Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Polisinsats efter larm om misshandel

<

Foto: Shamash Oyal

Just nu pågår en insats i Geneta efter uppgifter om en misstänkt misshandel.

Under söndagskvällen ryckte polis och ambulans ut till Geneta efter att ett larm om misshandel inkommit. Händelsen rapporterades strax efter klockan 22.00.

(Annonslänk)

Enligt första rapporter är det för närvarande oklart hur allvarligt skadade de inblandade är, och detaljer kring omständigheterna är begränsade. Polisen har ännu inte lämnat någon ytterligare information om fallet eller de inblandade personerna, men bekräftar att man har en pågående insats.

– Vi är på plats i Geneta med anledning av att vi har fått samtal om en misshandel, säger polisen.

Polisens utredning pågår och mer information väntas bli tillgänglig när den initiala utredningsfasen har avslutats.

Uppdatering 23:30

– Vi utreder brott i nära relationer. Det ska vara en kvinna som ska ha blivit misshandlad av en man som hon känner sedan tidigare, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt ska det handla om en man i 35 års åldern som har gripits och kvinnan är i samma ålder.

Kvinnan ska inte ha allvarliga skador och det är ännu oklart om hon har förts till sjukhus. Polisen utreder brott i nära relation.

Polis och ambulans på plats i Geneta på söndagskvällen.
Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 april 2024 23:24
Senast uppdaterad: 15 april 2024 00:05

SENASTE NYTT: Ny brand vid bilfirma i Södertälje

Brandkår räddningstjänst

Arkivbild

Ett nytt larm om en bilbrand har återigen satt fokus på den ökande vågen av bränder vid bilfirmor i Södertälje.

(Annonslänk)

En bilbrand utbröt vid bilfirman Fordoncity/Peugeot på Bergaholmsvägen i Södertälje, strax före 03.40 natten mot söndag. Denna incident är den nyaste i en serie bränder som riktats mot bilfirmor i regionen under den senaste veckan.

Denna firma, belägen i Weda/Moraberg-området, har tidigare drabbats av liknande händelser och är densamma som utsattes för ett brandattentat en vecka tidigare. Tre personer som gripits begärdes häktade under veckan.

Det är dock fortfarande oklart om den senaste branden var anlagd. Omständigheterna kring nattens brand är under utredning. Händelsen behandlas som skadegörelse och försök till mordbrand av myndigheterna.

Läs även: – Brandattentat mot bilfirma – Flera gripna

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 april 2024 14:55
Senast uppdaterad: 14 april 2024 14:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors