Företag i fokus:

Anrik italiensk restaurang öppnar nytt i Södertälje

IMG_7910 3

Foto: Alexander Isa.

För den som befinner sig på Gotland under sommarhalvåret är anrika restaurangen La Fontana ett givet alternativ att besöka. Nu öppnar den italienska restaurangen i Mira Mars gamla lokaler vid Marenplan.

– Det ska blir härligt att äntligen kunna öppna dörren, vi har slitit väldigt hårt för det här, säger ägaren George Yaacoub, som öppnar La Fontanas andra enhet i Sverige.

Turist eller gotlänning, La Fontana har varit Visbys kärleksnäste i flera decennier och ett givet besök när man befinner sig i medeltidsstaden på Gotland. Självaste namnet är inspirerat av världskända fontänen Fontana di Trevi i centrala Rom som stod klart tidigt på 1700-talet.

La Fontana har gjort sig ett känt namn som associeras med en härlig miljö och fantastik god mat. Från smakrika pastarätter, hemlagad ravioli till plankstek utöver det vanliga.

Ägare, George Yaacoub från Örebro, har ett långt CV med egna restaurangverksamheter i över 30 år. Sedan 12 år tillbaka bor han i Södertälje, men har kvar en restaurang i hemstaden Örebro som han håller kärt. De senaste åren riktades hans fokus mot hans andra restaurangverksamhet vid Vasaparken i Stockholm, men som han nyligen sålde av.

Ägaren George Yaacoub. Foto: Alexander Isa.

Kort därefter fick han möjligheten att investera i Södertälje, en möjligt han tog tillvara på. Då fattade han beslutet att kontakta La Fontanas ägare för ett samarbete, som för övrigt en god vän till honom sedan många år tillbaka.

– Åker jag till Gotland så gör jag alltid ett stopp på La Fontana i Visby. Jag älskar miljön, maten och deras italienska koncept. Så jag frågade ägaren om jag kunde öppna deras andra enhet i Södertälje, vilket gick bra, säger George Yaacoub.

Ett välkommet förslag.

Fehmi Varli, som är restaurangchef på La Fontana samt logivärd för rumsuthyrning i Visby, berättar för Telgenytt att förfrågan från George Yaacoub kom rätt i tiden.

– Det har funnits en efterfrågan, både från företagare som vill samarbeta med oss, men även gäster som önskar att kunna besöka oss på fastlandet. Så ja, vi har under en lång period diskuterat om att starta flera enheter, säger Fehmi Varli till Telgenytt.

Men ett komplett franchisekoncept blir det inte riktigt än.

Fehmi Varli på plats för att hjälpa till med sista bitarna inför premiären på fredag.

– Vårt mål är att ha en franchisekedja, men Rom byggdes inte på en dag. Just nu har George vårt godkännande att använda namnet La Fontana och fått tillgång till våra kontakter. Min uppgift här i Södertälje är att kvalitetssäkra, gå igenom våra arbetsmetoder och se till att allt ser bra ut. Oavsett om du besöker oss i Södertälje eller Visby så ska hela upplevelsen vara lika bra, säger Varli.

Restaurangen på Gotland öppnade för snart 30 år sedan där menyn består till en stor del av det italienska köket, men med tydliga inslag av svenska råvaror. Ett koncept som ägaren Yaacoub starkt tror på.

– Det behövs ett större utbud av restauranger i Södertälje och framför allt ett centralt lunchställe. Utbudet är oerhört litet idag och jag tror definitivt att Södertäljeborna kommer uppskatta vår etablering, säger ägaren till Telgenytt.

Så ni kommer att öppna tidigt om dagarna?

– Ja, vi kommer att erbjuda lunch på vardagar därefter gäller huvudmenyn. Sedan har vi tillstånd till klockan 01:00 helgfria dagar och till 02:00 på helger och kommer satsa hårt för att skapa en härligt miljö sent om kvällarna, med goda drinkar och fina italienska viner. Precis om La Fontana på Gotland.

Ni har premiär nu på fredag, den 13 januari. Hur går tankarna?

– För mig personligen känns det här underbart. Jag har alltid älskat Södertälje, det var en av anledningarna att jag flyttade hit för 12 år sedan. Jag har under en lång period drömt om att öppna i här staden och nu när vi äntligen är där känns det helt fantastisk, avslutar George Yaacoub.

La Fontana Södertälje i Mira Mars tidigare lokaler. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 januari 2023 18:00
Senast uppdaterad: 12 januari 2023 10:14

Carl Hagelin avslutar hockeykarriären – ”Vill tacka alla”

2022_05_haglin

Södertäljesonen Carl Hagelin. Foto: Cc.

Södertäljesonen och tvåfaldige Stanley Cup-mästaren Carl Hagelin avslutar sin hockeykarriär. Detta meddelade han på onsdagskvällen lokal tid.

Det var under ett träningspass med Washington Capitals i mars förra året som Hagelin drabbades av en allvarlig ögonskada. Han fick en klubba rakt i vänster öga som spräckte åderhinnan och tvingade honom till en lång paus.

Sedan olyckan har 35-åringen genomgått flera operationer i hopp om att kunna återvända, vilket han också gjorde.

Hösten 2022 gjorde han comeback på isen, där han bar ett överdimensionerat, tonat visir för att kunna delta. Men nu meddelar han på sociala medier att ögonskadan är alltför allvarlig för att kunna fortsätta i sporten som har gett honom så många minnen.

– Jag kommer att sakna att gå i strid med mina lagkamrater dagligen, jag kommer att sakna säsongernas toppar och dalar. Inget gör mig mer exalterad än att kliva ut på isen inför 20 000 passionerade fans. Jag vill tacka alla mina fantastiska lagkamrater, tränare, läkare och övrig personal som jag har träffat och spelat med under åren. Slutligen vill jag tacka min familj, min fru och mina barn, för allt deras stöd. De har gjort det möjligt för mig att leva ut min dröm. Tack så mycket, skriver Södertäljesonen Carl Hagelin på Instagram.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 21:55
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 07:37

Fordon voltade vid Nykvarn – En person förd till sjukhus

Ambulans

Arkivbild.

En singelolycka inträffade på onsdagseftermiddagen nära Nykvarn, varpå flera räddningsenheter ryckte ut. Enligt polisens uppgifter blev en äldre man fastklämd och fördes senare till sjukhus.

En man i 70-års ålder skadades i en singelolycka på väg 576 nära Nykvarn. Olyckan inträffade strax efter klockan 17 på onsdagen när han blev fastklämd efter att hans fordon voltade. Räddningspersonal lyckades få ut mannen från bilen, men skadeläget är i nuläget oklart. Den äldre mannen har förts till sjukhus för vidare kontroll.

I samband med olyckan var vägen svåråtkomlig i båda riktningarna, men kort efter incidenten kunde vägen öppnas upp för trafik och fordonet bärgades från platsen.

Enligt polisen kommer en anmälan om vårdslöshet att upprättas.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 18:20
Senast uppdaterad: 30 augusti 2023 18:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors