Företag i fokus:

Företagare träder fram – ”Mitt liv har varit en mardröm”

ss

Foto: Alexander Isa.

I veckan valde företagarna Kerimo och Nayis att träda fram för att ha känt sig orättvist behandlade av banken. Nu väljer ännu en företagare att träda fram för att berätta sin version – under en pseudonym.

Björn, som egentligen heter något annat, berättar för Telgenytt att han precis som entreprenörerna drabbats av nedstängda bankkonto.

– Mitt liv har varit en levande mardröm. Banken stängde mitt företagskonto och mitt privata bankkonto. De krävde tillbaka bostadslånet och kastade ut mig utan att ge mig en rimlig förklaring. De har i princip vänt upp och ner på mitt liv utan någon som helst anledning, säger Björn.

Senaste året har flera företagare, som varit mångåriga kunder i sina respektive banker, fått sina bankkonton nedstängda, vilket Telgenytt i flertalet artiklar skrivit om. I veckan klev företagarna Andreas Nayis och Mousa Kerimo in på SEBs lokala bankkontor i Södertälje, just av den ovan nämnda anledning, och vägrade lämna väntrummet förrän de fått ett svar.

Den artikeln lästes över 200.000 gånger, har även uppmärksammats stort och delats hundratals gånger på Facebookgrupper.

– Jag kan relatera till deras situation, det här är hemskt och deras agerande är av ren desperation. Tro mig det finns många desperata där ute och det är en tidsfråga innan det blir en ketchupeffekt av upprörda företagare. Folk som läser detta sitter med skärmen framför sig och tänker; ”men vadå, banken kastar inte ut någon bara sådär. Någonting fuffens måste de ju ha gjort”. Självklart finns det några rötägg och där har banken mitt fulla stöd, jag avskyr kriminella. Men tro det eller ej, banken utsätter även oskyldiga människor. Här måste banken vara mer seriös, säger Björn.

Entreprenörerna, Andreas Nayis och Mousa Kerimo, kritiska till varför banken under ett års tid inte svarar på varför de stänger deras företagskonton.

Vidare berättar Björn att många företagare, som han själv pratat med, hänvisar till en hemlig polisrapport som läckte ut för några år sedan som roten till de nedstängnda bankkonto.

– Jag har läst rapporten. Den är väldigt orättvis och generaliserande, en missvisande rapport som bygger mer på elaka rykten men tyvärr presenteras som ren fakta. 

En av personerna som ligger bakom denna rapport i stora delar är Linda H Staaf som är delaktigt i samarbetsprojektet som heter SAMLIT, Swedish Anti Money Laundering Intelligence Task Force. Ett gemensamt samarbete mellan polisen och bankerna för att motverka penningtvätt och ekonomisk kriminalitet.

”Kriminella ägnar sig åt penningtvätt för att dölja brottsvinster. Bankernas samarbete med polisen har gett oss mer information, vilket ökar vår förmåga att motverka grovt våld i form av skjutningar och sprängningar eftersom vi kan störa och försvåra för aktörer som står bakom allvarliga våldsuppgörelser.”, sade Linda H Staaf, chef för underrättelseenheten vid polisens nationella operativa avdelning, Noa i ett pressmeddelande i fjol.

Björn är kritisk till arbetsmetoden.

– Jag tycker att det låter bra på papper, men i verkligheten så är det tyvärr många oskyldiga som drabbas väldigt hårt på ett mycket orättvist sätt. Jag är väldigt kritisk till deras arbetsmetoder, dels för att många av de drabbade i Södertälje förekommer i polisens hemliga kartläggning av 1000-tals Södertäljebor och dels för att den är helt missvisande och felaktigt. Det har resulterat i att oskyldiga drabbats, säger Björn.

Rapporten Björn talar om är en hemlig polisrapport som läckt och som Linda H Staaf ansvarat för.

(Annonslänk)

Vad anser du är anledningen till att du drabbats och hur har det påverkat dig?

– Mitt efternamn förekommer i polisrapporten som en kriminell familj. De menar att jag, min fru och mina två barn samt alla med samma efternamn är kriminella vilket är absurt. Kartläggningen där jag och mina barn förekommer är olaglig och generaliserande. För några år sedan gjorde polisen exakt likadant fast mot svenska romer, då blev det ett ramaskri och stora demonstrationer, säger Björn.

– Jag har ansett mig själv vara en korrekt och hederlig affärsman som alltid gör rätt för sig. Jag betraktar mig alltid på det goda samhällets sida, men idag känner jag mig stämplad och bortknuffad.

Är du sedan tidigare dömd eller misstänkt för något brott?

– Varken jag eller någon i min familj har någonsin blivit dömda eller misstänkta för brott. Tvärtom så kräver mitt arbete många gånger att jag lämnar ut ett utdrag ur polisens belastningsregister. Jag har aldrig förekommit i något register. Jag är fortfarande i chocktillstånd. Jag tycker att rapporten är kränkande och felaktig.

Varför tror du att du förekommer i rapporten?

– Jag vet inte och kan bara spekulera. En orutinerad polis har sammanställt rapporten på helt fel grunder. Man dömer ut 1000-tals barn och vuxna i Södertälje som kriminella i denna felaktiga rapport, men presenteras som verklig fakta, vilket är skrämmande.

Företagaren Björn fick i fjol reda på att han framkommer i en hemlig polisrapport. Varför han är det, är det ingen som har svar på. Foto: Alexander Isa.

Björn syftar på säkerhetschefen på polisens nationella operativa avdelning NOA, Linda H Staaf. Nyligen avslöjade Expressens att 21 personer med stor polisiär erfarenhet sökte till tjänsten som underrättelsechef på NOA, men tilldelades till Linda H Staaf enligt Expressens uppgifter. Detta trots att Linda Staaf inte har tidigare poliserfarenhet, men beslutet togs av Noa-chefen Mats Löfving, som under en period hade ett förhållande med Staaf och därmed gynnat personen han haft en intim-relation till framgår det i Expressen.

– Denna oerfarna person har stämplat 1000-tals Södertäljebor, barn som vuxna, säger Björn till Telgenytt.

Du säger att rapporten är felaktigt och pekar ut oskyldiga människor, hur kan du vara så säker på det?

– Jag är väldigt säker. Min familj är inte kriminell. Jag ställer mig väldigt kritisk till hur de generaliserar och drar 1000-tals Södertäljebor över en och samma kam. Om deras hemliga rapport nu stämmer så ställer jag mig frågan; var är alla åtalen? Ingen av de jag talat med har blivit anmälda för brott efter att de fått sina konton nedstängda, säger Björn och fortsätter.

Björn är övertygad om att fler Södertäljebor kommer att drabbas. Foto: Alexander Isa.

– För bara något år sedan knäckte polisen flera krypterade chattar där kriminella kommunicerade allt mellan himmel och jord. Hur många av dessa tusentals, som anklagas för kriminella i hemliga polisrapporten, förekommer i dessa krypterade chattar? Hur många har misstänkts? Hur många åtalats har väckts och hur många har blivit dömda? Ingen jag känner till i alla fall, och jag känner väldigt många som drabbats av nedstängda bankkonton och förekommer i polisens hemliga rapport.

Om det är så pass många drabbade, varför tror du inte att dessa personer träder fram?

– Jag tror att många känner precis som jag. En rädsla för repressalier från myndigheter och banker om att det kan förvärras ytterligare. De tror kanske att om man sitter still i båten så kommer stormen att passera förbi. Jag personligen tror att det bara kommer att blir värre och vi kommer att se fler drabbade Södertäljebor. Oavsett om folk i Södertälje blir lagligt behandlade eller på ett olagligt sätt så applåderar omgivningen, just för att Södertälje har målats ut som en ”kriminell stad”. Det har blivit kutymt att svartmåla hela Södertälje och dess befolkning.

Hur har det här påverkat dig?

– Var ska jag börjar? Detta har påverkat mig väldigt negativt och mått psykiskt dåligt. Uppsagda företagslån och även uppsagda bolån, har inte kunnat få betalt för utfört arbete och jag har inte kunnat betala mina fakturor. Swedbank stängde alla konton som min lilla familj hade hos dem och min fru kunde inte ta emot lön från sin arbetsgivare. Mitt bolag är i näst intill nollställd, mitt livsverk. I princip har alla mina kunder tagit avstånd och avslutat våra samarbeten. Detta efter att jag i ett ärligt och transparent mail beskrev mina problem. Jag kan relatera till affärsmännen som klev in på SEB. Jag är ingen brottsling och jag vill också ha svar på varför jag fick en kafka-situation med banken, säger Björn.

Telgenytt har sökt banken för svar.

Vi kan och får inte, på grund av den lagstadgade banksekretessen, bekräfta, dementera eller kommentera enskilda kundrelationer, och kan därmed inte besvara dina frågor.”, skriver bankens pressavdelning till Telegnytt i ett mail.

Läs även – De kämpar för rättvisa mot banken – ”Vi vill ha svar”

Den hemliga polisrapporten. Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 december 2022 18:53
Senast uppdaterad: 27 december 2022 18:53

DEBATT: Bankbedrägerier finansierar kriminella verksamheter

BankID bank kort

Foto: Alexander Isa

Bankbedrägerierna uppgår till 600 miljoner kronor på årsbasis, vilket bankernas slapphänthet i hög grad bidrar till. En lukrativ kriminell verksamhet med låga straff, där spararnas pengar går till skjutvapen, ammunition och narkotika. Politiken behöver därför göra det dyrt för bankerna att inte sätta stopp för bankbedrägerierna.

Villaägarnas Riksförbund har låtit göra en undersökning, där det framgår att den tekniska banksäkerheten på bankernas bankkonton är god så länge du inte blir lurad av en bedragare. Blir du lurad, är det dock inget som hindrar bedragaren från att tömma ditt bankkonto.

Bankerna skulle dock kunna hindra en bedragare, som har lurat dig. Till exempel med inställningsbara överföringsbegränsningar och överföringsfördröjningar. Men det är inget som bankerna har brytt sig om.

Det är därför inga problem för en bedragare att tömma den lurades bankkonto genom överföringar till ett stort antal främmande personer. I praktiken är därför bankerna möjliggörare av bankbedrägerierna, då de har verktygen att förhindra bankbedrägerierna, men avstår från att stoppa dem.

Vad som ytterligare sänker bankernas ambition, är nuvarande praxis hos bankerna och Allmänna reklamationsnämnden. Den innebär att när kunderna lurats att själva swisha över pengarna, får de själva bära hela förlusten. En praxis som enligt Villaägarnas förmenande strider mot HD-domen förra året som lade ett större ansvar för bedrägerierna på bankerna. Men stöder bankernas tes att bankbedrägerierna är kundernas fel.

(Annonslänk)

Banksäkerhet som hindrar bankbedrägerier, när någon har blivit lurad, är en fråga om vilja. Så länge de svenska bankerna saknar tillräcklig vilja att göra något åt bedrägerierna och politikerna inte agerar, lär det inte hända något.

”Vaccinera dig själv mot bankbedrägerier genom att lämna din fullservicebank”

Oavsett vilken åsikt man har om bankbedrägerier, går det inte att komma ifrån att de är en betydande finansieringskälla för den organiserade brottsligheten. Om gängvåldet ska minska, behöver politiken sätta press på bankerna att minska bankbedrägerierna, så att gängens finansieringsmöjligheter av kriminella aktiviteter försvåras. 

Det är naturligt att fokusera på vem som höll i avtryckaren vid senaste skjutningen, vem som blev skjuten och vad motivet var. Men frågorna om varifrån pengarna till vapnen och ammunitionen kom från, behöver också ställas.

Det kan vara lämpligt att riksdag och regering kallar till sig bankerna för samtal inför utsikterna om ny ekonomiskt kännbar lagstiftning som sätter tillräcklig press på bankerna att åtgärda bankbedrägerierna. Det går inte att se bankbedrägerierna som något isolerat småbrottsfenomen utan det är i allra högsta grad en del i ett betydande samhällsproblem, där skjutningarna är ett av symptomen.

I vår undersökning framkom att flera nischbanker inte tillåter överföringar till annat än egna konton på annan bank. Du kan därför vaccinera dig själv mot bankbedrägerier genom att lämna din fullservicebank. Om du har dina huvudsakliga bankmedel på en nischbank och medel för den dagliga livsföringen på en fullservicebank, kan en bedragare endast komma åt de mindre bankmedlen i fullservicebanken. Realistiskt sett lär dock det här inte medföra strömhopp av bankkunder från fullservicebankerna, då rörligheten mellan bankerna är låg. Men om politikerna sätter press på bankerna att minska bankbedrägerierna, kan det förhoppningsvis bidra till att bankerna att börja vidta åtgärder.

Ulf Stenberg
chefsjurist, Villaägarnas Riksförbund

Läs även: Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 augusti 2023 10:49
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

4 av 10 gravida kvinnor använder bilbältet felaktigt

Pexels Bil Bälte

Foto: Pexels

En rapport från Riksförbundet M Sverige visar att 4 av 10 gravida kvinnor använder bilbältet felaktigt. För att maximera skyddet uppmanas gravida kvinnor att undvika att ha bältet över magen.

Bältet är utformat för att skydda och fördela belastningen vid en kollision och kan minska risken för allvarliga skador med upp till 50 procent.

Enligt Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige, bör höftbältet sitta så lågt som möjligt under magen och vara åtdraget mot höfterna. Diagonalbältet ska löpa tätt mot axeln, mellan brösten och ned vid sidan av magen. Trots att det kan upplevas obekvämt för gravida kvinnor är det viktigt att vara noggrann med bältet förklarar hon.

Enligt en undersökning utförd av Chalmers och Folksam använder 99 procent av de gravida bilbälte, men endast 34 procent följer rekommendationerna korrekt. Samtidigt har endast var tredje kvinna fått information om hur bältet under graviditeten ska användas på rätt sätt.

– Det är inte bra att kunskapen är så låg, därför tycker vi att mödravårdscentralerna och myndigheter bör åläggas att informera gravida om korrekt bältesanvändning, säger Heléne Lilja.

Illustration: Försäkringsbolaget Folksam.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 12 augusti 2023 23:29

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors