Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Kommunanställd varnas för våldsamt beteende

Södertälje kommun

Arkivbild

En anställd vid Södertälje kommuns socialkontoret har fått en skriftlig varning för att ha kastat ett föremål mot en kollega.

En allvarlig incident på Södertäljes socialkontor för vuxna har lett till att en anställd mottagit en skriftlig varning från arbetsgivaren. Händelsen inträffade den 27 mars 2024, där den berörda personen utförde ett kraftigt kast av ett föremål i avsikt att träffa en kollega.

Denna handling, som anses våldsam och hotfull, ägde rum i baslokalen – en plats där även boende ofta vistas.

Arbetsgivaren bedömer händelsen som särskilt allvarlig på grund av den potentiella påverkan på de boende och betraktar det inträffade som förtroendeskadligt. Vidare har det betonats att upprepning av liknande beteende kan leda till uppsägning av anställningen.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 15 maj 2024 01:11

18-årig flicka dömd för mordbrand kopplad till Foxtrot

Polis-1

Arkivbild

Efter en rad mordbränder i Huddinge, kopplade till den pågående Foxtrotkonflikten, har flera personer dömts medan andra friats. Bland de dömda finns en 18-årig kvinna från Södertälje.

Flera bränder anlades vid bostäder i Huddinge förra hösten som en del av en pågående konflikt inom Foxtrotnätverket, enligt åklagaren. En av de dömda, en man i 20-årsåldern från Norrköping, fälldes för en av mordbränderna, som han av misstag anlagde i fel hus. Åtta personer åtalades totalt, men flera friades från anklagelser om inblandning i bränderna och ett försök till mordbrand i Jordbro.

Brottsuppdragen ska ha skickats ut via den krypterade appen Signal av ett oidentifierat alias.

De åtalade är hemmahörande på olika platser i Mellansverige och delar av gärningarna har förberetts och utgått från Strängnäs, enligt åklagaren.

(Annonslänk)

En av bränderna som inträffade natten mellan den 8 och 9 oktober 2024. Larmet inkom klockan 03:45 och när branden startade låg de boende och sov men lyckades ta sig ut ur villan. Branden startade i en husvagn som stod vid infarten och spred sig till villan och garaget, vilket resulterade i omfattande skador.

Den dömda Södertäljebon, en 18-årig kvinna, fälldes för medhjälp till en mordbrand, men friades däremot för inblandning i två andra bränder.

Åklagaren uppgav att den dömda kvinnan från Södertälje hade främjat grov mordbrand genom att införskaffa och leverera material som användes vid branden. Uppdraget och instruktionerna hade hon fått via en krypterad chattjänst. Materialet, inklusive bensindunkar och frigolit, transporterade hon från Södertälje och överlämnade det i Strängnäs den 9 oktober 2023.

Hon dömdes till tio månaders fängelse medan mannen från Norrköping fick tre år och fem månaders fängelse.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 15 maj 2024 01:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors