Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Ljuspunkten, verksam sedan 1972, stänger för gott

ljusp.-

Grundaren Anders Jonsson, dottern Nina Tiedemann och Ninas 22-åriga dotter Tilde Lindström.
Foton: Privata/Alexander Isa

Efter mer än 50 år som en av Södertäljes mest anrika butiker, stänger Ljuspunkten sina dörrar för alltid. Den familjeägda butiken, en central punkt i stadsbilden sedan ett halvt sekel tillbaka, tar farväl av sina trogna kunder.

Ljuspunkten, en trotjänare i Södertäljes detaljhandel, har sedan etableringen varit en viktig del av stadscentrumets kommersiella liv. Butiken, som drivs av den tredje generationen i familjen Jonsson-Tiedemann, kommer att stänga i slutet av april, vilket markerar slutet på en era.

För närvarande styrs butikens dagliga verksamhet av 22-åriga Tilde Lindström, som tog över rodret från sin mamma Nina Tiedemann. Nina, i sin tur, hade tidigare tagit över verksamheten i början på 00-talet från sin far, Anders Jonsson, som grundade butiken 1972. Sedan dess har Ljuspunkten varit en familjeangelägenhet, med en stark tradition av personlig service och ett engagemang i det lokala samhället.

Kollegorna Linda Gustavsson och Tilde Lindström.
Foto: Alexander Isa

Men trots sin långa historia och djupa rötter i samhället, har Ljuspunkten inte varit immun mot de utmaningar som detaljhandeln står inför idag. Från början av januari signalerade en skylt på dörren att slutet var nära. Från och med den 30 april står den 400 kvadratmeter stora butiken, fördelad på två plan och med utsikt över inre Maren, tom.

Tilde Lindström pekar på flera orsaker till butikens nedgång, inklusive brist på parkeringsmöjligheter, en ökad trend mot näthandel och påverkan av inflationen. Dessa faktorer har tillsammans bidragit till ett minskat kundflöde och en osäker ekonomisk framtid för butiken.

Med den sista april som slutdatum, är utförsäljningen redan i full gång med stora rabatter. Hela butiken och lagret ska tömmas, vilket erbjuder en sista chans för kunderna att säkra en del av Ljuspunktens historia. Tilde och hennes familj bär med sig minnen av bättre tider, när butiken var en livlig mötesplats för samhället. Avslutningen av Ljuspunkten är inte bara slutet på en affärsverksamhet, utan också slutet på en epok i Södertäljes handelshistoria.

– Vi är glada och tacksamma för de fina och roliga år vi har fått ha i Södertälje. Nu är det dags för oss att hitta på något annat, säger Tilde Lindström till Telgenytt.

Tilde Lindström. 
Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 24 mars 2024 22:17

Regeringen förnyar förtroendet för Boel Godner

Boel Godner

Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner (S)
Foto: Shamash Oyal

Boel Godner kvarstår i styrelsen för Arbetsförmedlingen efter att regeringen åter bekräftat sitt förtroende för henne.

Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande, utsågs ursprungligen till ledamot i Arbetsförmedlingens styrelse med start den 1 april 2021. Hennes förordnande, som löpte ut den 24 mars 2024, har nu fått en förlängning av regeringen. Redan den 21 mars meddelade regeringen att Godner fortsätter att inneha förtroendet som styrelseledamot.

I beslutet fastställer regeringen att kommunstyrelsens ordförande Boel Godner förordnas att verka som styrelseledamot i Arbetsförmedlingen för ytterligare en mandatperiod, från och med den 1 april 2024 till och med den 31 mars 2027.

– Jag är hedrad över att ha ett så viktigt och intressant uppdrag. Jag har suttit med i Arbetsförmedlingens styrelse i tre år nu och är glad över att ha fått förnyat förtroende, säger Boel Godner(S), till Telgenytt

Detta beslut markerar en fortsättning på Godners arbete och engagemang inom myndigheten, vilket understryker regeringens tillit till hennes bidrag till styrelsens arbete och Arbetsförmedlingens utveckling.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 24 mars 2024 22:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors