Företag i fokus:

DEBATT: Det ÄR en överdebitering för byggkostnaden av fritidsgården

Granberg

Joakim Granberg, RP, menar upphandlingen var specifikt kravställd för just ett företag som överdebiterar kommunen.

Det hade varit bättre för VD:n för Telgefastigheter Krister Mellström, som dessutom innan var tf. VD för Telge inköp, om han hade ignorerat min insändare om att fritidsgården i Bårsta kommer att bli vansinnigt dyr när den väl står färdig, jag gissar den landar på runt 100 miljoner – cirka 90 000 kr per kvm.

Men istället går Krister i svaromål och försvarar den enorma byggkostnaden genom att räkna upp aktiviteter som INTE ingår i byggkostnaden. Pinsamt!

Nu hoppas jag att Krister själv vet om detta och att insändaren mer var ett populistiskt försök att få allmänheten att tro att den höga kostnaden är motiverad för att gården är så ”speciell”. Jag måste tyvärr spräcka den illusionen genom att informera läsarna om att podcastproduktion, friluftsliv, föreläsningar, undervisning och samverkan med andra aktörer är inget som ingår i byggsumman på ca 92 miljoner, det vet även Krister.

Krister Mellström, vd Telge Fastigheter. Pressbild

Faktum är att mycket av inredningen som räknas upp – IT avdelningen, 3D skrivare, musikanläggning är inget heller som ingår i byggsumman. Det finns ytterligare budgeterad summa på ca 3,5 miljoner att köpa in inredning.

Så även om några salar har flyttbara väggar och utdragbara scener så är det fortfarande byggnation av golv, väggar och tak vi i slutändan pratar om – inte en lyxspaanläggning!

Jag har respekt för att Krister och även ordförande för Telge fastigheter Lars Greger (MP) inte kan något om verkliga byggkostnader och att dem aldrig har arbetat på ett bygge, eller hållit i en byggentreprenad som jag faktiskt gjort, så kanske ska jag inte döma dem för hårt när de anser att över 83 000 kronor per kvadratmeter för denna gård är ett bra och motiverat pris… Suck!

Nu när vi går in i en lågkonjunktur och måste hålla i varje krona, kan vi inte låta de stora byggbolagen tala om för våra inköpare, ordföringar och VD tillsatta politiker vad saker och ting skall få kosta, man skall komma ihåg att dessa bolag är ute efter vinstmaximering och alltid sätter sin egen kassa före skattebetalarnas. 

Nya fritidsgården Ronna beräknas kosta över 100 miljoner kronor. Illustration: Södertälje kommun.

Byggbolag ska givetvis få tjäna pengar, men ockerpriser skall inte accepteras!
Det stör mig enormt mycket att samma personer som säljer ut våra egna fastigheter för mellan 7500 kr till 12 800 kr per kvm (radhus och bostäder) i samma andetag accepterar att vi har en byggproduktionskostnad på över 83 000 kr per kvm för en fritidsgård.

Hur är det på allvar ens möjligt intellektuellt för dem själva att svälja den ekvationen?

Upphandlingen var så specifikt kravställd att endast ett enda företag bland många ansågs kapabelt att bygga denna fritidsgård! – Redan där borde någon rödflaggat detta projekt!
Klart att fler företag kan bygga en fritidsgård och att därmed kunde priset ha hållits nere. 

Med endast ett företag utan konkurrens kvar så finns inga hinder att blåsa upp kostnaderna till absurda nivåer som 12 miljoner för övrigt/diffusa poster och 10 miljoner för projektering (planera/planlägga) – Räkna på det sista, om du får 1000 kr timmen så tar det dig 10 000 timmar!!
Tio tusen timmar = 250 arbetsveckor (5 år) heltid att klura ut hur denna fritidsgård skall byggas…  Låter det rimligt? – NEJ! 
Dem som tar betalt är inte dumma, det är ”vi” som betalar som är korkade helt klart! 

Några ansvariga vill nu flytta fokus och påstå vi är emot gården. Nej, vi är för fritidsgården och verksamheterna. Vi har beviljat bygglov för gården och röstat för att den ska byggas.

Det är byggkostnaden vi är emot. Telge fastigheter tvingas nu ta ut över 530 000 kronor i månadshyra av kultur- och fritid för att få ihop detta ekonomiskt.
Detta är vi emot, inget annat.

Joakim Granberg, Realistpartiet, ditt lokalparti

Läs även: – Fritidsgården behöver inte kosta 100 miljoner!

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 januari 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Krypande insekter och larver mötte inspektörer på bageri

pexels-photo-6996223

Foto: Pexels

När livsmedelsinspektörer från Södertälje kommun genomförde en oanmäld inspektion på ett bageri, upptäcktes förekomst av krypande insekter i lokalen. Samtidigt noterades även spår av ”något gulaktigt” i mjölet i säckar, troligen larver eller tomma puppor.

Det var i slutet på augusti som miljökontoret avslöjade flera allvarliga brister efter en oanmäld inspektion av Svens Hembageri och Konditori vid Grusåsen.

(Annonslänk)

Vid kontrollen möttes inspektörerna av krypande insekter, troligen mjölbaggar, i lokalen. Dessa observerades på golvet och hyllorna i förrådet, samt även under bakbordet. Det fanns även tydliga tecken på att mjölbaggarna hade påverkat mjölsäckar i förrådet, med något gulaktigt som liknade larver eller tomma puppor enligt Miljökontoret. Delar av golvet, inklusive området under bakborden och i förrådet, hade inte rengjorts tillräckligt ofta, vilket utgjorde en brist och skapade en gynnsam miljö för skadeinsekter.

Miljökontoret kunde också fastställa att handtagen på brödspadarna hade dåligt underhållits eller inte rengjorts tillräckligt ofta, samt att oliver förvarades i öppnade konservburkar.

Nu kräver Miljökontoret att verksamheten åtgärdar bristerna, och en ny inspektion kommer att genomföras tidigast den 28 september för att säkerställa att de identifierade problemen åtgärdas i enlighet med lagens krav.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 september 2023 11:50
Senast uppdaterad: 23 september 2023 12:05

Explosion i villaområde – Stort område avspärrad

276B97CE-95CA-410F-9168-38AA2840D7EA

Foto: Shamash Oyal

En detonation har inträffat i ett villaområde. Det är tredje gången på kort tid som polisen har kallats till samma adress vid Liljemovägen.

Det är tredje gången på knappt en vecka som explosiva anordningar påträffats i området. Vid första tillfället exploderade en mindre anordning, men den betraktades som ofarlig.
Vid det andra tillfället kunde nationella bombskyddet säkra det misstänkta farliga föremålet, men strax innan midnatt på fredagskvällen detonerade en bomb vid samma adress.

Enligt uppgifter från SOS Alarm ska explosionen ha inträffat utomhus, men enligt polisens uppgifter har inga personer skadats detonationen inträffade.

Ambulans på plats i villaområdet. Foto: Shamash Oyal

Polisen befinner sig just nu på platsen med flera enheter, och ett stort område har spärrats av i villaområdet strax utanför Saltskog/Västergård. En stor sökinsats pågår i området och i sökandet efter gärningspersonen används bland annat polishelikoptern och polishundar.

– Något har detonerat utomhus och gett mindre skador på bostaden. Polisen genomför dörrknackning för att höra efter vad boende i området har sett eller hört. Platsen är avspärrad för att både bomb- och kriminalteknikerna ska undersöka platsen, skriver polisen på sin hemsida.

– Det lät som en kraftig fyrverkeri, men sedan läste vi på Telgenytt där det stod om explosion. Det lät så högt att det hördes ända till Västergårdsområdet, säger ett Vittne, till Telgenytt

En förundersökning angående allmänfarlig ödeläggelse har inletts.

Nationella bombskyddet. Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 22:24
Senast uppdaterad: 23 september 2023 08:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors