Företag i fokus:

Södertälje ska bli ledande i Europa – Söker EU-medel

Södertälje hamn Foto: Telge Energi.

Södertälje Hamn.

Södertälje ska bli ledande i Europa på hållbar godslogistik. Nu har kommunen och Södertälje Hamn gemensamt lämnat in en ansökan till en EU-fond för att genomföra en förstudie avseende infrastrukturförbättringar.

”Enabling optimal and sustainable goods logistics and green cargo management in Södertälje by reinforcing the Port – The Gateway to the greater Stockholm Region”, så lyder benämningen i ansökan till EU-fonden från Södertälje kommun.

EU:s fond CEF, Connecting Europe Facility, är ett finansieringsinstrument för att bland annat främja tillväxt och arbetstillfällen på europeisk nivå. Tillsammans vill Södertälje kommun och Södertälje hamn expandera och förbättra godstrafiken via sjöfart och järnväg – men även öka förutsättningarna för helt fossilfri godslogistik i Södertälje.

Målet är att kommunen ska bli ledande i Europa där man ser goda förutsättningar på grund av kommunens utmärkta läge för logistik med farled, hamn, järnvägar, motorvägar samt verksamhetsområdet Almnäs.

Många av de befintliga företagen som som finns i kommunen riktar idag in sig mot godshantering och varudistribution, bland annat Scania som medverkat i ta fram ansökan till EU:s fond.

Kommunen vill möta framtidens krav.

”Flera delprojekt hos olika aktörer planeras de närmaste åren för att ytterligare förbättra infrastrukturen, och därmed stärka Södertäljes attraktivitet men också för att möta framtidens krav på mer hållbara godstransporter.”, skriver Södertälje kommun på sin hemsida.

För att ansökan ska kunna behandlas av EU krävdes förs ett beslut från regeringen. Torsdagen den 22 december lämnade svenska regering ett positivt besked till Södertälje kommun – ansökan om medel kommer att skickas in till EU för behandling. EU väntas att lämna ett beslut i maj 2023 om förstudien ges medel eller inte.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 januari 2023 10:49
Senast uppdaterad: 5 januari 2023 10:49

Skottskadad 16-åring nedsövd i månader har nu vaknat

A747BD55-5C4C-42F9-AE1F-70156FD33CAD

Foto: Shamash Oyal

För snart tre månader sedan skottskadades en 16-åring allvarligt i Hovsjö och har varit nedsövd sedan dess. Nu har pojken, enligt uppgifter till LT, vaknat upp på sjukhus.

(Annonslänk)

Den 9 december sköts tre personer mitt i ett bostadsområde i Hovsjö. Två av de skadade klarade sig med lindriga skador, men den tredje, en 16-åring, hölls nedsövd på grund av allvarliga skador. Enligt uppgifter till Telgenytt sköts 16-åringen i ansiktet.

Efter skjutningen i Hovsjö lyckades polisen gripa tre misstänkta, varav två senare släpptes fria. Den tredje, även han 16 år, häktades misstänkt på sannolika skäl för försök till mord och grovt vapenbrott.

Dagarna innan jul grep spansk polis ytterligare två misstänkta män för inblandning: en 22-årig man från Södertälje och en 19-åring skriven i Stockholmsområdet. De misstänks för grovt skyddande av brottsling efter att ha hjälpt den yngre mannen, som misstänks för mordförsök, att fly med bil ner till Spanien.

16-åringen, som var kritiskt skadad, sövdes ner men ska nu ha vaknat upp på sjukhus efter två och en halv månad, rapporterar LT. Enligt tidningens uppgifter vågade läkarna inte väcka honom tidigare på grund av hans svåra skador.

BILDEXTRA: Skjutningen i Hovsjö

Polisen på plats i samband med skjutningen i Hovsjö.
Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 18:25
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 18:25

Länsstyrelsen bötfäller företag för miljöbrott

Länsstyrelsen (Kartor)

Bild: Kartor

Ett företag med säte i Hölö har ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor. Detta för otillåten miljöverksamhet efter att ha brutit mot länsstyrelsens villkor.

Det var vid en inspektion i april förra året som det upptäcktes att företaget inte uppfyllde de miljövillkor som fastställts av Länsstyrelsen. Företaget, som bedriver näringsverksamhet på en fastigheten i Hölö, hade enligt ett tillstånd från 2006 skyldighet att placera dropplåtar under bussar för att förhindra läckage av föroreningar. Denna åtgärd hade inte vidtagits för flera bussar som riskerade att läcka.

Dessutom hade företaget förvarat kemikalier och farligt avfall, inklusive blybatterier, på ett sätt som stred mot villkoren. Dessa behållare skulle ha förvarats på en tät och invallad yta, vilket inte var fallet vid inspektionstillfället.

Företaget anses av oaktsamhet ha bedrivit otillåten miljöverksamhet, då de saknat adekvata rutiner och metoder för att efterfölja tillståndsvillkoren. Som en konsekvens av dessa överträdelser har företaget ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 14:53
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 14:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors