från kanalombyggnationen kommer i stor mån från spontningsarbetet.

Så ska slussen se ut när den står klart. Bild/Illustration: Sweco

Arbetet har fortsatt vidare och i början av december påbörjades rivningen av kajen intill Södertälje slussen. En del av arbetet handlar om att bygga ut slussen för att bygga en längre och bredare slusskammare.

– Rivningen av betongdäcket är ett viktigt första steg i utbyggnaden av slussen som kommer att bli fem meter bredare, säger Kednert i ett tidigare uttalande.

Efter årsskiftet påbörjas betong- och markarbetet, samt att då kommer vissa områden vara färdigställda.

Arbetet är indelat i tre områden; norr och söder om slussen, samt runt om slussen. Under första halvåret av 2023 kommer arbetet norr om slussen att påbörja med betong- och markarbetet, samt arbetet med spont. Söder om slussen fortsätter spontsarbetet.

Runt slussområdet fortsätter spontarbetet för att kunna påbörja betongarbetet för grundläggningen för den nya klaffbron. Arbetet med spontar fortsätter vidare i området runt slussen. Kullen i mitten på Slussholmen kommer dessutom att schaktas ned för att marknivån ska vara i höjd med den intilliggande nivån.

Text: Gustav Pettersson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 december 2022 12:02
Senast uppdaterad: 23 december 2022 12:02

INSÄNDARE: Godners retorik, söndra och härska

Sodertalje-fotbollsarena-

Assyriska FF genomgår för närvarande en ekonomisk kris och upplever motstånd från kommunens sida.
Foto: Shamash Oyal

Svar på insändare: Godner: ”Det finns ingen vilja att stjälpa”

Jag känner att denna fråga var ett känsligt ämne för kommunstyrelsens ordförande Boel Godner. Hennes svar kom snabbt, verkade ogenomtänkt, och plötsligt söker hon dialog med föreningarna. Skon klämmer.

Jag tycker att Godners retorik i svaret är oerhört oprofessionell. Det passar inte en politiker att svara på det sättet.

Godner skriver att Assyriska och Syrianska fick miljonbelopp i stöd och att detta ifrågasattes av andra föreningar, men att hon försvarade det. Det första jag tänkte, och troligen tänkte även dessa två klubbar, är vilka föreningar som ifrågasatte detta och varför.

För mig är det uppenbart att hon vill skapa sprickor inom föreningslivet och ställa föreningar mot varandra. Det är en gammal retorik för att kunna behålla makten – söndra och härska.

Stödet var en del av flera krisåtgärder, inte en enskild hjälteinsats

Jag tycker även att Godner tar åt sig äran för pandemistöd till föreningslivet. Stödet var en del av flera krisåtgärder som regeringen genomförde för att hantera konsekvenserna av pandemin, inte en enskild hjälteinsats. Boel Godner får gärna rätta mig om jag har fel.

Hur skulle det se ut om Södertälje kommun var den enda i hela Sverige som inte beviljade föreningar coronastöd?

Min insändare innehåller fakta – ditt svar, Boel, innehåller ursäkter och bortförklaringar.

Jag önskar Assyriska lycka till och hoppas att ni löser er ekonomiska kris. Ni förtjänar att bli behandlade bättre.

/Södertäljebo

Läs även: – Boel räddade SSK men stjälper Assyriska

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 april 2024 13:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Grönt ljus: Järnvägsplanen vinner laga kraft

Ostlänken. Pressbild: Trafikverket

Pressbild: Trafikverket

Järnvägsplanen för sträckan Långsjön-Sillekorg i Trosa kommun, en del av det ambitiösa projektet Ostlänken, har nu vunnit laga kraft.

Ett betydelsefullt genombrott i utvecklingen av den dubbelspåriga järnvägen Ostlänken som sträcker sig över 160 kilometer från Järna till Linköping. Nyligen meddelade regeringen sitt beslut att godkänna järnvägsplanen för sträckan mellan Långsjön och Sillekrog i Trosa kommun.

– Att järnvägsplanen vunnit laga kraft innebär att vi nu har rätt att ta mark i anspråk och utforma järnvägen i enlighet med planen. Det är en viktig milstolpe i projektet, säger Linda Abrahamsson, projektledare i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Detta beslut, som fattades den 27 mars, markerar att planen nu vunnit laga kraft, vilket effektivt möjliggör en fortsättning av förberedelsearbetena längs denna sträcka.

Ostlänken är designad för att erbjuda betydande förbättringar inom tillgänglighet, kortare restider och ökad punktlighet för tågtrafiken. Projektet förväntas även främja regional utveckling genom att underlätta arbetspendling och utöka den lokala arbetsmarknaden.

I Trosa kommun sträcker sig järnvägen över en 13 kilometer lång korridor. Som en del av detta omfattande projekt planeras även ett nytt resecentrum i Vagnhärad, vilket ska stärka områdets anslutningar och bidra till kommunens tillväxt och tillgänglighet.

– Att den första järnvägsplanen för den dubbelspåriga järnvägen Ostlänken har vunnit laga kraft är ett viktigt steg i den största satsningen på svensk järnväg i modern tid. Det är resultatet av flera års arbete där många medarbetare gjort ett fantastiskt jobb. Nu fortsätter vi att fokusera på våra resterande järnvägsplaner inom Ostlänken och hoppas att flera järnvägsplaner blir fastställda och vinner laga kraft, vilket är förutsättningsskapande för att kunna sätta spaden i marken, säger Magnus Sjöberg, programchef.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 april 2024 11:06
Senast uppdaterad: 15 april 2024 11:06

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors