Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Avslöjande: Byggföretagare lurade bostadsköpare

Byggarbetsplats lyftkran

Foto: Pexels

En byggföretagare i Södertälje anklagas för att ha lurat hundratals bostadsköpare och dränerat bostadsrättsföreningar på miljoner, enligt en granskning från SVT.

SVT har avslöjat att en byggföretagare från Södertälje, genom att utnyttja kryphål i lagen, systematiskt har tömt flera bostadsrättsföreningar på stora summor pengar. Företagaren ska enligt granskningen ha bildat bostadsrättsföreningar, anlitat egna företag för att bygga bostäderna och sedan hållit kvar i styrelsen utan att ge de boende insyn i ekonomin. Blamnd annat i Huddinge och Österåkers kommuner har familjer som köpt bostäder i nyproduktionerna plötsligt fått brev om att deras hem riskerar att säljas på exekutiv auktion.

Tidningen rapporterar att flera drabbade nu har tagit plats i sina bostadsrättsföreningars styrelser i ett försök att förhindra konkurs. Dessutom pågår civilrättsliga processer mellan de berörda bostadsrättsföreningarna och företagaren.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 april 2024 18:11
Senast uppdaterad: 13 april 2024 18:11

Villa totalförstörd i brand – misstanke om skadegörelse

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

En kraftig brand utbröt tidigt på morgonen i Hölö. Flera räddningsenheter ryckte ut, men fastigheten gick inte att rädda.

Tidigt på lördagsmorgonen bröt en omfattande brand ut i en byggnad belägen på Ekbacksvägen i Hölö. Branden rapporterades till SOS Alarm klockan 06:18.

(Annonslänk)

Flertalet räddningsenheter svarade snabbt på larmet, men på grund av brandens intensitet var det omöjligt för räddningstjänsten att ta sig in i byggnaden för att bekämpa elden. Därför kunde byggnaden inte räddas.

Insatsen fokuserades istället på att förhindra att elden skulle sprida sig till närliggande byggnader. Trots brandens omfattning rapporteras inga personskador. Orsaken till branden är för närvarande under utredning.

Polisen som bistod räddningstjänsten med hjälp rapporterad om en fullt utvecklad brand med öppna lågor.

”Det finns inga uppgifter om att någon skadats i branden. Huset ska ha varit tomt vid tillfället. Polisen har upprättat en anmälan om skadegörelse.”, skriver polisen på sin anmälan

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 april 2024 11:52
Senast uppdaterad: 13 april 2024 11:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors