Företag i fokus:

DEBATT: Det ÄR en överdebitering för byggkostnaden av fritidsgården

Granberg

Joakim Granberg, RP, menar upphandlingen var specifikt kravställd för just ett företag som överdebiterar kommunen.

Det hade varit bättre för VD:n för Telgefastigheter Krister Mellström, som dessutom innan var tf. VD för Telge inköp, om han hade ignorerat min insändare om att fritidsgården i Bårsta kommer att bli vansinnigt dyr när den väl står färdig, jag gissar den landar på runt 100 miljoner – cirka 90 000 kr per kvm.

Men istället går Krister i svaromål och försvarar den enorma byggkostnaden genom att räkna upp aktiviteter som INTE ingår i byggkostnaden. Pinsamt!

Nu hoppas jag att Krister själv vet om detta och att insändaren mer var ett populistiskt försök att få allmänheten att tro att den höga kostnaden är motiverad för att gården är så ”speciell”. Jag måste tyvärr spräcka den illusionen genom att informera läsarna om att podcastproduktion, friluftsliv, föreläsningar, undervisning och samverkan med andra aktörer är inget som ingår i byggsumman på ca 92 miljoner, det vet även Krister.

Krister Mellström, vd Telge Fastigheter. Pressbild

Faktum är att mycket av inredningen som räknas upp – IT avdelningen, 3D skrivare, musikanläggning är inget heller som ingår i byggsumman. Det finns ytterligare budgeterad summa på ca 3,5 miljoner att köpa in inredning.

Så även om några salar har flyttbara väggar och utdragbara scener så är det fortfarande byggnation av golv, väggar och tak vi i slutändan pratar om – inte en lyxspaanläggning!

Jag har respekt för att Krister och även ordförande för Telge fastigheter Lars Greger (MP) inte kan något om verkliga byggkostnader och att dem aldrig har arbetat på ett bygge, eller hållit i en byggentreprenad som jag faktiskt gjort, så kanske ska jag inte döma dem för hårt när de anser att över 83 000 kronor per kvadratmeter för denna gård är ett bra och motiverat pris… Suck!

Nu när vi går in i en lågkonjunktur och måste hålla i varje krona, kan vi inte låta de stora byggbolagen tala om för våra inköpare, ordföringar och VD tillsatta politiker vad saker och ting skall få kosta, man skall komma ihåg att dessa bolag är ute efter vinstmaximering och alltid sätter sin egen kassa före skattebetalarnas. 

Nya fritidsgården Ronna beräknas kosta över 100 miljoner kronor. Illustration: Södertälje kommun.

Byggbolag ska givetvis få tjäna pengar, men ockerpriser skall inte accepteras!
Det stör mig enormt mycket att samma personer som säljer ut våra egna fastigheter för mellan 7500 kr till 12 800 kr per kvm (radhus och bostäder) i samma andetag accepterar att vi har en byggproduktionskostnad på över 83 000 kr per kvm för en fritidsgård.

Hur är det på allvar ens möjligt intellektuellt för dem själva att svälja den ekvationen?

Upphandlingen var så specifikt kravställd att endast ett enda företag bland många ansågs kapabelt att bygga denna fritidsgård! – Redan där borde någon rödflaggat detta projekt!
Klart att fler företag kan bygga en fritidsgård och att därmed kunde priset ha hållits nere. 

Med endast ett företag utan konkurrens kvar så finns inga hinder att blåsa upp kostnaderna till absurda nivåer som 12 miljoner för övrigt/diffusa poster och 10 miljoner för projektering (planera/planlägga) – Räkna på det sista, om du får 1000 kr timmen så tar det dig 10 000 timmar!!
Tio tusen timmar = 250 arbetsveckor (5 år) heltid att klura ut hur denna fritidsgård skall byggas…  Låter det rimligt? – NEJ! 
Dem som tar betalt är inte dumma, det är ”vi” som betalar som är korkade helt klart! 

Några ansvariga vill nu flytta fokus och påstå vi är emot gården. Nej, vi är för fritidsgården och verksamheterna. Vi har beviljat bygglov för gården och röstat för att den ska byggas.

Det är byggkostnaden vi är emot. Telge fastigheter tvingas nu ta ut över 530 000 kronor i månadshyra av kultur- och fritid för att få ihop detta ekonomiskt.
Detta är vi emot, inget annat.

Joakim Granberg, Realistpartiet, ditt lokalparti

Läs även: – Fritidsgården behöver inte kosta 100 miljoner!

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 januari 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Kommunen inleder uppgradering av cykelvägnätet

dubbelriktat

Foto: Södertälje kommun

Kommunen introducerar ett nytt koncept för att öka utrymmet och förbättra cyklisternas framkomlighet på centrala gator i närheten av centrum. Konceptet är inspirerat av framgångsrika exempel från andra platser i Sverige.

Kommunen har genomfört regleringsåtgärder för att förbättra cykelframkomligheten. Bland dessa åtgärder återfinns omreglering av Kringelvägen till cykelgata samt tillåtande av dubbelriktad cykling på utvalda enkelriktade gator. Inspirationen till dessa åtgärder hämtas från framgångsrika exempel i Sverige.

Det nya konceptet införs som ett prov för utvärdering och eventuell framtida utökning. På cykelgator förväntas motordrivna fordon anpassa sig efter cyklister och visa hänsyn, med en maximal hastighet på 30 km/h.

Regleringar möjliggör även dubbelriktad cykling på vissa enkelriktade gator, medan motorfordon fortsätter att vara enkelriktade. Nya skyltar signalerar förändringar och vägval, inklusive möjlig dubbelriktad cykling och undantag för cyklister från ”Infart förbjuden”-skylten.

Det övergripande målet är att skapa en säkrare och mer tillgänglig cykelframkomlighet för både cyklister och andra trafikanter.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 25 september 2023 18:33

Inför Östersund – SSK: ”Kommer att bli en tuff match”

Magnus-

SSKs tränare Magnus Bogren. Foto/Skärmdump: Pexels/Youtube

Efter att det mesta gick i moll när SSK premiärspelade mot Mora i seriepremiären så tar laget nya tag och satsar på en vinst mot Östersunds IK istället.

Trots den sämre insatsen i Mora kommer det inte att bli några stora förändringar i laguppställningen i morgon kväll.

– Alla utom Sebastian Dyk är tillgängliga som sist, informerar tränare Magnus Bogren Telgenytt på måndagskvällen.

Dina tankar om morgondagens motståndare?

– Det kommer att bli en tuff match, de kommer från en seger och de vill säkert visa sin publik att de är bra. Matchen kommer nog att påminna om den mot Mora till viss del. Östersund är ett lag som kör och är intensiva. De har en del luriga forwards , det kommer att krävas en riktigt bra prestation av oss.

(Annonslänk)

När kommer Dyk att kunna vara spelklar?

– Han kommer att kunna öka upp i träning men exakt när det blir spel får vi se hur det går med allt.

Kommer ni att ställa upp laget likadant från första nedsläpp som ni gjorde senast mot Mora?

– Vi kommer starta med samma lines, det var inte det som var felande länken sist.

Vilken väljer ni att ställa i målet?

– Med all respekt så vill vi hålla på det tills i morgon.

Trolig laguppställning mot Östersund:

Backpar

Albin Carlsson – Julius Bergman
Daniel Norbe – Olli Vainio
Viktor Grahn – Henrik Malmström

7:e back: Veeti Vainio

Kedjor

Marcus Eriksson – Filip Engsund – Linus Videll
Ludwig Blomstrand – Christopher Lijlewall – Egor Polin
Emil Alba – Dominic Turgeon – Viktor Liljegren
Willaim Wiå – Jacob Bjerselius – Jacob Dahlström

Extra: Rasmus Ekström

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 september 2023 22:00
Senast uppdaterad: 29 oktober 2023 20:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors