Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Södertäljebor betalar upp till 60 procent mer för bilförsäkring

Bil Car Pixnio Merce

Foto: Pixnio

Äger du en bil och bor i ett område som polisen beskriver som ett ”utsatt område” i Södertälje? Då är din bilförsäkring betydligt dyrare än i lyxkvarteren, rapporterar jämförelsetjänsten Zmarta.

Boende i särskilt utsatta områden i Södertälje, inklusive Ronna, Lina, Gena, Saltskog och Hovsjö, står inför avsevärt högre kostnader för bilförsäkringar än genomsnittet i Sverige, med priser som överstiger även de i exklusiva områden som Djursholm och Östermalm.

– Att människor som bor i områden med lägre inkomster måste betala mer för bilförsäkringen känns lite som upp- och nervända världen. Men när försäkringsbolagen sätter sina premier tittar de på risken för bilskador och den är högre i särskilt utsatta områden än i övriga delar av landet. Det är den stora orsaken till att priserna skiljer sig så mycket, säger Åsa Hauer, affärsområdeschef på Zmarta Försäkring.  

(Annonslänk)

En genomgång av över 15 000 bilförsäkringar av jämförelsetjänsten Zmarta avslöjar att helförsäkringen, som normalt kostar runt 5 900 kronor, kan uppgå till närmare 8 700 kronor i dessa utsatta områden – en ökning med 50 procent jämfört med resten av landet och till och med mer än i exklusivare områden. För halvförsäkringar är skillnaden ännu större, med en prisökning på över 64 procent, vilket pekar på en signifikant ekonomisk belastning för invånare i Sveriges mer utsatta områden.

Priset på bilförsäkringen beror inte enbart på var du bor. Faktorer som påverkar kostnaden inkluderar även ägarens ålder, bilens ålder, märke, körsträcka samt vilken typ av försäkring du väljer.

– Unga förare är generellt sett mer inblandade i trafikolyckor och vissa bilar kostar mer att laga. Det här vet försäkringsbolagen som sätter priserna därefter. För att hitta en så bra bilförsäkring som möjligt för dina behov behöver du därför vara aktiv och jämföra minst en gång om året, säger Åsa Hauer.

Faktorer som påverkar priset på bilförsäkringen. Fakta Zmarta.
Körsträcka 
Ålder 
Bilmärke 
Bostadsort 
Omfattning 
Självrisknivå 
Olyckshistorik 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 mars 2024 04:33
Senast uppdaterad: 19 mars 2024 09:33

Södertälje lär hamna i SHL – förr eller senare

185kBG7

SSK har varit utanför högstaligan ända sedan säsongen 2011/2012 och kämpat på i Hockey Allsvenskan, men kommer troligtvis ta sig tillbaka till finrummet förr eller senare. I den här artikeln lyfter vi fram några tunga argument som talar för det.

Anrika Södertälje – med sju SM-guld på meritlistan, varav det senaste 1985 – är långt ifrån någon sportslig storhetstid, men framtiden ser ändå mycket ljus ut för Sportklubben.

Det är mycket som talar för Södertälje långsiktigt. Inte minst den ovanligt gedigna hockeykulturen som finns i kommunen. Södertälje är en genuin hockeystad och SSK engagerar samt berör på bred front.

Sportklubben har en stor kärna av fans som går på matcherna, oavsett med- eller motgång, och det finns dessutom många supportrar utanför kommungränserna.

Faktumet att Södertälje har ett starkt näringsliv, där många företag sponsrar SSK, lägger också en bra grund. Gigantiska Scania är förstås dragloket i sammanhanget, men det finns även många medelstora och små företag som har en stor passion för kommunens hockeystolthet.

Lägg därtill att SSK har en bra organisation på många fronter. Inte minst i form av sportchefen Emil Georgsson, som har en enorm fingertoppskänsla och är skicklig på att bygga lag. Georgsson har bland annat hyllats på Sportbloggare.com och lyfts fram som en av Sveriges bästa sportchefer.

Scaniarinken är dessutom en härlig arena som utan tvivel håller SHL-klass och är en av de främsta i HockeyAllsvenskan.

Konkurrensen i Hockey Allsvenskan är emellertid oerhört hård och det finns många klubbar med goda resurser som konkurrerar om SHL-platsen. Det är ett tufft läge med endast en enda SHL-plats som står på spel varje säsong, men Södertälje kommer avancera i seriesystemet förr eller senare om klubbledningen sköter sina kort rätt och utnyttjar alla fördelar som klubben har.

Det är dessutom långt ifrån omöjligt att seriesystemet görs om på sikt och att SHL utökas med fler lag med allt vad det skulle kunna innebära för SSK:s möjligheter att ta nästa sportsliga steg.

Text:

INNEHÅLL FRÅN TREDJEPARTS

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 mars 2024 03:07
Senast uppdaterad: 19 mars 2024 15:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors