Företag i fokus:

Företagare träder fram – ”Mitt liv har varit en mardröm”

ss

Foto: Alexander Isa.

I veckan valde företagarna Kerimo och Nayis att träda fram för att ha känt sig orättvist behandlade av banken. Nu väljer ännu en företagare att träda fram för att berätta sin version – under en pseudonym.

Björn, som egentligen heter något annat, berättar för Telgenytt att han precis som entreprenörerna drabbats av nedstängda bankkonto.

– Mitt liv har varit en levande mardröm. Banken stängde mitt företagskonto och mitt privata bankkonto. De krävde tillbaka bostadslånet och kastade ut mig utan att ge mig en rimlig förklaring. De har i princip vänt upp och ner på mitt liv utan någon som helst anledning, säger Björn.

Senaste året har flera företagare, som varit mångåriga kunder i sina respektive banker, fått sina bankkonton nedstängda, vilket Telgenytt i flertalet artiklar skrivit om. I veckan klev företagarna Andreas Nayis och Mousa Kerimo in på SEBs lokala bankkontor i Södertälje, just av den ovan nämnda anledning, och vägrade lämna väntrummet förrän de fått ett svar.

Den artikeln lästes över 200.000 gånger, har även uppmärksammats stort och delats hundratals gånger på Facebookgrupper.

– Jag kan relatera till deras situation, det här är hemskt och deras agerande är av ren desperation. Tro mig det finns många desperata där ute och det är en tidsfråga innan det blir en ketchupeffekt av upprörda företagare. Folk som läser detta sitter med skärmen framför sig och tänker; ”men vadå, banken kastar inte ut någon bara sådär. Någonting fuffens måste de ju ha gjort”. Självklart finns det några rötägg och där har banken mitt fulla stöd, jag avskyr kriminella. Men tro det eller ej, banken utsätter även oskyldiga människor. Här måste banken vara mer seriös, säger Björn.

Entreprenörerna, Andreas Nayis och Mousa Kerimo, kritiska till varför banken under ett års tid inte svarar på varför de stänger deras företagskonton.

Vidare berättar Björn att många företagare, som han själv pratat med, hänvisar till en hemlig polisrapport som läckte ut för några år sedan som roten till de nedstängnda bankkonto.

– Jag har läst rapporten. Den är väldigt orättvis och generaliserande, en missvisande rapport som bygger mer på elaka rykten men tyvärr presenteras som ren fakta. 

En av personerna som ligger bakom denna rapport i stora delar är Linda H Staaf som är delaktigt i samarbetsprojektet som heter SAMLIT, Swedish Anti Money Laundering Intelligence Task Force. Ett gemensamt samarbete mellan polisen och bankerna för att motverka penningtvätt och ekonomisk kriminalitet.

”Kriminella ägnar sig åt penningtvätt för att dölja brottsvinster. Bankernas samarbete med polisen har gett oss mer information, vilket ökar vår förmåga att motverka grovt våld i form av skjutningar och sprängningar eftersom vi kan störa och försvåra för aktörer som står bakom allvarliga våldsuppgörelser.”, sade Linda H Staaf, chef för underrättelseenheten vid polisens nationella operativa avdelning, Noa i ett pressmeddelande i fjol.

Björn är kritisk till arbetsmetoden.

– Jag tycker att det låter bra på papper, men i verkligheten så är det tyvärr många oskyldiga som drabbas väldigt hårt på ett mycket orättvist sätt. Jag är väldigt kritisk till deras arbetsmetoder, dels för att många av de drabbade i Södertälje förekommer i polisens hemliga kartläggning av 1000-tals Södertäljebor och dels för att den är helt missvisande och felaktigt. Det har resulterat i att oskyldiga drabbats, säger Björn.

Rapporten Björn talar om är en hemlig polisrapport som läckt och som Linda H Staaf ansvarat för.

(Annonslänk)

Vad anser du är anledningen till att du drabbats och hur har det påverkat dig?

– Mitt efternamn förekommer i polisrapporten som en kriminell familj. De menar att jag, min fru och mina två barn samt alla med samma efternamn är kriminella vilket är absurt. Kartläggningen där jag och mina barn förekommer är olaglig och generaliserande. För några år sedan gjorde polisen exakt likadant fast mot svenska romer, då blev det ett ramaskri och stora demonstrationer, säger Björn.

– Jag har ansett mig själv vara en korrekt och hederlig affärsman som alltid gör rätt för sig. Jag betraktar mig alltid på det goda samhällets sida, men idag känner jag mig stämplad och bortknuffad.

Är du sedan tidigare dömd eller misstänkt för något brott?

– Varken jag eller någon i min familj har någonsin blivit dömda eller misstänkta för brott. Tvärtom så kräver mitt arbete många gånger att jag lämnar ut ett utdrag ur polisens belastningsregister. Jag har aldrig förekommit i något register. Jag är fortfarande i chocktillstånd. Jag tycker att rapporten är kränkande och felaktig.

Varför tror du att du förekommer i rapporten?

– Jag vet inte och kan bara spekulera. En orutinerad polis har sammanställt rapporten på helt fel grunder. Man dömer ut 1000-tals barn och vuxna i Södertälje som kriminella i denna felaktiga rapport, men presenteras som verklig fakta, vilket är skrämmande.

Företagaren Björn fick i fjol reda på att han framkommer i en hemlig polisrapport. Varför han är det, är det ingen som har svar på. Foto: Alexander Isa.

Björn syftar på säkerhetschefen på polisens nationella operativa avdelning NOA, Linda H Staaf. Nyligen avslöjade Expressens att 21 personer med stor polisiär erfarenhet sökte till tjänsten som underrättelsechef på NOA, men tilldelades till Linda H Staaf enligt Expressens uppgifter. Detta trots att Linda Staaf inte har tidigare poliserfarenhet, men beslutet togs av Noa-chefen Mats Löfving, som under en period hade ett förhållande med Staaf och därmed gynnat personen han haft en intim-relation till framgår det i Expressen.

– Denna oerfarna person har stämplat 1000-tals Södertäljebor, barn som vuxna, säger Björn till Telgenytt.

Du säger att rapporten är felaktigt och pekar ut oskyldiga människor, hur kan du vara så säker på det?

– Jag är väldigt säker. Min familj är inte kriminell. Jag ställer mig väldigt kritisk till hur de generaliserar och drar 1000-tals Södertäljebor över en och samma kam. Om deras hemliga rapport nu stämmer så ställer jag mig frågan; var är alla åtalen? Ingen av de jag talat med har blivit anmälda för brott efter att de fått sina konton nedstängda, säger Björn och fortsätter.

Björn är övertygad om att fler Södertäljebor kommer att drabbas. Foto: Alexander Isa.

– För bara något år sedan knäckte polisen flera krypterade chattar där kriminella kommunicerade allt mellan himmel och jord. Hur många av dessa tusentals, som anklagas för kriminella i hemliga polisrapporten, förekommer i dessa krypterade chattar? Hur många har misstänkts? Hur många åtalats har väckts och hur många har blivit dömda? Ingen jag känner till i alla fall, och jag känner väldigt många som drabbats av nedstängda bankkonton och förekommer i polisens hemliga rapport.

Om det är så pass många drabbade, varför tror du inte att dessa personer träder fram?

– Jag tror att många känner precis som jag. En rädsla för repressalier från myndigheter och banker om att det kan förvärras ytterligare. De tror kanske att om man sitter still i båten så kommer stormen att passera förbi. Jag personligen tror att det bara kommer att blir värre och vi kommer att se fler drabbade Södertäljebor. Oavsett om folk i Södertälje blir lagligt behandlade eller på ett olagligt sätt så applåderar omgivningen, just för att Södertälje har målats ut som en ”kriminell stad”. Det har blivit kutymt att svartmåla hela Södertälje och dess befolkning.

Hur har det här påverkat dig?

– Var ska jag börjar? Detta har påverkat mig väldigt negativt och mått psykiskt dåligt. Uppsagda företagslån och även uppsagda bolån, har inte kunnat få betalt för utfört arbete och jag har inte kunnat betala mina fakturor. Swedbank stängde alla konton som min lilla familj hade hos dem och min fru kunde inte ta emot lön från sin arbetsgivare. Mitt bolag är i näst intill nollställd, mitt livsverk. I princip har alla mina kunder tagit avstånd och avslutat våra samarbeten. Detta efter att jag i ett ärligt och transparent mail beskrev mina problem. Jag kan relatera till affärsmännen som klev in på SEB. Jag är ingen brottsling och jag vill också ha svar på varför jag fick en kafka-situation med banken, säger Björn.

Telgenytt har sökt banken för svar.

Vi kan och får inte, på grund av den lagstadgade banksekretessen, bekräfta, dementera eller kommentera enskilda kundrelationer, och kan därmed inte besvara dina frågor.”, skriver bankens pressavdelning till Telegnytt i ett mail.

Läs även – De kämpar för rättvisa mot banken – ”Vi vill ha svar”

Den hemliga polisrapporten. Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 december 2022 18:53
Senast uppdaterad: 27 december 2022 18:53

Han blir ny skolchef på Stadsmissionens Skolstiftelse

Johan Abrahamsson

Foto: Alexander Isa

Södertäljes tidigare utbildningsdirektör, Johan Abrahamsson, har utsetts till ny skolchef för Stadsmissionens Skolstiftelse. – Vi hälsar Johan varmt välkommen till hans nya uppdrag, säger Tomas Abrahamsson vd, Stadsmissionens Skolstiftelse.

Johan Abrahamsson tar över som skolchef på Stadsmissionens Skolstiftelse, en idéburen organisation som driver Grillska gymnasiet, en gymnasieskola och anpassad gymnasieskola. Stiftelsen är en av Sveriges största idéburna skolaktörer som utbildar närmare 3000 studenter årligen.

− I vårt pågående arbete med att utveckla undervisningen, arbetssätt och uppföljning är uppdraget som skolchef en viktig pusselbit för våra gymnasieskolors utveckling. Kvalitet, attraktivitet, måluppfyllelse och elevernas välmående är viktiga områden som får ytterligare förstärkning med tillsättningen av Johan Abrahamsson som skolchef, säger vd på Stadsmissionens Skolstiftelse.

Med omfattande erfarenhet inom skolvärlden har Johan tidigare haft uppdrag som utbildningsdirektör, verksamhetschef och rektor vid olika skolor. Han kommer senast från Södertälje kommun där han arbetade som verksamhetschef och utbildningsdirektör. Abrahamsson tillträder sin nya roll den 18 september 2023.

− Det ska bli spännande att fortsätta att arbeta med skola och utbildningsfrågor i rollen som skolchef inom Skolstiftelsen, en organisation som jag känner väl sedan mina år som rektor på Grillska Gymnasiet Liljeholmen. Jag ser fram emot att vara med och bidra till utvecklingen av skolorna inom Skolstiftelsen med fokus på bra undervisning, trygghet och arbetsglädje både för medarbetare och elever, säger Johan Abrahamsson. 

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 11 augusti 2023 21:10

INSÄNDARE: Äldreomsorgen ska bli tryggare

Hemtjänst Pixabay

Foto: Pixabay

Äldreomsorgen ska bli tryggare. Idag finns för få läkare nära sköra människor och det tänker vi ställa tillrätta, skriver tre liberaler. 

Mer än en fjärdedel av svensk vård är ett kommunalt ansvar och den vården blir alltmer avancerad – samtidigt får kommuner inte anställa läkare som kan behandla sköra patienter. Färre än hälften på särskilda boenden säger att de har lätt att få tag i sin läkare. Inte en enda kommun har en ledningsansvarig läkare. Det duger inte. Coronakommisionen och Folkhälsomyndigheten har pekat ut detta som problem. Sjukhusläkarna anser att medicinskt ledningsansvariga läkare är helt nödvändiga i kommuner.

Liberalerna gick till val på att göra äldreomsorgen tryggare. Vi tänker forma vården efter människor. Sveriges liberala, borgerliga regering har nu satt spaden i backen för starkare äldreomsorg och kommunal vård. Steg för steg ska vi öka tryggheten. 

”Alla ska känna trygghet i sin vardag”

Givetvis behövs mer. Den som behöver hemtjänst ska få möta samma ansikten i sitt hem, alla med undersköterskeutbildning. Liberalerna vill också att äldreomsorgen ska stärkas inom rehabilitering.

Alla ska känna trygghet i sin vardag. Därför ska kunskap och kvalitet stärkas i kommunal hälso- och sjukvård: det ska bli enklare att träffa en läkare och fler läkare ska också tillfrågas inför strategiska kommunbeslut som påverkar sköra människor. På detta gick Liberalerna till val förra hösten, och steg för steg tänker vi infria våra löften. Skyddsnätet ska vara det bästa vi kan väva. Vi nöjer oss inte med mindre.

Lina Nordquist,
sjukvårdspolitisk talesperson (L)

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Joseph Adul-jalil,
ersättare äldreomsorgsnämnden (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 augusti 2023 08:32
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors