Företag i fokus:

Södertäljesonen blir ny VD för AstraZeneca i Sverige

Per ASTRA

Foto: Astra

Södertäljesonen, numera bosatt i Mariefred, har utsetts till ny vd för AstraZeneca AB enligt ett pressmeddelande. – En spännande utmaning, säger den nya VDn Per Alfredsson.

Idag meddelade AstraZeneca att Katarina Ageborg kliver ner som VD för att gå i pension och ersätts av Per Alfredsson som är född och uppvuxen i Södertälje.

– Jag är väldigt glad över att Per har tackat ja till uppdraget och att han kommer att fortsätta utveckla AstraZenecas starka position i Sverige. Bolaget är inne i en spännande fas med många nya behandlingar och tillväxt som sträcker sig över alla våra terapiområden. Det har varit en ynnest att verka i ett företag som forskar fram och förser patienter världen över med livsförändrande läkemedel, säger Katarina Ageborg, avgående vd för AstraZeneca AB, i ett pressmeddelande på måndagen.

Alfredsson har en civilingenjörsexamen i kemiteknik från Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm och har varit verksam på AstraZeneca i över 25 år. Han hade en nyckelroll när AstraZenecas vaccin etablerade ett tillverkningsnätverk med fler än 25 partners i över 15 länder. Fram till idag har över tre miljarder doser distribuerats.

I hans nya roll som kommer han att fortsätter att leda det globala produktionsnätverket för biologiska läkemedel som Senior Vice President för Biologics Operations.

– Att ta över som vd för den svenska verksamheten är en spännande utmaning, samtidigt som jag är ödmjuk inför uppgiften. AstraZeneca betyder mycket för Sverige och jag är stolt över det som våra över 7 400 medarbetare här bidrar med på global nivå i företaget och för patienter över hela världen. Det är viktigt att vi fortsätter arbetet med att utveckla samarbetet med akademi, näringsliv och offentlig sektor för att stärka life science-sektorns förutsättningar att utvecklas långsiktigt och hållbart i Sverige, säger Per Alfredsson.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 januari 2023 14:37
Senast uppdaterad: 9 januari 2023 14:39

SENASTE NYTT: Ännu en högt uppsatt kommunchef avgår

8a2cb38b0fe5a836_org

Foto: Södertälje kommun

En högt uppsatt kommunchef sätter fokus på förändringar inom stadshuset. HR-direktören Johan Lefverström, 63, har meddelat sin avgång genom det interna nätverket för kommunanställda, enligt uppgifter till Telgenytt. Han blir den andra högt uppsatta kommunchefen som plötsligt avgår.

– Jag stortrivs med mitt jobb i Södertälje, det är här varit en jätterolig period i mitt yrkesliv, skriver HR-direktören, Johan Lefverström, genom kommunens privata nätverk.

Johan Lefverström har varit anställd inom kommunen i flera år, och de senaste åren har han varit en framträdande gestalt bakom det kritiserade initiativet att införa regelbundna bakgrundskontroller för samtliga anställda inom Södertälje kommun.

Ett initiativ som lett till flera JO-anmälningar och stark kritik från facket.

Under tisdagsmorgonen publicerades information om att har valt att säga upp sig samtiigt som processen för att rekrytera en ersättare inleds när en ny Stadsdirektör finns på plats.

I juni lämnade Stadsdirektören Stefan Holmark sin chefsposition efter knappt två år för ett nytt uppdrag. Men om 63-åriga Lefverström tar anställning någon annanstans efter tjänsten i Södertälje framgår dock inte.

– Nu vill jag få tid till annat i livet, avsluter HR-direktören.

Lefverström jobbar fram till slutet av oktober och avslutar därefter sin anställning med semester i november.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 13:02
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 13:08

Färre besökte årets festival – Så här många kom

372347109_999430211258686_4758124821735311127_n

Foto: Shamash Oyal

Tre dagars fullspäckat schema med många aktiviteter, uppträdanden, matupplevelser och tivoli. Dock hindrade vädret många från att besöka Södertäljefestivalen.

Efter en tvåårig paus gjorde Södertäljefestivalen sin efterlängtade comeback 2022 och imponerade genom att locka över 100 000 besökare. Årets festival mötte emellertid vissa utmaningar när det gällde besöksantalet, vilket delvis kan tillskrivas det ogynnsamma vädret.

Men trots att vädret satte käppar i hjulet för många potentiella besökare, lyckades tusentals ändå ta sig till stadskärnan för att delta i helgens festlighet. Centrumchefen Aljoša Lagumdžija, som Lt talat med, konstaterar dock att målet på 100 000 besökare inte nåddes.

– Det kom ungefär 96 000. Vi kom inte riktigt upp till vår målbild. Orsakerna är förstås det sämre vädret. Jag tror också att säkerhetsnivån som höjts i Sverige gjort att folk varit oroliga. Vi har fått många frågor om säkerheten. Kanske man valt att inte besöka festivalen, säger han till tidningen.

BILDEXTRA: Södertäljefestivalen

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 09:13
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 09:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors