Företag i fokus:

Fd Södertäljebo sköt ihjäl sin sambo – Fångades på film

polisen1

Foto/Bild: Polisen.

35-årigen och fyrabarnsmamman från Södertälje, Lydia Barth, sköt ihjäl sin sambo till döds med ett gevär. Hon dömdes till 18-års fängelse för mordet som fångades på film med mannens mobil.

Den 18 juni 2021 sköts en man i 40-års ålder till döds på nära håll i Bålsta, norr om Stockholm. Mördaren; en tidigare Södertäljebo, som enligt uppgifter till Telgenytt syntes flitigt i krogvimlet innan hon bosatte sig i Bålsta tillsammans med sin sambo.

Den 29 oktober 2021 dömdes hon till 18-års fängelse för mord och för drygt en månad sedan släpptes podden, ”Pojkvänsmordet i Bålsta: Lydia Barth”, som berättar om den aktuella mordkvällen i Bålsta.

– De senaste åren har jag tappat mig själv helt, säger Lydia Barth i Fängelsepodden.

Mordvapnet. Foto/Bild: Polisen.

Fredagskvällen, den 18 juni, började trevligt med att de badade i pool och förtärde alkohol, men ett bråk uppstod som urartade. Enligt åtalet gick Lydia Barth in i sovrummet och hämtade ett hagelgevär ur vapenskåpet. Därefter gick hon tillbaka till altanen där sambon befann sig och riktade vapnet mot honom – och avlossade.

Mannen träffades i bröstet och trots livräddande insatser gick hans liv inte att rädda.

Det hon inte visste just då var att sambon filmade hela händelseförloppet, hans egna dödsögonblick, med sin mobiltelefon. Till polis berättade kvinnan att hon inte menade att döda honom, utan att skottet oavsiktligt avlossades.

Men enligt videomaterialet som polisen granskade visade det sig att det inte alls gick till på det sättet kvinnan påstod.

Altanen där mordet inträffade. Foto/Bild: Polisen.

– När vi senare tömmer mannens telefon så hittar vi en fyra minuter lång film som visar hur han blir skjuten – så han har filmat mordet på sig själv, sade åklagare Anne Sjöblom till SVT.

Enligt uppgifter bad mannen Lydia Barth att lämna strax innan han sköts till döds.

Kockan 22.59.49 började sambon filma med sin mobiltelefon. Han fortsätter att filma i fyra minuter och tio sekunder och avslutas med att hagelgeväret avlossas.

Utskrift från videoinspelning från den mördade 40-åringens telefon.

  • Kvinnan: Se vem som kommer, ser du då?
  • Mannen: Gå och lägg dig eller åk härifrån.

Samtalet mellan mannen och kvinnan sekunder före dödsskjutningen:

  • Kvinnan: Jag har ingenting kvar.
  • Mannen: Åk härifrån bara.
  • Kvinnan: På riktigt?
  • Mannen: Yes.
  • Kvinnan: Okej bra. (Skottljud)
  • Mannen: Ah fan.

Åklagaren yrkade på livstids fängelse, men hon dömdes till 18 års fängelse för mord den 29 oktober 2021.

Lydia Barth överklagade domen och yrkade på att bli dömd för grovt vållande till annans död eller dråp, men Högsta domstolen valde att inte pröva beslutet och fastställde domen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 januari 2023 17:25
Senast uppdaterad: 6 januari 2023 17:25

DEBATT: Liberalerna sviker lärarna med anmälningsplikten

AWT2018_7522_Malmo__NPP2

Niels Paarup-Petersen, utbildningspolitisk talesperson, Centerpartiet. Pressbild

Regeringen och Sverigedemokraterna öppnar för att lärare ska kunna straffas om de inte anmäler papperslösa elever. Att skicka ut barn från Sverige har blivit viktigare än att ge barn kunskap.

Liberalerna skriver att de inte anser att lärare ska behöva informera andra myndigheter när de kommer i kontakt med elever utan uppehållstillstånd. Utmärkt ståndpunkt. Problemet är bara att Liberalerna just har öppnat dörren för att så ska ske.

Innan Liberalerna gick med på att ändra i direktiven kring anmälningsplikt var alla som jobbar inom vård och undervisning undantagna i utredningsdirektiven. Lärare skulle självklart inte behöva anmäla sina elever!

Men det undantaget är nu borta. Liberalerna har tillsammans med Moderaterna och Kristdemokraterna böjd sig för Sverigedemokraternas krav och öppnat för anmälningsplikt för lärare.

(Annonslänk)

Liberalerna hoppas att barnkonventionen ska sätta stopp för deras egna svek och hindra anmälningsplikt för lärare. Det kan då vara värt att påminna om att Sverige utvisar barn som går i svensk skola och som har levt här hela sina liv. Det stoppas inte av barnkonventionen. Varför Fredrik Malm och resten av L tror att barnkonventionen skulle hindra anmälningar, men inte utvisningar, svävar i det ovissa.

Och inte bara riskerar lärare att få anmälningsplikt på sig. Regeringen vill rent av undersöka vilket straff en lärare ska få om hen inte anmäler ett barn! Det samma gäller inom vården.

”Ingen annan väg än att de som fått nej och avslag måste lämna Sverige”

Centerpartiet är med på att skuggsamhället måste bekämpas. Därför finns heller ingen annan väg än att de som fått nej och avslag måste lämna Sverige. Det är en förutsättning för en reglerad migration. Oavsett hur hårt det kan kännas i det enskilda fallet. Det är och måste vara ett jobb för polisen för att motverka skuggsamhället.

Men det betyder inte att Sverige måste bli ett angiverisamhälle. Vi kräver inte att lärare ska anmäla alla misstankar om föräldrars svartarbete. Varför måste de då anmäla redan utsatta barn och försämra deras chanser framåt i livet – vart det livet än ska levas?

En bra skola bygger på tillit och förtroende mellan lärare och elever. En anmälningsplikt driver ner en kil mellan lärare och elever och underminerar fullständigt lärarnas yrkesetik. Det kommer Centerpartiet aldrig gå med på.

Lärare ska undervisa sina elever – inte utvisa dom.

Niels Paarup-Petersen, C,
utbildningspolitisk talesperson

Tage Gripenstam, C, gruppledare Södertälje

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 september 2023 16:19
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Larm om brand på förskola

A29C76CE-F373-4D41-855E-AD7DF9CC8982

Foto: Shamash Oyal

Flera räddningsenheter har ryckt ut till Geneta efter samtal om en brand på en förskola. Enligt uppgifter till Telgenytt ska unga personer ha setts springa från platsen i samband med att branden bröt ut.

Under lördagen, klockan 13:17, inkom ett larm till SOS Alarm om en brand i en byggnad på Prästgårdsvägen 44. Vid ankomsten till platsen visade det sig att branden hade utbrutit på området till Svingelns Förskola.

(Annonslänk)

Förbipasserande noterade att några ungdomar, troligen i åldern 12-13 år, befann sig på platsen. Dessa personer ska ha varit involverade i händelsen, och enligt uppgifter till Telgenytt försökte en person ingripa i situationen. Trots detta ska ungdomarna ha lyckats undkomma.

Branden berör dock inte förskolans huvudbyggnad. Istället ska personerna ha försökt antända en annan byggnad på skolans område.

Räddningstjänsten lyckades snabbt förhindra att elden spred sig, och polisen som befinner sig på plats kommer att inleda en utredning för att klarlägga händelsens omständigheter.

Uppdatering:
”Räddningstjänsten uppger att det är mindre brandskador på panelen och i en mindre lekstuga. Polis har upprättat en anmälan rubricera skadegörelse genom brand, ingen person är i nuläget misstänkt.”, skriver polisen på sin hemsida.

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 september 2023 11:50
Senast uppdaterad: 9 september 2023 16:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors