Företag i fokus:

Krönika: Att vara kriminell ska inte vara ett nöje

pistol vapen Pexels

Foto: Pexels.

Föregående vecka höll nya regeringen en presskonferens där de uttryckte oro främst för elpriserna, kriminalitet och skjutvapenvåldet. Människor dör, gängvåldet har blivit så brutalt i lilla Södertälje att det med sina 100,000 invånare jämförs med London som har omkring 7 miljoner invånare.

I Sverige tävlar förorterna om vem som kan utlova värst gatuvåld, osäkerhet och otrygga gator att vandra på.

Vi läser om läget i Järva, hur personal på skolan möts av föräldrar till elever som kommer till föräldramöten och utvecklingssamtal iklädda och armerade med skyddsväst. Personalen reagerar inte längre, och frågan är om det har blivit det nya normala.

I Södertälje kan personalen på Innovativa skolan bekräfta att föräldrar är för rädda för att tillåta sina halvvuxna barn gå hem själva från skolan. Vart är vi på väg? Vi backar i utvecklingen. Från barn som blivit för självständiga, till barn som inte får röra sig i samhället. Vart är politiken i detta? Vi hör er prata fint och högtidligt kring Tidöavtalet, om kriminaliteten som jämförs med Londons bråkigaste gator.

I detta nu hade vi Södertäljebor önskat ett värmande tal från Södertäljes politiker under julhelgen.

Trots att det i synnerhet handlar om ett gängvåld, och rivalitet dem emellan, kan vi inte undgå att förändra vår vardag för att anpassa det till vad vi känner är tryggt för oss. Vem skulle våga riskera och ta chansen att låta sitt barn, som gått samma väg hem från skolan i flera årstid, göra det idag?

Politikerna kan inte skydda våra barn. Lagarna ger inte ens vårt rättsväsende och säkerhetsstyrka att kunna göra något. Poliserna som patrullerar runt i Södertälje verkar inte lyckas när det sker på öppna gator. Vart är vi på väg? Mot fjärde världskriget? Ett krig i lilla Södertälje som jämförs med stora London.

(Annonslänk)

I talet som nya regeringen höll, pratade de inte bara om det ökade våldet och skjutvapenvåldet, men även tillgängligheten och enkelheten för att bli och vara kriminell. Kriminella hittar kryphålen till att fortsätta missbruka lagen och vara brottsliga.

Yngre killar, många under 18-år och inte omfattas av samma straffvärde, utnyttjas som målvakter. Är du 18 får de även brottsreducering.

Jimmie Åkesson, Sverigedemokraternas partiledare, är ingen som förespråkar mångfald, men vad gäller våldet och brottsmissbruket bland unga så blir jag oerhört glad av det han sa under pressträffen.

”Farliga människor och våldsverkare i samhället ska få klart för sig att det kommer vara riktigt besvärligt att vara kriminell i det Sverige som vi nu styr”, sade Åkesson.

Här talar vi om att skydda de som faktiskt följer lagen, vad gäller hans andra hjärtefrågor struntar jag i – i detta fall. Jag vill åt kriminaliteten och våldet som skadar. Gängvåldet som tagit våra unga. Skjutvapenvåldet som inte bara tagit sju liv, men lämnat avstamp i ett samhälle som skrämmer livet ur föräldrar som lämnar sina barn till skolan för att lära sig och bli goda samhällsmedborgare.

Det ska inte vara enkelt att begå brott utan seriösa konsekvenser. Det gör mig ännu gladare att Socialtjänsten får mer mandat, manskraft och befogenheter från yngre ålder. Redan från 12 år kan Socialtjänsten fatta beslut som tidigare gällt 15 åringar. Det vill säga, nu ska en myndighetsperson kunna fatta beslut som tidigare legat på vårdnadshavaren, vilka oftare än sällan har en annan agenda. 

Jag gillar det jag läser. Dubbla straff för gängkriminella, utvisning för icke svenska medborgare som är kriminella, visitationszoner. Det är som musik för mina öron.

Nu ska kriminaliteten prioriteras och det ska bli surt för den som vill välja den vägen.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 december 2022 15:57
Senast uppdaterad: 27 december 2022 16:34

En person påkörd i centrala Södertälje

ambulans

Arkivbild

Vid lunchtid på lördagen ryckte flera räddningsenheter till centrala Södertälje efter larm om att en person hade blivit påkörd. Personen har förts till sjukhus.

Olyckan inträffade vid 12-tiden och skedde på Nygatan i centrala Södertälje mellan en bilist och en gångtrafikant. Både räddningstjänst och polis ryckte snabbt ut till platsen för att bistå med hjälp.

Skadeläget är i nuläget oklart, men enligt räddningstjänsten fick den påkörda personen nödvändig vård på plats togs med för en närmare kontroll.

– Han fördes fördes till sjukhuset med ambulans, säger räddningstjänsten presstalesperson till Telgenytt.

Om föraren i nuläget misstänks för något brott är ännu okän.
– Jag har ännu inte fått en återkoppling, så jag vet inte om en anmälan har upprättats eller om det kommer att göras, säger polisen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 oktober 2023 11:16
Senast uppdaterad: 7 oktober 2023 11:16

Södertäljeläraren finalist till Guldäpplets utmärkelse

0D6660FB-BE8B-477D-9583-8C852B430A12

Foto: Shamash Oyal / Guldäpplet

Årligen uppmärksammas förskollärare och lärare från hela landet med lärarpriset Guldäpplet. I år är en av tre finalister Södertäljeläraren Eva Bida från Torekällgymnasiet.

Guldäpplet är ett årligt pris sedan 2002 som tilldelas en eller flera lärare som aktivt använder digitala verktyg för att förbättra och fördjupa undervisningen. Samtidigt fungerar de som inspirationskällor för elever och kollegor på lokal, kommunal och ibland även nationell nivå.

Förra året belönades IKT-nätverket Förskolan i Södertälje med det speciella Guldäpplet-priset för deras framgångsrika insatser inom användningen av digitala verktyg för att främja lärande och utveckling hos förskolebarn.

Nu uppmärksammas Södertälje på nytt när juryn har utsett Eva Bida, lärare i idrott och naturkunskap på Torekällgymnasiet, som en av årets tre finalister.

”Evas nytänkande som lärare är alltid i tiden. Hon omvärldsbevakar och tar in ny teknik i sin undervisning som stödjer eleverna att nå sina mål, allt från pulsband och morgonträning till planeringar och bedömningsmatriser i skolans lärplattform, till olika digitala verktyg för uppföljning av lärandet och undervisningen, som till exempel quiz, redovisningar, kamratbedömning, återkoppling och kompensatoriska verktyg.”, skriver juryn i motiveringen.

Vinnaren kommer att tillkännages under Guldäpplets Dag den 26 oktober i Stockholm och ceremonin kommer även att hållas online.

Läraren Eva Bida arbetar på Torekällgymnasiet i Södertälje. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 oktober 2023 12:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors