Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

En död man hittades utomhus i Järna

Polis

Arkivbild

En man påträffades avliden i Järna, men polisens förundersökning om misstänkt mord har avslutats utan att några brottsmisstankar kvarstår.

På onsdagen hittades en man död utomhus i närheten av ett flerfamiljshusett bostadsområde i Järna. Händelsen ledde till att en stor polisinsats för att utreda omständigheterna.

Tidigt i utredningen behandlade polisen händelsen som ett potentiellt mord, men efter intensiva utredningsinsatser under dagen kunde polisen senare under eftermiddagen meddela att mordmisstankarna avskrivits då man inte fann belägg för att något brott låg bakom mannens död.

Den avlidnes anhöriga har underrättats, men dödsorsaken fortfarande under utredning.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 mars 2024 22:04
Senast uppdaterad: 14 mars 2024 22:04

35-åringen häktad för mord på kvinna i Ronna

Sham-1

Den man som greps efter att en kvinna hittades död i en bostad i Ronna har nu häktats, misstänkt på sannolika skäl för mord på kvinnan.

(Annonslänk)

Det var under söndagseftermiddagen, då en kvinna i 35-årsåldern hittades död i sin lägenhet på Hövdingevägen. Efter att polisen larmades till platsen strax före klockan 16, kunde kvinnans död konstateras senare under kvällen. En man, jämnårig med offret och med vilken hon hade en relation, greps misstänkt för hennes död.

Det var den misstänkte själv som slog larm till polisen genom ett samtal till 112, där han uppgav att han hade sovit hela dagen och först vid uppvaknande upptäckt att kvinnan var död. Mannen, som nu står anklagad för mord, är inte främmande för rättsväsendet. Redan i februari i år dömdes han för vapenbrott, och han har även tidigare domar för narkotikabrott.

Åklagaren har nu beslutat att häkta mannen på sannolika skäl misstänkt för mord. Detta markerar början på en djupgående utredning som inkluderar tekniska undersökningar, analyser och förhör. Dessa åtgärder är avsedda att klarlägga omständigheterna kring händelsen och fastställa den misstänktes skuld.

Utredningen fortsätter och åklagaren har fram till den 28 mars på sig att väcka åtal mot den misstänkte.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 mars 2024 19:50
Senast uppdaterad: 14 mars 2024 19:50

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors