Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Elbil började brinna mitt under körningen

Olycka

Arkivbild

Under lunchtid på tisdagen utbröt en brand i en elbil på E4:s södergående riktning nära Hölö Mörkö, vilket ledde till polis- och räddningsinsats.

(Annonslänk)

Klockan 12.40 på tisdagen larmades räddningstjänsten om en elbil i brand på E4 söder om Hölö Mörkö. Branden, som startade medan bilen var i rörelse, ledde till att polisen snabbt dirigerades till olycksplatsen för att assistera med trafikavspärrningar och säkerhetsåtgärder.

De inledande rapporterna indikerar att ingen person kom till skada i händelsen. Det framgår dock att bilens motorhuv totalförstördes i branden.

I samband med branden uppstod större trafikstockningar, men fordonet kunde bärgas från platsen en kort stund senare och trafiken kunde återgå till det normala.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 april 2024 13:49
Senast uppdaterad: 2 april 2024 13:54

SMHI varnar för starka vindar och snökaos

Snö tåg

Foto: Alexander Isa

Stockholms län, inklusive Södertälje, står inför en gul vädervarning under tisdagen, med förväntningar om kraftigt snöfall som kan orsaka omfattande trafikstörningar och risk för elavbrott.

En gul vädervarning har utfärdats över Stockholms län för den 2:a april, med prognoser som pekar på ymnigt snöfall, potentiellt uppgående till 15 cm lokalt, och starka vindar. Denna kombination förutspår att medföra signifikanta trafikproblem, inklusive halka, snömodd och dålig sikt, vilket i sin tur kan leda till förseningar och inställda avgångar inom såväl väg-, buss-, tåg-, som flygtrafiken.

Särskilt utsatta blir öppna landskap där snöröjning inte hunnit med eller där trafikolyckor kan begränsa framkomligheten ytterligare. Dessutom varnar man för att områden med luftburna elledningar kan uppleva störningar i både el- och teleförsörjningen, framförallt när temperaturen ligger nära fryspunkten.

Vädret förväntas dra sig österut under natten mot den 3:e april, vilket kan ge en viss lättnad från de mest intensiva snöfallen och vindarna.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 april 2024 09:24
Senast uppdaterad: 2 april 2024 09:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors