Företag i fokus:

Fd Södertäljebo sköt ihjäl sin sambo – Fångades på film

polisen1

Foto/Bild: Polisen.

35-årigen och fyrabarnsmamman från Södertälje, Lydia Barth, sköt ihjäl sin sambo till döds med ett gevär. Hon dömdes till 18-års fängelse för mordet som fångades på film med mannens mobil.

Den 18 juni 2021 sköts en man i 40-års ålder till döds på nära håll i Bålsta, norr om Stockholm. Mördaren; en tidigare Södertäljebo, som enligt uppgifter till Telgenytt syntes flitigt i krogvimlet innan hon bosatte sig i Bålsta tillsammans med sin sambo.

Den 29 oktober 2021 dömdes hon till 18-års fängelse för mord och för drygt en månad sedan släpptes podden, ”Pojkvänsmordet i Bålsta: Lydia Barth”, som berättar om den aktuella mordkvällen i Bålsta.

– De senaste åren har jag tappat mig själv helt, säger Lydia Barth i Fängelsepodden.

Mordvapnet. Foto/Bild: Polisen.

Fredagskvällen, den 18 juni, började trevligt med att de badade i pool och förtärde alkohol, men ett bråk uppstod som urartade. Enligt åtalet gick Lydia Barth in i sovrummet och hämtade ett hagelgevär ur vapenskåpet. Därefter gick hon tillbaka till altanen där sambon befann sig och riktade vapnet mot honom – och avlossade.

Mannen träffades i bröstet och trots livräddande insatser gick hans liv inte att rädda.

Det hon inte visste just då var att sambon filmade hela händelseförloppet, hans egna dödsögonblick, med sin mobiltelefon. Till polis berättade kvinnan att hon inte menade att döda honom, utan att skottet oavsiktligt avlossades.

Men enligt videomaterialet som polisen granskade visade det sig att det inte alls gick till på det sättet kvinnan påstod.

Altanen där mordet inträffade. Foto/Bild: Polisen.

– När vi senare tömmer mannens telefon så hittar vi en fyra minuter lång film som visar hur han blir skjuten – så han har filmat mordet på sig själv, sade åklagare Anne Sjöblom till SVT.

Enligt uppgifter bad mannen Lydia Barth att lämna strax innan han sköts till döds.

Kockan 22.59.49 började sambon filma med sin mobiltelefon. Han fortsätter att filma i fyra minuter och tio sekunder och avslutas med att hagelgeväret avlossas.

Utskrift från videoinspelning från den mördade 40-åringens telefon.

  • Kvinnan: Se vem som kommer, ser du då?
  • Mannen: Gå och lägg dig eller åk härifrån.

Samtalet mellan mannen och kvinnan sekunder före dödsskjutningen:

  • Kvinnan: Jag har ingenting kvar.
  • Mannen: Åk härifrån bara.
  • Kvinnan: På riktigt?
  • Mannen: Yes.
  • Kvinnan: Okej bra. (Skottljud)
  • Mannen: Ah fan.

Åklagaren yrkade på livstids fängelse, men hon dömdes till 18 års fängelse för mord den 29 oktober 2021.

Lydia Barth överklagade domen och yrkade på att bli dömd för grovt vållande till annans död eller dråp, men Högsta domstolen valde att inte pröva beslutet och fastställde domen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 januari 2023 17:25
Senast uppdaterad: 6 januari 2023 17:25

Vårdcentralen i Luna flyttar till Kringlan

Kringlan

Foto: Alexander Isa

Vårdcentralen i Luna har bytt namn till Södertälje vårdcentral och kommer inom kort även att flytta till nya, fräscha lokaler. Just nu byggs en helt ny lokal i Kringlan som blir flera hundra kvadratmeter stort.

Ett bygglov för vårdcentralen hade tidigare skickats in och beviljats, något som fastighetsägaren Stadsrum bekräftar för Lt. Ett antal kontor omvandlas till en ny vårdcentral som förväntas vara färdigställd inom en snar framtid.

– Vi har redan rivit ut planet och är under pågående projekt. Det ska bli cirka 950 kvadratmeter, säger Jens Halvarsson, utvecklingschef på Stadsrum, till Lt.

För de som tidigare besökte vårdcentralen i Luna kommer från och med den 1 september, efter att verksamheten har bytt namn, att nu besöka Södertälje vårdcentral som snart flyttar från Lunahuset till Kringlanhuset.

Enligt uppgifter till Telgenytt pågår byggnadsarbetet i full fart på platsen och det förväntas vara färdigt efter årsskiftet, troligen i mitten av januari. Dock är det möjligt att tidplanen kan komma att ändras. På Kringlan kommer Södertälje vårdcentral, som är under regionens förvaltning, att dela utrymmen med barnavårdscentralen som tidigare har flyttat in där.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 september 2023 22:44
Senast uppdaterad: 10 september 2023 22:44

Kollision mellan flera fordon på E20

Räddningstjänst Olycka

Arkivbild

Vid 14:30 på söndagen kallades räddningstjänsten till E20 efter ett nödsamtal om en olycka. En personbil hade kolliderat med en lastbil strax söder om Södertälje.

Initialt var det oklart om någon person hade skadats i kraschen och hur många personer som befann sig i bilen. Räddningstjänsten och polisen arbetade effektivt för att säkerställa olycksplatsen och ge eventuell hjälp om det behövdes.

Väl på plats visade sig att en personbil hade kolliderat med en lastbil från baksidan. Vägen förbi olycksplatsen var begränsad under bärgningsarbetet för ett av fordonen. Ingen person ådrog sig skador i olyckan, och poliserna som var på platsen har inte funnit några tecken på brott.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 september 2023 15:08
Senast uppdaterad: 10 september 2023 15:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors