Företag i fokus:

Anrik italiensk restaurang öppnar nytt i Södertälje

IMG_7910 3

Foto: Alexander Isa.

För den som befinner sig på Gotland under sommarhalvåret är anrika restaurangen La Fontana ett givet alternativ att besöka. Nu öppnar den italienska restaurangen i Mira Mars gamla lokaler vid Marenplan.

– Det ska blir härligt att äntligen kunna öppna dörren, vi har slitit väldigt hårt för det här, säger ägaren George Yaacoub, som öppnar La Fontanas andra enhet i Sverige.

Turist eller gotlänning, La Fontana har varit Visbys kärleksnäste i flera decennier och ett givet besök när man befinner sig i medeltidsstaden på Gotland. Självaste namnet är inspirerat av världskända fontänen Fontana di Trevi i centrala Rom som stod klart tidigt på 1700-talet.

La Fontana har gjort sig ett känt namn som associeras med en härlig miljö och fantastik god mat. Från smakrika pastarätter, hemlagad ravioli till plankstek utöver det vanliga.

Ägare, George Yaacoub från Örebro, har ett långt CV med egna restaurangverksamheter i över 30 år. Sedan 12 år tillbaka bor han i Södertälje, men har kvar en restaurang i hemstaden Örebro som han håller kärt. De senaste åren riktades hans fokus mot hans andra restaurangverksamhet vid Vasaparken i Stockholm, men som han nyligen sålde av.

Ägaren George Yaacoub. Foto: Alexander Isa.

Kort därefter fick han möjligheten att investera i Södertälje, en möjligt han tog tillvara på. Då fattade han beslutet att kontakta La Fontanas ägare för ett samarbete, som för övrigt en god vän till honom sedan många år tillbaka.

– Åker jag till Gotland så gör jag alltid ett stopp på La Fontana i Visby. Jag älskar miljön, maten och deras italienska koncept. Så jag frågade ägaren om jag kunde öppna deras andra enhet i Södertälje, vilket gick bra, säger George Yaacoub.

Ett välkommet förslag.

Fehmi Varli, som är restaurangchef på La Fontana samt logivärd för rumsuthyrning i Visby, berättar för Telgenytt att förfrågan från George Yaacoub kom rätt i tiden.

– Det har funnits en efterfrågan, både från företagare som vill samarbeta med oss, men även gäster som önskar att kunna besöka oss på fastlandet. Så ja, vi har under en lång period diskuterat om att starta flera enheter, säger Fehmi Varli till Telgenytt.

Men ett komplett franchisekoncept blir det inte riktigt än.

Fehmi Varli på plats för att hjälpa till med sista bitarna inför premiären på fredag.

– Vårt mål är att ha en franchisekedja, men Rom byggdes inte på en dag. Just nu har George vårt godkännande att använda namnet La Fontana och fått tillgång till våra kontakter. Min uppgift här i Södertälje är att kvalitetssäkra, gå igenom våra arbetsmetoder och se till att allt ser bra ut. Oavsett om du besöker oss i Södertälje eller Visby så ska hela upplevelsen vara lika bra, säger Varli.

Restaurangen på Gotland öppnade för snart 30 år sedan där menyn består till en stor del av det italienska köket, men med tydliga inslag av svenska råvaror. Ett koncept som ägaren Yaacoub starkt tror på.

– Det behövs ett större utbud av restauranger i Södertälje och framför allt ett centralt lunchställe. Utbudet är oerhört litet idag och jag tror definitivt att Södertäljeborna kommer uppskatta vår etablering, säger ägaren till Telgenytt.

Så ni kommer att öppna tidigt om dagarna?

– Ja, vi kommer att erbjuda lunch på vardagar därefter gäller huvudmenyn. Sedan har vi tillstånd till klockan 01:00 helgfria dagar och till 02:00 på helger och kommer satsa hårt för att skapa en härligt miljö sent om kvällarna, med goda drinkar och fina italienska viner. Precis om La Fontana på Gotland.

Ni har premiär nu på fredag, den 13 januari. Hur går tankarna?

– För mig personligen känns det här underbart. Jag har alltid älskat Södertälje, det var en av anledningarna att jag flyttade hit för 12 år sedan. Jag har under en lång period drömt om att öppna i här staden och nu när vi äntligen är där känns det helt fantastisk, avslutar George Yaacoub.

La Fontana Södertälje i Mira Mars tidigare lokaler. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 januari 2023 18:00
Senast uppdaterad: 12 januari 2023 10:14

Kvinna anmälde planerat terrordåd under festivalen

Polis .Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

Under helgen blev polisen kontaktad av en anonym person som informerade om att ett terrordåd var planerat under Södertäljefestivalen. Det visade sig dock vara ett falsklarm med koppling till en kvinna.

Den senaste tiden har flera anonyma anmälningar om brott skickats in till polisen. Ett av dessa var ett hot om ett terrordåd under Södertäljefestivalen som ägde rum under helgen.

Efter en grundlig utredning lyckades myndigheterna upptäcka samband mellan flera händelser och tidigare falska anmälningar. En kvinna identifierades och medgav under förhör att hon hade skickat in en anmälan i samband med den pågående festivalen. Hon hävdar dock att hon var övertygad om att ett terrordåd faktiskt var planerat under festivalen.

Polisen har nu inlett en utredning där kvinnan misstänks för att ha utfärdat falsklarm.

Läs även: – Larmade om att tända eld på sin lägenhet – Satt på lokal pub

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 09:38
Senast uppdaterad: 30 augusti 2023 09:38

Litteraturfest på Wasaskolan – ”Viktigt att öka läslusten”

370373837_962262881703858_388018229328323443_n-1

Foto: Shamash Oyal

Tidigt på tisdagsmorgonen bjöd Wasaskolan in sina låg- och mellanstadiestudenter till en magisk litteraturfest. Lärarna förvandlades till levande sagokaraktärer med fantasifulla kostymer, medan eleverna förtrollades av en 4D-teater framförd av Läslandet.

Genom att integrera läsning med kreativitet och lekfullhet vill Wasaskolan tända gnistan för lärande och läsning hos eleverna. Genom att skapa en engagerande och interaktiv upplevelse vill skolan väcka deras nyfikenhet och öka intresset för böcker.

Att lärarna går in i sina roller som sagohjältar, i detta fall Ronja rövardotter, ger barnen en möjlighet att se sina lärare på ett nytt, lekfullt sätt.

Lärarna på Wasaskolan bjöd sina elever på en magisk litteraturfest. Foto: Shamash Oyal

Läslandets 4D-teater lärde ut historier på ett nyskapande och gripande sätt. Genom att kombinera visuell, auditiv och taktisk stimulans, fick eleverna en fördjupande och minnesvärd upplevelse. Denna innovativa metod stimulerar fantasin och gör läsning till en äventyrlig resa.

Evenemang som detta visar på skolans dedikation till att skapa en inspirerande inlärningsmiljö för sina elever.

– Det viktiga med littraturfesten är att öka lusten till att lära och läsa. Läsning ska vara vilja och inte måste, och läsningen ska vara kul och coolt för de coola eleverna, säger Joli Kasarji, lärare på lågstadiet och samordnare på Wasaskolan, till Telgenytt.

Joli Kasarji som Ronja Rövardotter Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 21:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors