Företag i fokus:

Därför har Södertälje sjukhus gått i stabsläge

IMG_7603

Sedan den 20 december, klockan 13:00, har Södertälje sjuhus varit i stabsläge. Orsaken är ett ovanligt högt patienttryck.

– Nu kraftsamlar vi på sjukhuset igen, säger Anna Gerber Ekblom, Södertälje sjukhus vd i ett pressmeddelande.

Södertälje sjukhus upplever just nu en kraftig ökad belastningen på sjukvården på grund av smittspridning av covid-19 och säsongsinfluensa. Ett ansträngt läge som tvingat sjukhuset att övergå till stabsläge som innebär att en särskild sjukvårdsledning inrättats som frekvent uppdaterar sig om läget.

För att på bästa sätt kunna prioritera den akuta, nödvändiga vården, kommer operationer och mottagningsbesök, som inte är nödvändiga att genomföras just nu, skjutas upp. 

I början av föregående vecka hade sjukhuset 41 patienter inlagda med bekräftad covid-19, 6 patienter inlagda med säsongsinfluensa och en inlagd patient med misstanke om covid-smitta. 

– Behovet av vård är stort och vi har ett allvarligt och besvärligt läge nu. Jag vill uppmana alla att följa de allmänna råden gällande smittspridning. Covid-19 och säsongsinfluensa har liknande symtom och det är viktigt att vi håller avstånd, undviker folksamlingar, stannar hemma vid minsta symtom, använder munskydd där det inte går att hålla avstånd och inte minst – vaccinerar oss, säger Anna Gerber Ekblom, Södertälje sjukhus vd. 

Enligt sjukhuset riskerar akutmottagningen och närakuten att drabbas av långa väntetider och hänvisar icke brådskande ärenden att kontakta vårdcentralen nästkommande vardag eller rådgöra med 1177.

Besöksregler på Södertälje sjukhus tills vidare: Besökstiderna mellan 14.00 – 18.00 alla dagar. Maximalt två besökare per patient åt gången.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 december 2022 04:00
Senast uppdaterad: 26 december 2022 23:13

SENASTE NYTT: Polis beskjutna med fyrverkerier

polis

Arkivbild

En polisbil utsattes för fyrverkeriattack under en insats i Ronna. En man i 20-årsåldern greps i samband med händelsen.

(Annonslänk)

Vid 21.45 på onsdagskvällen rapporterades en incident i Södertälje där fyrverkerier avfyrades mot en polisbil. Detta inträffade efter att polisen fått in rapporter om användning av fyrverkerier på flera platser i Södertälje under kvällen.

”När en sådan uppgift ska kontrolleras på Vallvägen skjuter en man raketer mot en polisbil. Mannen försöker sedan springa från platsen men blir upphunnen och infångad.”, skriver polisen.

Den gripne, som enligt polisen är i 20-årsåldern, fördes av polis till stationen, och i samband med händelsen kontrollerades även två andra unga män.

Händelsen, som för närvarande utreds som sabotage mot blåljuspersonal, resulterade inte i några personskador.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 februari 2024 22:59
Senast uppdaterad: 28 februari 2024 22:59

Kvinna till sjukhus efter singelolycka – väjde för rådjur

Ambulans-scaled-1

Arkivbild

En kvinna fördes till sjukhus efter en singelolycka på Kiholmsvägen i Södertälje, där hon väjde för ett rådjur och kolliderade med ett träd.

(Annonslänk)

Vid 20.29 på onsdagskvällen nåddes SOS Alarm av larm om en trafikolycka på Kiholmsvägen i Södertälje. En personbil hade varit inblandad i en singelolycka efter att föraren väjt för ett rådjur och i processen kolliderat med ett träd.

Omedelbart larmades räddningstjänst, ambulans och polis till platsen för att bistå som anlände till platsen cirka 15 minuter senare. Föraren, en kvinna i 45-årsåldern, fördes med ambulans till sjukhus, men skadeläget är för närvarande oklart.

– Kvinnan var vaken och talbar när hon fördes till sjukhus, men ska ha klagat på smärtor i nacken, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 februari 2024 22:07
Senast uppdaterad: 28 februari 2024 22:07

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors