Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Måns Möller återvänder till Södertälje med en ny show

Mans-Moller

Pressbild

Den folkkära komikern Måns Möller gör comeback på scenen med sin nya humorföreställning ”Mitt Perfekta Liv”. Showen gästar Estrad i Södertälje den 8 november.

Möller, som för 10 år sedan framgångsrikt turnerade med komedishowen ”Jävla Pajas”, återvänder nu till rampljuset för att dela med sig av sina senaste erfarenheter kring att vara pappa till en snart vuxen son med autism.

I showen utlovar Möller en humoristisk och gripande inblick i hans resa genom åren, från att cykla genom USA till att bestiga ett av världens högsta berg. Han berättar också om sitt arbete med organisationen Viggo Foundation, som samlar in pengar för att stödja barn med autism.

– Jag hittade Mitt Perfekta Liv genom Viggos devis – det är kul att vara glad, säger Måns Möller.

Biljetter till föreställningen släpps den 3 mars.

Skirbent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 2 mars 2024 03:36

Här är årets finalister till Södertäljes Jämställdhetspris

IMG_9199-1

Kristina Jamil, Maria Geni och Madeleine Onnela.
Bild: Södertälje kommun

Tre framstående kandidater tävlar om det åtråvärda priset, som uppmärksammar jämställdhetsarbete i kommunen. Vinnaren av det prestigefyllda priset avslöjas på Quality Hotell Park.

Sedan starten 2016 har Södertälje kommuns Jämställdhetspris belönat framstående insatser för jämställdhet. I år har juryn, bestående av representanter från kommunen, Telge, Länstidningen och Södertäljepolisen, valt att bryta traditionen och redan nu avslöja de tre finalister som tävlar om 2024 års pris.

(Annonslänk)

En av finalisterna är Kristina Jamil som kämpar för flickors och kvinnors utbildning globalt genom sin ideella verksamhet och lyfter viktiga samhällsfrågor i sina krönikor. Madeleine Onnela, en lokal advokat, arbetar både professionellt och ideellt för att bekämpa orättvisor och stärka rättigheterna för utsatta grupper. Samt Maria Geni som bidrar genom sina föräldrakurser till att öka medvetenheten kring jämställd uppfostran och hur föräldrars egna erfarenheter påverkar barnen.

Marie Samre, tidigare vinnare av Jämställdhetspriset, kommer att agera konferencier under prisutdelningen, som äger rum den 8 mars, där även bandet Långbacka/Bådagård står för underhållningen. Dessutom arrangeras Peppfesten av Ung Fritid för tjejer och icke-binära ungdomar, med dansuppträdanden och aktiviteter, direkt efter prisutdelningen.

På kommunens hemsida informeras det att alla är välkomna att delta i firandet och att det inte krävs någon föranmälan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 mars 2024 05:51
Senast uppdaterad: 2 mars 2024 05:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors