Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Flera fordon inblandade i olycka i centrala Södertälje

E2687025-D5C1-4A48-9F5F-836DBFBDF3AB

Läsarbild

En större sammanstötning inträffade i centrala Södertälje. Enligt uppgifter till Telgenytt var tre fordon inblandade.

(Annonslänk)

På fredagskvällen, strax efter klockan 18, var tre fordon involverade i en olycka på Turingegatan i centrala Södertälje. Polis och räddningstjänst var snabbt på plats för att hantera situationen och återställa normal trafikflöde.

Olyckan resulterade i materiella skador på de involverade fordonen, men enligt uppgiftslämnare rapporteras inga allvarliga personskador.

Trafiken i området påverkades då fordon eventuellt krävde bärgning.

Läsarbild

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 april 2024 19:14
Senast uppdaterad: 12 april 2024 19:17

Gruppledarna enas om en investering på 80 miljoner

434075089_442802988418977_5615229499714128913_n

Gruppledarna Linda Sjögren (V) och Anna Syrjänen (KD).
Pressbild

I en sällsynt samverkan presenterar Kristdemokraterna och Vänsterpartiet i Södertälje ett gemensamt yrkande om att omfördela kommunens överskott till trygghet och skolmiljöförbättringar.

– Vårt förslag är att ta 80 miljoner kronor från 2023 års resultat och dela 40 milkoner till en trygghetsfond och 40 miljoner till en NPF-anpassningsfond, skriver gruppladarna Anna Syrjänen (KD) och Linda Sjögren (V), ett pressmeddelande.

Under dagens möte i kommunstyrelsen föreslog KD och Vänsterpartiet gemensamt att en del av Södertäljes kommunöverskott på 194,5 miljoner kronor ska investeras i invånarnas trygghet och en bättre skolmiljö. Mot bakgrund av årets positiva ekonomiska resultat, som överträffade budgeten med 94,7 miljoner kronor, argumenterar partierna för att nuvarande osäkra tider kräver aktiva insatser för medborgarnas välfärd.

(Annonslänk)

Förslaget innebär en omfördelning av 80 miljoner kronor från 2023 års resultat, där hälften avsätts till en nyinrättad trygghetsfond och den andra hälften till en NPF-anpassningsfond. Trygghetsfonden ska möjliggöra för civilsamhället och kommunens egna verksamheter att initiera projekt som ökar tryggheten i offentliga rum och stärker förebyggande åtgärder mot kriminalitet.

NPF-anpassningsfonden avser att förbättra skolmiljön genom anpassningar för elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF), där insatserna spänner från mindre undervisningsgrupper till ökad kompetens hos skolpersonalen i NPF-frågor.

Gruppledarna Anna Syrjänen (KD) och Linda Sjögren (V) understryker vikten av dessa investeringar som en väg mot en inkluderande och tryggare stad för alla Södertäljebor.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 april 2024 17:26
Senast uppdaterad: 12 april 2024 17:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors