Företag i fokus:

Fler familjer vill flytta ut – Föräldrar rädda om de unga

Polis

Foto: Shamash Oyal

En våg av oändligt våld och mord äger rum i Södertälje, Blombacka är inget undantag. Familj efter familj vill flytta ut från stadsdelen, men för en majoriteten finns inte alternativet. Med en inflation och dyrare hyresmarknad har många inte råd att flytta ut.

– Jag är orolig över min familj. Mina barn är rädda om kvällarna, men vi har inte råd att flytta ut, säger en 37-årig man från Humlestigen i Blombacka. 

Det dödliga våldet i Södertälje har eskalerat. Att som barn bevittna ljudet av skottlossning har blivit vardag i delar av Södertälje. Idag kan nästan vem som helst införskaffa sig ett vapen och tillgängligheten är stor. Ett flertal unga Södertäljebor kan vittna hur enkelt och smidigt det är att få tag på vapen idag. Vapen som dessutom inte överstiger en summa på 20 000 kronor, enligt vittnen själva.

– Idag kan alla ha vapen här. Det är enkelt. Min väns kompis köpte ett vapen för 11 000 kronor. Jag kan ringa nu och be om att få köpa en så kan du höra hur enkelt det är, säger en 19-årig kille från Ronna i Södertälje. 

”Vi känner oss otrygga här”

Vår reporter på Telgenytt har träffat flera boende runt om i Blombacka, men alla vill förbli anonyma. Rädslan om att något ska hända en själv eller sin familj har blivit större och att tiga har blivit tvång. Väl på plats konstaterade flera unga kvinnor och män att man idag är rädd om kvällarna, barnen och de äldre. En kvinna runt 30 års ålderns berättade om hur hennes nio åriga son idag inte vågar leka ute i gården. Som många andra barn är han nu skräckslagen och väljer instället att stanna hemma.

– Min son är bara nio och ska inte behöva gå runt med denna typ utav rädsla. När man är barn ska man få leka fritt utan att vara rädd för att bli skjuten. Jag är ensamstående och försöker hitta lägenhet i andra delar av Södertälje, men det är dyrt. Billigaste lägenheten utanför området landar på 9000 eller 10000 kronor, säger en kvinna som vill förbli anonym till Telgenytt. 

Polisen på plats efter dödskjutningen i Blombacka den 4 december. Foto: Shamash Oyal

Andra har lyckats flytta, men med en hyresskillnad på 4000 till 6000 kronor. De familjer med mer än en stabil inkomst har lyckats flytta, men för majoriteten är detta omöjligt. 

– Om du frågar majoriteten här så kommer du få ungefär samma svar. Ingen har råd att flytta ut, samtidigt som det finns ont om hyresrätter i staden. Andra har familj och äldre som också bor i området och man vill kanske inte lämna dem ensamma mitt bland kaoset, menar boende på Humlestigen i Blombacka. 

Sju mord inom loppet av ett år i Södertälje

Det var för några veckor sedan som en 25-årig man sköts till döds i ett trapphus i Blombacka. Samma natt greps tre misstänkta för inblandning i mordet, men kort därpå släppte åklagaren de tre på fri fot. Mordet var det sjunde i år i Södertälje och polisen menar att de ser en koppling till den pågående gängkonflikten i Södertälje. Skjutningarna och morden som pågår just nu får många boende att minnas den gängkriminalitet som präglade staden 2010. 

– Polisen måste verkligen agera stort nu. Vi upplever inte att någonting görs för att förbättra situationen. 2010 är tillbaka här igen, men kanske till och med värre, säger två boende i Blombacka. 

Läs även: – Tretton skjutningar i år – Sju med dödlig utgång

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 december 2022 16:53
Senast uppdaterad: 27 december 2022 16:53

Polisen larmades till Saltskog efter samtal om höga smällar

Polishelikopter

Arkivbild: Shamash Oyal

Natten mot måndag larmades polisen efter rapporter om höga smällar. Flera polisenheter ryckte ut, men kunde inte hitta källan till ljuden.

Strax efter midnatt fick polisen samtal om höga smällar i närheten av Saltskog. Det ledde till en omfattande polisinsats, inklusive hälp av en polishelikopter som bistod med översikt för att söka igenom området.

Men vad som är orsaken till de höga smällarna är fortfarande oklart. Polisen som var på plats hittade inga ledtrådar till händelsen, och ingen person verkar ha skadats. Efter en kort stund kunde polisen lämna platsen.

Enligt uppgifter till Telgenytt kan det handla om att någon har avfyrat fyrverkerier, men detta har inte bekräftats av polisen.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 oktober 2023 13:37
Senast uppdaterad: 16 oktober 2023 13:37

INSÄNDARE: Lagöverträdelsen kommer kosta kommunen dyrt

Södertälje kommun

Arkivbild

Jag tycker att turerna kring bakgrundskontrollerna är oerhört märkliga, men efter SVT:s avslöjande är det nästan skrämmande. Vad är det Södertälje kommun håller på med, och varför undviker säkerhetsbolaget SVT:s reportrar?

Jag är inte anställd av Södertälje kommun, och det är jag oerhört glad över. Jag skulle inte uppskatta att få mina personuppgifter skickade till ett bolag på en USB-sticka. Ännu värre är det när vår kommunledning ignorerar lagstiftningen för att få sin vilja igenom. Skamligt.

En annan sak som jag starkt reagerade på var Länstidningens bevakning och inriktning i ämnet. Istället för att lyfta fram SVT:s reportrars fantastiska granskande arbete, fokuserar de på hur en dömd person ”slank igenom kontrollen”. Jag kliar mig i huvudet.

Helt plötsligt, när kommunen pressas av SVT efter att ha visat sig ha smuts under naglarna, råkar Länstidningen komma över uppgifter och ”avslöjar” en yngling som var tillfälligt anställd inom kommunen som fick fängelse. Snart lär vi se ansvariga stolt peka på det goda som medfört med kontrollerna för att flytta fokus. 

”Det är inte acceptabelt att bryta mot lagen bara för att få sin vilja igenom.”

Jag ifrågasätter inte kontrollerna, men jag ifrågasätter starkt tillvägagångssättet för att få sin vilja igenom. Det är inte acceptabelt att bryta mot lagen bara för att få sin vilja igenom. Södertälje kommun och alla inblandade politiker borde hållas ansvariga för lagöverträdelsen.
Varför Länstidningen enbart väljer att belysa ena sidan av bakgrundskontrollerna och inte det olagliga agerandet av kommunstyrelsen är en gåta. 

Mer än 8000 personer har fått sina personuppgifter olagligt överförda av kommunledningen till ett företag som undviker SVT:s granskande. Ett säkerhetsbolag som knappt har ett kontor. Det finns många frågor man vill ha svar på. Hur kunde de få ett sådant kontrakt med kommunen och varför undviker de SVT? Jobbar de med 8000 personuppgifter hemifrån eller från ett stort kontor som delas med 100-tals andra företag? Var är de anställdas trygghet?

Detta kommer med stor sannolikhet leda till höga kostnader för kommunen i form av flera skadeståndsansökningar. Om jag själv hade blivit utsatt för en sådan integritetskränkning, skulle jag också ha anmält det till Integritetsskyddsmyndigheten.

/Rättskaffens man

Läs även: – SENASTE NYTT: Kommunen avslöjas för att bryta mot lagen

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 oktober 2023 12:49
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors