Företag i fokus:

Södertäljesonen blir ny VD för AstraZeneca i Sverige

Per ASTRA

Foto: Astra

Södertäljesonen, numera bosatt i Mariefred, har utsetts till ny vd för AstraZeneca AB enligt ett pressmeddelande. – En spännande utmaning, säger den nya VDn Per Alfredsson.

Idag meddelade AstraZeneca att Katarina Ageborg kliver ner som VD för att gå i pension och ersätts av Per Alfredsson som är född och uppvuxen i Södertälje.

– Jag är väldigt glad över att Per har tackat ja till uppdraget och att han kommer att fortsätta utveckla AstraZenecas starka position i Sverige. Bolaget är inne i en spännande fas med många nya behandlingar och tillväxt som sträcker sig över alla våra terapiområden. Det har varit en ynnest att verka i ett företag som forskar fram och förser patienter världen över med livsförändrande läkemedel, säger Katarina Ageborg, avgående vd för AstraZeneca AB, i ett pressmeddelande på måndagen.

Alfredsson har en civilingenjörsexamen i kemiteknik från Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm och har varit verksam på AstraZeneca i över 25 år. Han hade en nyckelroll när AstraZenecas vaccin etablerade ett tillverkningsnätverk med fler än 25 partners i över 15 länder. Fram till idag har över tre miljarder doser distribuerats.

I hans nya roll som kommer han att fortsätter att leda det globala produktionsnätverket för biologiska läkemedel som Senior Vice President för Biologics Operations.

– Att ta över som vd för den svenska verksamheten är en spännande utmaning, samtidigt som jag är ödmjuk inför uppgiften. AstraZeneca betyder mycket för Sverige och jag är stolt över det som våra över 7 400 medarbetare här bidrar med på global nivå i företaget och för patienter över hela världen. Det är viktigt att vi fortsätter arbetet med att utveckla samarbetet med akademi, näringsliv och offentlig sektor för att stärka life science-sektorns förutsättningar att utvecklas långsiktigt och hållbart i Sverige, säger Per Alfredsson.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 januari 2023 14:37
Senast uppdaterad: 9 januari 2023 14:39

Carl Hagelin avslutar hockeykarriären – ”Vill tacka alla”

2022_05_haglin

Södertäljesonen Carl Hagelin. Foto: Cc.

Södertäljesonen och tvåfaldige Stanley Cup-mästaren Carl Hagelin avslutar sin hockeykarriär. Detta meddelade han på onsdagskvällen lokal tid.

Det var under ett träningspass med Washington Capitals i mars förra året som Hagelin drabbades av en allvarlig ögonskada. Han fick en klubba rakt i vänster öga som spräckte åderhinnan och tvingade honom till en lång paus.

Sedan olyckan har 35-åringen genomgått flera operationer i hopp om att kunna återvända, vilket han också gjorde.

Hösten 2022 gjorde han comeback på isen, där han bar ett överdimensionerat, tonat visir för att kunna delta. Men nu meddelar han på sociala medier att ögonskadan är alltför allvarlig för att kunna fortsätta i sporten som har gett honom så många minnen.

– Jag kommer att sakna att gå i strid med mina lagkamrater dagligen, jag kommer att sakna säsongernas toppar och dalar. Inget gör mig mer exalterad än att kliva ut på isen inför 20 000 passionerade fans. Jag vill tacka alla mina fantastiska lagkamrater, tränare, läkare och övrig personal som jag har träffat och spelat med under åren. Slutligen vill jag tacka min familj, min fru och mina barn, för allt deras stöd. De har gjort det möjligt för mig att leva ut min dröm. Tack så mycket, skriver Södertäljesonen Carl Hagelin på Instagram.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 21:55
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 07:37

Fordon voltade vid Nykvarn – En person förd till sjukhus

Ambulans

Arkivbild.

En singelolycka inträffade på onsdagseftermiddagen nära Nykvarn, varpå flera räddningsenheter ryckte ut. Enligt polisens uppgifter blev en äldre man fastklämd och fördes senare till sjukhus.

En man i 70-års ålder skadades i en singelolycka på väg 576 nära Nykvarn. Olyckan inträffade strax efter klockan 17 på onsdagen när han blev fastklämd efter att hans fordon voltade. Räddningspersonal lyckades få ut mannen från bilen, men skadeläget är i nuläget oklart. Den äldre mannen har förts till sjukhus för vidare kontroll.

I samband med olyckan var vägen svåråtkomlig i båda riktningarna, men kort efter incidenten kunde vägen öppnas upp för trafik och fordonet bärgades från platsen.

Enligt polisen kommer en anmälan om vårdslöshet att upprättas.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 18:20
Senast uppdaterad: 30 augusti 2023 18:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors