Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

En död på anstalten Hall i Södertälje

Polis-4-1

Arkivbild: Shamash Oyal

En intagen vid Anstalten Hall i Södertälje har hittats död i sin cell under dagen. Trots omedelbara livräddningsförsök av personalen kunde den intagnes liv inte räddas.

(Annonslänk)

Under onsdagen upptäcktes en intagen avliden i sin cell på Anstalten Hall i Södertälje. Räddningstjänsten, polisen samt ambulanspersonal larmades till platsen där en intensiv räddningsinsats påbörjades. Anstaltspersonalen inledde omedelbart hjärt-lungräddning (HLR), men trots deras ansträngningar kunde den intagnes liv inte räddas.

– Han hittades död i sin cell under dagen. Polisen och Kriminalvården har inlett en utredning, men mer information har jag för närvarande inte möjlighet att lämna ut, säger Olaf Zobel på Kriminalvården till Telgenytt.

Detaljerna kring dödsfallet är fortfarande begränsade, och det är i nuläget oklart exakt när under dagen dödsfallet inträffade. Även den avlidnes ålder är för tillfället okänd, och anhöriga har enligt Kriminalvården ännu inte hunnit bli kontaktade.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2024 15:13
Senast uppdaterad: 6 mars 2024 17:52

Från grus till gemenskap – lanserar nya mötesplatser

FD99F51F-8372-4D6C-A400-FB127DB5B78F

Foto: Södertälje kommun/ Unisport

I ett nyskapande initiativ tar Södertälje kommun steg för att förvandla två stora grusplaner till dynamiska mötesplatser, rika på aktiviteter för invånarna.

I centrum av Södertäljes samhällsutveckling står nu två tidigare grusplaner, belägna vid Innovitaskolan längs Prästgårdsvägen i Geneta och i Brunnsäng vid Nydalavägen. Dessa platser, som en gång var enkla, inhägnade ytor, är på väg att omformas till fleraktivitetsytor, designade för att främja både fysisk aktivitet och social interaktion.

Den första planen, placerad mitt emot Innovitaskolan i Geneta, kommer att utrustas för en rad olika sporter inklusive fotboll, basket och fotbollstennis. För att göra området ännu mer inbjudande, planeras även installation av nya sittmöbler, vilket underlättar för både vila och socialt umgänge.

Exempel på hur platserna kan se ut när de står klara.
Foto: Södertälje kommun/Unisport

Den andra omvandlingen sker vid Nydalavägen i Brunnsäng, där liknande uppdateringar förutspås. Här kommer invånare att kunna ta del av faciliteter för fotboll och basket, kompletterat med sittmöbler som möjliggör avkoppling och samvaro.

Dessa nya fleraktivitetsytor representerar Södertälje kommuns engagemang för att skapa levande och inkluderande gemenskapsytor. Med projektets fullbordan i augusti 2024, ser Södertälje fram emot att välkomna invånare av alla åldrar till dessa nyutvecklade platser för motion, lek och gemenskap.

Grusplanen vid Nydala i Brunnsäng. 
Foto: Södertälje kommun

Grusplanen vid Prästgårdsvägen i Geneta. 
Foto: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2024 11:59
Senast uppdaterad: 6 mars 2024 14:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors