Företag i fokus:

DEBATT: Det ÄR en överdebitering för byggkostnaden av fritidsgården

Granberg

Joakim Granberg, RP, menar upphandlingen var specifikt kravställd för just ett företag som överdebiterar kommunen.

Det hade varit bättre för VD:n för Telgefastigheter Krister Mellström, som dessutom innan var tf. VD för Telge inköp, om han hade ignorerat min insändare om att fritidsgården i Bårsta kommer att bli vansinnigt dyr när den väl står färdig, jag gissar den landar på runt 100 miljoner – cirka 90 000 kr per kvm.

Men istället går Krister i svaromål och försvarar den enorma byggkostnaden genom att räkna upp aktiviteter som INTE ingår i byggkostnaden. Pinsamt!

Nu hoppas jag att Krister själv vet om detta och att insändaren mer var ett populistiskt försök att få allmänheten att tro att den höga kostnaden är motiverad för att gården är så ”speciell”. Jag måste tyvärr spräcka den illusionen genom att informera läsarna om att podcastproduktion, friluftsliv, föreläsningar, undervisning och samverkan med andra aktörer är inget som ingår i byggsumman på ca 92 miljoner, det vet även Krister.

Krister Mellström, vd Telge Fastigheter. Pressbild

Faktum är att mycket av inredningen som räknas upp – IT avdelningen, 3D skrivare, musikanläggning är inget heller som ingår i byggsumman. Det finns ytterligare budgeterad summa på ca 3,5 miljoner att köpa in inredning.

Så även om några salar har flyttbara väggar och utdragbara scener så är det fortfarande byggnation av golv, väggar och tak vi i slutändan pratar om – inte en lyxspaanläggning!

Jag har respekt för att Krister och även ordförande för Telge fastigheter Lars Greger (MP) inte kan något om verkliga byggkostnader och att dem aldrig har arbetat på ett bygge, eller hållit i en byggentreprenad som jag faktiskt gjort, så kanske ska jag inte döma dem för hårt när de anser att över 83 000 kronor per kvadratmeter för denna gård är ett bra och motiverat pris… Suck!

Nu när vi går in i en lågkonjunktur och måste hålla i varje krona, kan vi inte låta de stora byggbolagen tala om för våra inköpare, ordföringar och VD tillsatta politiker vad saker och ting skall få kosta, man skall komma ihåg att dessa bolag är ute efter vinstmaximering och alltid sätter sin egen kassa före skattebetalarnas. 

Nya fritidsgården Ronna beräknas kosta över 100 miljoner kronor. Illustration: Södertälje kommun.

Byggbolag ska givetvis få tjäna pengar, men ockerpriser skall inte accepteras!
Det stör mig enormt mycket att samma personer som säljer ut våra egna fastigheter för mellan 7500 kr till 12 800 kr per kvm (radhus och bostäder) i samma andetag accepterar att vi har en byggproduktionskostnad på över 83 000 kr per kvm för en fritidsgård.

Hur är det på allvar ens möjligt intellektuellt för dem själva att svälja den ekvationen?

Upphandlingen var så specifikt kravställd att endast ett enda företag bland många ansågs kapabelt att bygga denna fritidsgård! – Redan där borde någon rödflaggat detta projekt!
Klart att fler företag kan bygga en fritidsgård och att därmed kunde priset ha hållits nere. 

Med endast ett företag utan konkurrens kvar så finns inga hinder att blåsa upp kostnaderna till absurda nivåer som 12 miljoner för övrigt/diffusa poster och 10 miljoner för projektering (planera/planlägga) – Räkna på det sista, om du får 1000 kr timmen så tar det dig 10 000 timmar!!
Tio tusen timmar = 250 arbetsveckor (5 år) heltid att klura ut hur denna fritidsgård skall byggas…  Låter det rimligt? – NEJ! 
Dem som tar betalt är inte dumma, det är ”vi” som betalar som är korkade helt klart! 

Några ansvariga vill nu flytta fokus och påstå vi är emot gården. Nej, vi är för fritidsgården och verksamheterna. Vi har beviljat bygglov för gården och röstat för att den ska byggas.

Det är byggkostnaden vi är emot. Telge fastigheter tvingas nu ta ut över 530 000 kronor i månadshyra av kultur- och fritid för att få ihop detta ekonomiskt.
Detta är vi emot, inget annat.

Joakim Granberg, Realistpartiet, ditt lokalparti

Läs även: – Fritidsgården behöver inte kosta 100 miljoner!

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 januari 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Södertäljebon fick guldbiljett – Tävlar live i ”Idol” på TV4

22

Foto/Montage: Jakob Dahlstrom/TV4, Alexander Isa

Kvalveckan i årets säsong av ”Idol” närmar sig med stormsteg, och en av de talangfulla deltagarna är Antranik Khantarashian från Södertälje. Han gjorde ett starkt intryck på juryn och belönades välförtjänt med en guldbiljett.

– Att vara med idol är det bästa jag vet, säger Södertäljebon till Telgenytt.

Antranik Khantarashian flyttade till Sverige för fem år sedan och hade ett tydligt mål i sikte när han kämpade sig igenom hinder och motgångar för att nå sitt drömprojekt – ”Idol”. Efter tre tidigare försök där han inte fick möjligheten att uppträda framför juryn, fick han äntligen den efterlängtade chansen. Han imponerade direkt och belönades med fyra ”ja” och en guldbiljett till kvalveckan i handen.

Imorgon, på måndag, inleds den första av fem kvällar då det avgörs vilka som tar sig vidare till fredagens finaler och som i slutändan gör upp om titeln som årets Idol-vinnare. Totalt är det 22 deltagare som tagit sig vidare till Kvalveckan. 

(Annonslänk)

När Telgenytt når Södertäljebon Antranik, som studerar vid Södra Latins Gymnasium, är han peppad och ser fram emot att uppträda live på TV, där tittarna kommer att ha möjlighet att rösta och påverka resultatet.

– Jag är väldigt tacksam att jag kom så här långt till kvalveckan och att jag ska sjunga live. Det här bevisar mitt hårda arbete och visar att jag sjunger bra, men det är folket som bestämmer om jag ska vidare eller inte, säger Antranik.

Imorgon, måndag den 25:e klockan 20:00, kommer han att uppträda live på TV4. Där delar han scenen med andra begåvade deltagare och kämpar för sin plats i tävlingen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 september 2023 19:03
Senast uppdaterad: 24 september 2023 19:03

Motorcykelförare förd till sjukhus efter olycka

Olycka Ambulans

Arkivbild.

På söndagen larmades räddningstjänsten till Enhörna efter ett samtal om en singelolycka. En person fördes till sjukhus.

Det var vid strax innan klockan 15 på söndagen som SOS Alarm fick in uppgifter om en olycka i Enhörna. Polisen och ambulans ryckte snabbt ut till platsen där det visade sig röra om motorcykel som var inblandad i en singelolycka.

Skadeläget är för närvarande oklart, men föraren fördes till sjukhus med ambulans för kontroll, och polisen utreder för närvarande olyckan närmare.

”Polisen har upprättat en anmälan gällande trafikbrott, men det finns ingen misstanke om brott.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 september 2023 15:27
Senast uppdaterad: 24 september 2023 17:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors