Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Knivdådet i Hovsjö: Fyra angripna av Eskilstunafamilj

IMG_9572

Foto: Shamash Oyal

En allvarlig konfrontation som resulterade i flera knivskador i Hovsjö tros ha varit resultatet av en fejd mellan en familj från Södertälje och en från Eskilstuna, rapporterar LT.

Händelse inträffade i Hovsjö under tisdagskvällen, när ett bråk eskalerade utanför en livsmedelsbutik på Granövägen. Polisen larmades vid 23-tiden, varpå flera enheter och ambulanser snabbt ryckte ut till platsen.

(Annonslänk)

Vid ankomsten upptäckte räddningstjänsten två män och två kvinnor med stickskador. De skadade fördes omedelbart till sjukhus för vård. I samband med knivdådet inledde polisen en stor insats som resulterade i att fyra personer greps i en bil på väg bort från brottsplatsen. I fordonet befann sig två kvinnor och två män, som snabbt blev huvudmisstänkta i polisens utredning.

Ytterligare uppgifter från LT avslöjar att fejden involverade en familj från Eskilstuna, som hade rest till Hovsjö för att konfrontera familjen i Södertälje. Denna dispyt ledde till det våldsamma knivdådet som nu resulterat i att de fyra gripna personerna har anhållits under onsdagsförmiddagen, misstänkta för mordförsök.

”De fyra personerna är, efter att ärendet föredragits för åklagare, anhållna. De är misstänkta för försök till mord”, skriver polisen på sin hemsida.

Polisens fortsatta utredning syftar till att klargöra de exakta omständigheterna kring händelsen och den bakomliggande orsaken till konflikten. Skadeläget för de fyra skadade personerna är i nuläget oklart.

BILDEXTRA: Larm om stort bråk – Flera personer knivskurna

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 mars 2024 10:45
Senast uppdaterad: 13 mars 2024 10:48

SENASTE NYTT: Fyra anhållna misstänkta för mordförsök

IMG_9579

Foto: Shamash Oyal

Flera personer skadades och fördes med ambulans till sjukhus efter ett våldsamt bråk i Hovsjö. Nu bekräftar polisen att fyra misstänkta personer har gripits, misstänkta för mordförsök.

Två män och två kvinnor är, efter att ärendet föredragits för åklagare, anhållna, rapporterar polisen.

(Annonslänk)

Under tisdagskvällen utvecklades en våldsam händelse i Hovsjö där flera personer rapporterades vara inblandade och skadade i ett stort bråk. Polis och ambulans kallades till platsen efter att larmet inkom kring 23-tiden, där de drabbade vårdades och ett stort område spärrades av för en brottsplatsundersökning.

Enligt initiala rapporter till Telgenytt, angavs att flera personer hade ådragit sig knivskador under incidenten, en uppgift som polisen inte kunnat bekräfta vid tidpunkten.

I samband med det stora bråket i Hovsjö inleddes en stor polisinsats som resulterade i att flera misstänkta personer nu har gripits.

– Vi har 4 personer gripna. De greps i en bil påväg från platsen och är misstänkta för mordförsök, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

BILDEXTRA: Larm om stort bråk – Flera personer knivskurna

Polisen på plats i Hovsjö
Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 mars 2024 08:38
Senast uppdaterad: 13 mars 2024 08:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors