Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

MINGELBILDER v.11 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0006-1

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.10

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 mars 2024 02:00
Senast uppdaterad: 19 mars 2024 15:09

Så tjänar du in flest bonuspoäng på ditt kreditkort

arRoFis

Få ut mer av ditt kreditkort genom att tjäna in bonuspoäng som kan ge dig värdefulla förmåner. Bonusprogram på kreditkort har blivit alltmer populära, och med rätt strategi kan du maximera dina poäng och få ut det mesta av ditt kort.

1. Välja rätt kreditkort

Det första steget är att identifiera dina behov och mål med bonuspoäng. Vill du ha cashback, resepoäng eller specifika förmåner? Var beredd att betala en årsavgift för ett kort med mer generösa bonusprogram. Räntenivån och poängens värde är också viktiga faktorer att beakta. Använd oberoende tjänster för att jämföra olika kreditkort och erbjudanden.

2. Maximera din intjäning av poäng

Använd ditt kreditkort för alla vardagsköp och utnyttja bonusar och erbjudanden. Betala alltid fakturan i tid för att undvika onödiga räntekostnader. Ta del av kampanjer och kampanjer för att öka din poängsaldo snabbare. Samla poäng med partnerprogram för att utöka dina intjäningsmöjligheter.

3. Optimera användning av bonuspoäng

Välj rätt belöning för att få ut maximalt värde av dina poäng. Planera dina resor och inköp i god tid för bästa tillgänglighet. Följ programmets villkor för att undvika oväntade avgifter eller utgångsdatum.

Kreditkort som ger bonus och poäng

Det finns en mängd olika kreditkort som ger bonus och poäng på marknaden. Exempel på typer av bonusprogram inkluderar:

  • Cashback: Du kan till exempel få mellan 1,5% – 15% i cashback på dina köp, beroende på beloppet och var du handlar.
  • Reseprogram: Samla poäng som kan användas till flygbiljetter, hotellvistelser och andra reseutgifter.
  • Varuprogram: Med sparade bonuspoäng kan du byta ut mot upplevelser, såsom avkopplande spadagar eller spännande biobesök.
  • Förmånsprogram: Få exklusiva erbjudanden och rabatter hos specifika partners såsom extra poäng vid köp av flygresor, rabatter på hyrbilar.

Välj bonuskortet som passar dig:

  • Jämför olika erbjudanden: Använd tabeller och recensioner för att jämföra bonusprogram, årsavgifter, räntenivåer och andra villkor.
  • Läs recensioner: Få värdefull information från andra användare av specifika kreditkort.
  • Tänk på dina behov: Välj ett kort med bonusprogram som matchar dina vanliga köp och utgifter.

Tips för att tjäna in flest bonuspoäng:

Det finns flera tillvägagångssätt för att maximera bonuspoängen på alla inköp som görs med kortet. Det kan handla om att välja rätt kort vid rätt köp, se till att omvandla bonuspoängen till produkter eller upplevelser, eller att betala fakturorna med kreditkortet för att få bonus samtidigt.

Nedan följer en lista över tillfällen att använda ditt bonuskort:

  • Använd ditt kreditkort för alla vardagsköp, t.ex. mat, bensin och shopping.
  • Utnyttja bonuskategorier och erbjudanden som ger extra poäng på specifika köp.
  • Ta del av kampanjer och bonusaktiviteter för att öka din poängsaldo.
  • Samla poäng med partnerprogram för att utöka dina intjäningsmöjligheter.
  •   Välj rätt belöning för dina poäng och få ut maximalt värde.
  •   Planera dina resor och inköp i god tid för bästa tillgänglighet.
  • Följ bonusprogrammets villkor för att undvika oväntade avgifter eller utgångsdatum.

Tänk även alltid på att betala din faktura i tid för att undvika räntekostnader på ditt kreditkort eller övriga avgifter. Nyckeln till en lönsam användning av ett kreditkort handlar till stor del om att använda det på rätt sätt, och vid rätt tillfälle.

Text:

INNEHÅLL FRÅN TREDJEPARTS

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 mars 2024 01:00
Senast uppdaterad: 19 mars 2024 09:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors