Företag i fokus:

Södertäljesonen blir ny VD för AstraZeneca i Sverige

Per ASTRA

Foto: Astra

Södertäljesonen, numera bosatt i Mariefred, har utsetts till ny vd för AstraZeneca AB enligt ett pressmeddelande. – En spännande utmaning, säger den nya VDn Per Alfredsson.

Idag meddelade AstraZeneca att Katarina Ageborg kliver ner som VD för att gå i pension och ersätts av Per Alfredsson som är född och uppvuxen i Södertälje.

– Jag är väldigt glad över att Per har tackat ja till uppdraget och att han kommer att fortsätta utveckla AstraZenecas starka position i Sverige. Bolaget är inne i en spännande fas med många nya behandlingar och tillväxt som sträcker sig över alla våra terapiområden. Det har varit en ynnest att verka i ett företag som forskar fram och förser patienter världen över med livsförändrande läkemedel, säger Katarina Ageborg, avgående vd för AstraZeneca AB, i ett pressmeddelande på måndagen.

Alfredsson har en civilingenjörsexamen i kemiteknik från Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm och har varit verksam på AstraZeneca i över 25 år. Han hade en nyckelroll när AstraZenecas vaccin etablerade ett tillverkningsnätverk med fler än 25 partners i över 15 länder. Fram till idag har över tre miljarder doser distribuerats.

I hans nya roll som kommer han att fortsätter att leda det globala produktionsnätverket för biologiska läkemedel som Senior Vice President för Biologics Operations.

– Att ta över som vd för den svenska verksamheten är en spännande utmaning, samtidigt som jag är ödmjuk inför uppgiften. AstraZeneca betyder mycket för Sverige och jag är stolt över det som våra över 7 400 medarbetare här bidrar med på global nivå i företaget och för patienter över hela världen. Det är viktigt att vi fortsätter arbetet med att utveckla samarbetet med akademi, näringsliv och offentlig sektor för att stärka life science-sektorns förutsättningar att utvecklas långsiktigt och hållbart i Sverige, säger Per Alfredsson.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 januari 2023 14:37
Senast uppdaterad: 9 januari 2023 14:39

KLART: Grafikens Hus får inte förlängt

Gjuteriet

Foto: Alexander Isa

Grafikens Hus kommer inte att få etablera sig i Södertälje. Det fastställde kommunen under torsdagen. – Vi har inte ekonomiska möjligheter att gå vidare, säger Eva Pedersen Wallin, kultur- och fritidsnämndens ordförande. 

I december 2021 kom kommunen och Gjuteriet överens om ett 10-årigt hyresavtal och ett bidragsavtal som skulle ha signerats innan den 31 december 2023. Idag meddelade Kultur- och fritidsnämnden att avsiktsförklaringen mellan Södertälje kommun och Grafikens Hus stoppas, och därmed kommer konstmuseet inte att få en förlängning.

Budgeten överskred den överenskomna nivån.
När anpassningen av Gjuteriets lokaler påbörjades visade det sig att hyran för lokalerna skulle bli högre än det avtalade hyresbidraget från kommunen. Denna ökning kunde inte rättfärdigas gentemot andra kultur- och fritidsverksamheter, varken inom samma område eller i hela kommunen.

– Beslutet är tungt men nödvändigt. Vi har inte ekonomiska möjligheter att gå vidare i arbetet med Grafikens Hus. Om vi hade gått vidare med Grafikens Hus skulle vi tvingats skära ner på andra lokala kulturverksamheter, säger Eva Pedersen Wallin, kultur- och fritidsnämndens ordförande.

Som en följd av detta kommer avsiktsförklaringen, som undertecknades år 2021, att upphöra den 31 december 2023.

– Vi har tillsammans med Grafikens Hus försökt hitta alternativa lösningar, till exempel andra lokaler, men inte hittat en lösning. Vad som nu ska hända med gjuteriet är inte klart. Det behöver vi utreda. Renoveringen av byggnaden har varit nödvändig, oavsett vilken verksamhet som kommer inhysas. Det är en fantastiskt vacker kulturbyggnad med ett stort historiskt värde, säger Wallin.

Läs även: – Miljoner i bidrag stoppas till Grafikens Hus

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 augusti 2023 17:13
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 17:13

Knarkbeslag i Järna – Värde på 130 miljoner kronor

Tullverket

Foto: Tullverket

Över 800 kilo narkotika har beslagtagits med kopplingar till Stockholmsområdet och flera länder. Minst 200 kilo av dessa beslagtogs vid en razzia i Järna

– Den organiserade brottsligheten tjänar enorma belopp på smuggling och försäljning av narkotika. I det här fallet handlar det om avancerad brottslighet där personer och företag från flera länder misstänks vara inblandade, säger Kristian Johansson, chef Tullverkets kriminalenhet öst.

Det var sommaren 2022 som Tullverket genomförde ett spaningsarbete där de lyckades spåra en lastbil som visade sig vara central i en omfattande narkotikasmuggling. Genom att följa lastbilen kunde polisen slå till mot lokaler i Danderyd, Kungsängen, Huddinge och Järna.

Totalt beslagtogs över 820 kilo på samtliga platser, varav 200 kilo i Järna. 603 kilo av bestod av cannabis, 196 kilo amfetamin, 18 kilo kokain och två kilo 3-CMC samt över 50 000 narkotikaklassade tabletter.

Nu åtalas sju män och en kvinna med kopplingar till flera länder och företag för synnerligen grov narkotikasmuggling. Ingen av de misstänkta personerna är från Södertälje, men två av dem är skrivna i Strängnäs. Det stora narkotikabeslaget kopplas enligt polisen till den kriminella organisationen som leds av den så kallade ”kurdiska räven”.

– Det är ett mycket omfattande utredningsarbete som nu lett hela vägen fram till åtal. Att nysta upp en sådan här stor härva är ett bidrag i kampen mot de kriminella nätverk som ligger bakom de senaste årens våldsvåg. Här har Tullverket en viktig roll att spela, säger Kristian Johansson.

Beslagen ska enligt Tullverket ha en beräknad gatuvärde på över 130 miljoner kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 augusti 2023 13:55
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 14:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors