Företag i fokus:

Anrik italiensk restaurang öppnar nytt i Södertälje

IMG_7910 3

Foto: Alexander Isa.

För den som befinner sig på Gotland under sommarhalvåret är anrika restaurangen La Fontana ett givet alternativ att besöka. Nu öppnar den italienska restaurangen i Mira Mars gamla lokaler vid Marenplan.

– Det ska blir härligt att äntligen kunna öppna dörren, vi har slitit väldigt hårt för det här, säger ägaren George Yaacoub, som öppnar La Fontanas andra enhet i Sverige.

Turist eller gotlänning, La Fontana har varit Visbys kärleksnäste i flera decennier och ett givet besök när man befinner sig i medeltidsstaden på Gotland. Självaste namnet är inspirerat av världskända fontänen Fontana di Trevi i centrala Rom som stod klart tidigt på 1700-talet.

La Fontana har gjort sig ett känt namn som associeras med en härlig miljö och fantastik god mat. Från smakrika pastarätter, hemlagad ravioli till plankstek utöver det vanliga.

Ägare, George Yaacoub från Örebro, har ett långt CV med egna restaurangverksamheter i över 30 år. Sedan 12 år tillbaka bor han i Södertälje, men har kvar en restaurang i hemstaden Örebro som han håller kärt. De senaste åren riktades hans fokus mot hans andra restaurangverksamhet vid Vasaparken i Stockholm, men som han nyligen sålde av.

Ägaren George Yaacoub. Foto: Alexander Isa.

Kort därefter fick han möjligheten att investera i Södertälje, en möjligt han tog tillvara på. Då fattade han beslutet att kontakta La Fontanas ägare för ett samarbete, som för övrigt en god vän till honom sedan många år tillbaka.

– Åker jag till Gotland så gör jag alltid ett stopp på La Fontana i Visby. Jag älskar miljön, maten och deras italienska koncept. Så jag frågade ägaren om jag kunde öppna deras andra enhet i Södertälje, vilket gick bra, säger George Yaacoub.

Ett välkommet förslag.

Fehmi Varli, som är restaurangchef på La Fontana samt logivärd för rumsuthyrning i Visby, berättar för Telgenytt att förfrågan från George Yaacoub kom rätt i tiden.

– Det har funnits en efterfrågan, både från företagare som vill samarbeta med oss, men även gäster som önskar att kunna besöka oss på fastlandet. Så ja, vi har under en lång period diskuterat om att starta flera enheter, säger Fehmi Varli till Telgenytt.

Men ett komplett franchisekoncept blir det inte riktigt än.

Fehmi Varli på plats för att hjälpa till med sista bitarna inför premiären på fredag.

– Vårt mål är att ha en franchisekedja, men Rom byggdes inte på en dag. Just nu har George vårt godkännande att använda namnet La Fontana och fått tillgång till våra kontakter. Min uppgift här i Södertälje är att kvalitetssäkra, gå igenom våra arbetsmetoder och se till att allt ser bra ut. Oavsett om du besöker oss i Södertälje eller Visby så ska hela upplevelsen vara lika bra, säger Varli.

Restaurangen på Gotland öppnade för snart 30 år sedan där menyn består till en stor del av det italienska köket, men med tydliga inslag av svenska råvaror. Ett koncept som ägaren Yaacoub starkt tror på.

– Det behövs ett större utbud av restauranger i Södertälje och framför allt ett centralt lunchställe. Utbudet är oerhört litet idag och jag tror definitivt att Södertäljeborna kommer uppskatta vår etablering, säger ägaren till Telgenytt.

Så ni kommer att öppna tidigt om dagarna?

– Ja, vi kommer att erbjuda lunch på vardagar därefter gäller huvudmenyn. Sedan har vi tillstånd till klockan 01:00 helgfria dagar och till 02:00 på helger och kommer satsa hårt för att skapa en härligt miljö sent om kvällarna, med goda drinkar och fina italienska viner. Precis om La Fontana på Gotland.

Ni har premiär nu på fredag, den 13 januari. Hur går tankarna?

– För mig personligen känns det här underbart. Jag har alltid älskat Södertälje, det var en av anledningarna att jag flyttade hit för 12 år sedan. Jag har under en lång period drömt om att öppna i här staden och nu när vi äntligen är där känns det helt fantastisk, avslutar George Yaacoub.

La Fontana Södertälje i Mira Mars tidigare lokaler. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 januari 2023 18:00
Senast uppdaterad: 12 januari 2023 10:14

KLART: Grafikens Hus får inte förlängt

Gjuteriet

Foto: Alexander Isa

Grafikens Hus kommer inte att få etablera sig i Södertälje. Det fastställde kommunen under torsdagen. – Vi har inte ekonomiska möjligheter att gå vidare, säger Eva Pedersen Wallin, kultur- och fritidsnämndens ordförande. 

I december 2021 kom kommunen och Gjuteriet överens om ett 10-årigt hyresavtal och ett bidragsavtal som skulle ha signerats innan den 31 december 2023. Idag meddelade Kultur- och fritidsnämnden att avsiktsförklaringen mellan Södertälje kommun och Grafikens Hus stoppas, och därmed kommer konstmuseet inte att få en förlängning.

Budgeten överskred den överenskomna nivån.
När anpassningen av Gjuteriets lokaler påbörjades visade det sig att hyran för lokalerna skulle bli högre än det avtalade hyresbidraget från kommunen. Denna ökning kunde inte rättfärdigas gentemot andra kultur- och fritidsverksamheter, varken inom samma område eller i hela kommunen.

– Beslutet är tungt men nödvändigt. Vi har inte ekonomiska möjligheter att gå vidare i arbetet med Grafikens Hus. Om vi hade gått vidare med Grafikens Hus skulle vi tvingats skära ner på andra lokala kulturverksamheter, säger Eva Pedersen Wallin, kultur- och fritidsnämndens ordförande.

Som en följd av detta kommer avsiktsförklaringen, som undertecknades år 2021, att upphöra den 31 december 2023.

– Vi har tillsammans med Grafikens Hus försökt hitta alternativa lösningar, till exempel andra lokaler, men inte hittat en lösning. Vad som nu ska hända med gjuteriet är inte klart. Det behöver vi utreda. Renoveringen av byggnaden har varit nödvändig, oavsett vilken verksamhet som kommer inhysas. Det är en fantastiskt vacker kulturbyggnad med ett stort historiskt värde, säger Wallin.

Läs även: – Miljoner i bidrag stoppas till Grafikens Hus

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 augusti 2023 17:13
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 17:13

Knarkbeslag i Järna – Värde på 130 miljoner kronor

Tullverket

Foto: Tullverket

Över 800 kilo narkotika har beslagtagits med kopplingar till Stockholmsområdet och flera länder. Minst 200 kilo av dessa beslagtogs vid en razzia i Järna

– Den organiserade brottsligheten tjänar enorma belopp på smuggling och försäljning av narkotika. I det här fallet handlar det om avancerad brottslighet där personer och företag från flera länder misstänks vara inblandade, säger Kristian Johansson, chef Tullverkets kriminalenhet öst.

Det var sommaren 2022 som Tullverket genomförde ett spaningsarbete där de lyckades spåra en lastbil som visade sig vara central i en omfattande narkotikasmuggling. Genom att följa lastbilen kunde polisen slå till mot lokaler i Danderyd, Kungsängen, Huddinge och Järna.

Totalt beslagtogs över 820 kilo på samtliga platser, varav 200 kilo i Järna. 603 kilo av bestod av cannabis, 196 kilo amfetamin, 18 kilo kokain och två kilo 3-CMC samt över 50 000 narkotikaklassade tabletter.

Nu åtalas sju män och en kvinna med kopplingar till flera länder och företag för synnerligen grov narkotikasmuggling. Ingen av de misstänkta personerna är från Södertälje, men två av dem är skrivna i Strängnäs. Det stora narkotikabeslaget kopplas enligt polisen till den kriminella organisationen som leds av den så kallade ”kurdiska räven”.

– Det är ett mycket omfattande utredningsarbete som nu lett hela vägen fram till åtal. Att nysta upp en sådan här stor härva är ett bidrag i kampen mot de kriminella nätverk som ligger bakom de senaste årens våldsvåg. Här har Tullverket en viktig roll att spela, säger Kristian Johansson.

Beslagen ska enligt Tullverket ha en beräknad gatuvärde på över 130 miljoner kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 augusti 2023 13:55
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 14:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors