Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Kommunanställd dömd i tingsrätten för Hitlerhälsning

Sodertalje-kommun-scaled

Montagebild: Alexander Isa

En man, som arbetar för Södertälje kommun har fällts i Stockholms tingsrätt för hets mot folkgrupp efter att offentligt ha gjort Hitlerhälsningar och skanderat ”sieg heil”.

(Annonslänk)

Den 4 mars 2024 meddelade Stockholms tingsrätt dom i målet mot en man skriven i Södertälje kommun. Han dömdes för hets mot folkgrupp, ett brott han begick i december 2022. Enligt domen uttalade Södertäljebon upprepade gånger ”sieg heil” och utförde nazisthälsningar mot flera personer i centrala Stockholm.

Trots att mannen under förundersökningen varken erkände eller förnekade gärningen, på grund av minnesförlust till följd av berusning, ansåg tingsrätten att vittnesmål och polisrapporter klart bevisade hans agerande. Detta ledde till att han fälldes för brottet.

Påföljden sattes till villkorlig dom och 40 dagsböter om 50 kronor vardera, totalt 2 000 kronor, samt en avgift till brottsofferfonden på 800 kronor. Tingsrätten motiverade sitt beslut med att brottets straffvärde inte motiverade fängelsestraff och att mannen inte dömts för liknande brott sedan gärningen begicks.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 8 mars 2024 01:08

Bryt tystnaden – Södertäljes medborgare förtjänar svar

Södertälje kommun

Arkivbild

Jag vill börja denna insändare med att tacka Telgenytt som valt att upplysa allmänheten om den betydande personalomsättning bland chefer inom Södertälje kommun medan andra lokala mediekanaler valt att vara tysta. Jag skulle däremot vilja tillägga några viktiga punkter till er lista. 

Det var inte länge sen som säkerhetschefen Anna Flink valde att lämna sitt uppdrag i Södertälje kommun efter att ha arbetat i Södertälje i 14 år. Som en ledande aktör i utvecklandet och implementeringen av PAX arbetet och den häxjakt som pågår i Södertälje just nu så var denna nyhet väldigt chockerande och kom helt utan förvarning. 

Kort därefter kommer nästa chock, Stefan Hollmark, Stadsdirektör, väljer att lämna enligt honom själv, sitt drömjobb för staden han brinner för, efter ca ett år. Stefan har arbetat i Södertälje sedan 1998 med ett par uppehåll. Efter Anna Flinks plötsliga avgång var det Stefan som tog över häxkvasten och på sociala medier stoltserar han sitt arbete med PAX och kampen mot den organiserade brottsligheten. 

När man börjat tro att det hela var en tillfällighet så smäller det i stadshuset, igen. Fast denna gång smäller det högt. 

Den 29 augusti kommer nyheten om att HR-direktören, Johan Lefverström. Han som har varit en av dem som drivit frågan och arbetet om att införa regelbundna bakgrundskontroller på anställda inom kommunen – som en del i arbetet mot organiserad brottslighet, Väljer att lämna sitt uppdrag efter 13 år i kommunen utan att ha ett nytt jobb och med ett, i min värld, osmakligt citat’’ jag kliver av när festen är som roligast’’ 

Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner (S).
Foto: Shamash Oyal

Som medborgare i kommunen ser jag inte det roliga i detta. Men festen tar inte slut där. Den 30 augusti, dvs, dagen efter nyheten om att Johan Lefverström avgår kommer nästa smäll, exploateringschefen Sofia Cedergren tvingas gå efter 7 år på kommunen. Som LT redan rapporterat är det tydligt att hon fått skulden för den kritik som riktas mot verksamheten det senaste året. 

”Ett desperat försök att mörka sitt misslyckande i hanteringen av enskilda individer som inte bara saknar grunder, utan är olagliga.” 

Förutom de höga chefernas avgångar så har media under sommaren rapporterat om extrema personalomsättningar och skyhöga konsultkostnader. 

Man undrar ju naturligtvis vad detta beror på och man kan ju inte låta bli att ställa sig frågan om detta är ett desperat försök att mörka sitt misslyckande i hanteringen av enskilda individer som inte bara saknar grunder, utan är olagliga. 

Så Boel Godner, istället för att skicka fram, Kajsa De Vall, Områdeschef för tidiga skeden, som väljer att inte besvara en enda fråga om vad som faktiskt skett, så förväntar jag mig att du, Boel Godner, Kommunstyrelsens ordförande och folkvald att representera medborgarna i kommunen, berättar för Södertäljes medborgare om vad det är som faktiskt sker i Stadshuset som drivs under din ledning. 

Eller råder den tystnadskultur och Gestapo verksamhet som tjänstemän flaggar för i stadshuset även mot oss medborgare och skattebetalare i kommunen?

/ Bekymrad medborgare 

LISTA: Här är cheferna som lämnat Södertälje kommun

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2024 04:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors