Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Förare i diket – misstänks för rattfylleri i Nykvarn

Ambulans

Arkivbild

Under natten inträffade en trafikolycka vid Nykvarn, där en personbil hamnade i diket. Föraren misstänks nu för rattfylleri.

Bilolycka inträffade strax före klockan 03.00 natten mot tisdag. Polis och ambulanspersonal skyndade till olycksplatsen på E20 efter larm om en personbil som av okänd anledning kört av vägen och hamnat i diket.

Föraren, en ung man, väckte snabbt misstankar hos de framkomna tjänstemännen för att ha kört bilen påverkad. Utöver rattfylleri misstänks han även för olovlig körning och olovligt brukande av fordonet och en formell anmälan upprättades.

Skadeläget är ännu oklart, men enligt polisens uppgifter, som utreder händelsen vidare, fördes mannen till sjukhus för vidare undersökningar.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 10:50
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 10:50

Nytt kapitel för Södertälje pastorat med ny kyrkoherde

432364113_1538255343383039_9212073624204051953_n-1

Foto: Södertälje pastorat/Angelica Windolf

Matts Sandström har officiellt tillträtt rollen som kyrkoherde i Södertälje pastorat. I april hålls dessutom en välkomnande ceremoni ledd av biskop Johan Dalman i S:ta Ragnhilds kyrka.

(Annonslänk)

Efter en period av förändring och förväntan, har Södertälje pastorat officiellt välkomnat Matts Sandström som sin nya kyrkoherde. Sedan Ralph Sjöholms avgång i maj förra året och en interimsperiod med en tillförordnad kyrkoherde, fyller Sandström nu denna viktiga position. Han tillträdde formellt sin nya roll fredagen den 15 mars 2024, efter att ha tjänstgjort som kyrkoherde i både Järna-Vårdinge pastorat och tidigare i Mora församling samt Alfta-Ovanåkers församling.

Söndagen den 14 april kommer att markera en ny början för både Sandström och Södertälje pastorat, då biskopen i Strängnäs stift, Johan Dalman, officiellt kommer att motta honom under högmässan i S:ta Ragnhilds kyrka.

Evenemanget kommer att fortsätta efter gudstjänsten i församlingshemmet, S:ta Ragnhildsgården, där kyrkorådet arrangerar för samvaro och enklare förtäring. Denna sammankomst ger församlingsmedlemmarna en chans att personligen möta sin nya kyrkoherde och välkomna honom till gemenskapen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 10:37
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 10:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors