Företag i fokus:

Krönika: Att vara kriminell ska inte vara ett nöje

pistol vapen Pexels

Foto: Pexels.

Föregående vecka höll nya regeringen en presskonferens där de uttryckte oro främst för elpriserna, kriminalitet och skjutvapenvåldet. Människor dör, gängvåldet har blivit så brutalt i lilla Södertälje att det med sina 100,000 invånare jämförs med London som har omkring 7 miljoner invånare.

I Sverige tävlar förorterna om vem som kan utlova värst gatuvåld, osäkerhet och otrygga gator att vandra på.

Vi läser om läget i Järva, hur personal på skolan möts av föräldrar till elever som kommer till föräldramöten och utvecklingssamtal iklädda och armerade med skyddsväst. Personalen reagerar inte längre, och frågan är om det har blivit det nya normala.

I Södertälje kan personalen på Innovativa skolan bekräfta att föräldrar är för rädda för att tillåta sina halvvuxna barn gå hem själva från skolan. Vart är vi på väg? Vi backar i utvecklingen. Från barn som blivit för självständiga, till barn som inte får röra sig i samhället. Vart är politiken i detta? Vi hör er prata fint och högtidligt kring Tidöavtalet, om kriminaliteten som jämförs med Londons bråkigaste gator.

I detta nu hade vi Södertäljebor önskat ett värmande tal från Södertäljes politiker under julhelgen.

Trots att det i synnerhet handlar om ett gängvåld, och rivalitet dem emellan, kan vi inte undgå att förändra vår vardag för att anpassa det till vad vi känner är tryggt för oss. Vem skulle våga riskera och ta chansen att låta sitt barn, som gått samma väg hem från skolan i flera årstid, göra det idag?

Politikerna kan inte skydda våra barn. Lagarna ger inte ens vårt rättsväsende och säkerhetsstyrka att kunna göra något. Poliserna som patrullerar runt i Södertälje verkar inte lyckas när det sker på öppna gator. Vart är vi på väg? Mot fjärde världskriget? Ett krig i lilla Södertälje som jämförs med stora London.

(Annonslänk)

I talet som nya regeringen höll, pratade de inte bara om det ökade våldet och skjutvapenvåldet, men även tillgängligheten och enkelheten för att bli och vara kriminell. Kriminella hittar kryphålen till att fortsätta missbruka lagen och vara brottsliga.

Yngre killar, många under 18-år och inte omfattas av samma straffvärde, utnyttjas som målvakter. Är du 18 får de även brottsreducering.

Jimmie Åkesson, Sverigedemokraternas partiledare, är ingen som förespråkar mångfald, men vad gäller våldet och brottsmissbruket bland unga så blir jag oerhört glad av det han sa under pressträffen.

”Farliga människor och våldsverkare i samhället ska få klart för sig att det kommer vara riktigt besvärligt att vara kriminell i det Sverige som vi nu styr”, sade Åkesson.

Här talar vi om att skydda de som faktiskt följer lagen, vad gäller hans andra hjärtefrågor struntar jag i – i detta fall. Jag vill åt kriminaliteten och våldet som skadar. Gängvåldet som tagit våra unga. Skjutvapenvåldet som inte bara tagit sju liv, men lämnat avstamp i ett samhälle som skrämmer livet ur föräldrar som lämnar sina barn till skolan för att lära sig och bli goda samhällsmedborgare.

Det ska inte vara enkelt att begå brott utan seriösa konsekvenser. Det gör mig ännu gladare att Socialtjänsten får mer mandat, manskraft och befogenheter från yngre ålder. Redan från 12 år kan Socialtjänsten fatta beslut som tidigare gällt 15 åringar. Det vill säga, nu ska en myndighetsperson kunna fatta beslut som tidigare legat på vårdnadshavaren, vilka oftare än sällan har en annan agenda. 

Jag gillar det jag läser. Dubbla straff för gängkriminella, utvisning för icke svenska medborgare som är kriminella, visitationszoner. Det är som musik för mina öron.

Nu ska kriminaliteten prioriteras och det ska bli surt för den som vill välja den vägen.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 december 2022 15:57
Senast uppdaterad: 27 december 2022 16:34

KLART: Sista bygglovet har beviljats för Marenhotellet

Foj

Bild/Illustration: FOJAB/Visulent

Bygglovet för Södertäljes nya hotell vid Maren har nu godkänts av kommunen. Det framgår av ett pressmeddelande på måndagsförmiddagen.

Den sexton våningar höga fastigheten förväntas bli en viktig del av centrumutvecklingen och kommer att fungera som en samlingsplats för invånarna i Södertälje.

– Hotellet blir ett nytt landmärke på en av Södertäljes mest populära platser. Vi har arbetat mycket med byggnadens utformning och gestaltning i förhållande till närliggande fastigheter och samspelet med den offentliga miljön, säger Per Aage Nilsson, ansvarig arkitekt på FOJAB.

(Annonslänk)

Arkitektbolaget FOJAB har sedan ett tidigt skede varit involverade i att ta fram en ny detaljplan för Marenplan, som har utsetts som ett prioriterat utvecklingsområde av staden. De har även arbetat med gestaltningen av det nya hotellet på uppdrag av Stadsrum Fastigheter.

Arbetet med fastigheten redan påbörjats, inklusive pålning och gjutning av hotellets bottenplatta och nu har det sista bygglovet beviljats.

Hotellets design har särskilt fokuserat på att skapa öppna och säkra utrymmen. De tre nedre våningarna kommer att vara tillgängliga för allmänheten, med en terrass som omger byggnaden och med flera restauranger på bottenvåningen med uteserveringar som vetter mot vattnet.

– Hotellet ska både representera sin tid och ta hänsyn till den befintliga stadsmiljön, säger Nilsson.

Fastigheten förväntas vara klar under 2025.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2023 14:48
Senast uppdaterad: 9 oktober 2023 14:48

”Vi ser fram emot att ta nästa steg i rätt riktning”

645CF6BD-FA50-44A3-99C1-1421EF93EDE3

Foto: Södertälje City

Stadskärnan är hjärtat och representerar ekonomisk tillväxt. Det var ett av huvudämnena som diskuterades föregående vecka på seminariet i Riksdagshuset, där centrumföreningen i Södertälje deltog.

Den 4 oktober, ägde ett riksdagsseminarium rum där deltagarna fick en fördjupad förståelse för den ekonomiska situationen och utformningen av trygghetsarbete. Dessutom betonades vikten av samarbete mellan olika platser för att forma inkluderande, blomstrande och konkurrenskraftiga stadskärnor som främjar hållbarhet och innovation.

På seminariet i Riksdagshuset deltog Aljosa som representant för Södertälje, tillsammans med sin kollega Hanna från Helsingborg, där de diskuterade utmaningarna för stadskärnorna tillsammans med andra experter. Bland åhörarna var det riksdagsledamöter, politiker, och tjänstemän.

– Det var givande att delta i bra och konstruktiva samtal med våra beslutsfattare. Nu ser vi fram emot att ta nästa steg i rätt riktning tillsammans med dem och fortsätta att driva stadens utveckling framåt, Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City.

Centrumföreningen på plats i Riksdagen. Foto: Södertälje City.

Målet med besöket var att etablera en dialog med Riksdagen och regeringen och ta ett mer strategiskt grepp på stadsutvecklingsfrågor. De framförde konkreta förslag, såsom att införa en mellaninstansfunktion, utarbeta en stadskärnepolicy och inrätta en framtidskommission för att främja levande städer.

– Vi representerar ungefär 130 medlemsstäder och 10 000 företag. Omsättningen ligger på ungefär 220 miljarder så det här är en viktig fråga att ta tag i, säger Björn Bergman vd, Svenska stadskärnor till Fastighetsnytt.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2023 11:21
Senast uppdaterad: 9 oktober 2023 12:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors